Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor

Så utför du stående tricepspress

Drömmer du om större och fastare armar så är stående tricepspress är en övning du inte får missa. Övningen ger styrka åt triceps som utgör 60% av överarmens totala muskelvolym. I denna artikel kommer vi fokusera på stående tricepspress som du utför i kabelmaskin.

  • Vad är stående tricepspress?
  • Vilka muskler aktiveras vid stående tricepspress?
  • Hur gör man stående tricepspress?
  • Vanliga misstag
  • Tips

Vad är stående tricepspress?

Stående tricepspress, stående tricepspress i kabelmaskin eller tricepspress över huvudet i dragapparat, vad man nu än väljer att kalla denna övning så är det en effektiv styrkeövning för överarmens baksida (triceps). Vi kommer i denna artikel ta upp hur man utför stående tricepspress i kabelmaskin, men övningen kan även utföras med skivstång, viktplatta, gummiband eller hantel/hantlar.

Vilka muskler aktiveras vid stående tricepspress?

Stående tricepspress ger styrka åt överarmssträckaren, muskeln som sträcker sig efter överarmens baksida (M. triceps brachii).

Hur gör man stående tricepspress?

1. Stå lätt framåtlutad och starta med böjda armar.

2. Överarmarna ska vara i linje med överkroppen i startpositionen. Sträck armarna och lås armbågen i slutläget. Armbågarna ska peka framåt genom hela rörelsen.

3. Vänd tillbaka rörelsen kontrollerat till startpositionen.

Vanliga misstag

Ett vanligt misstag är att man rör på överarmarna i övningen, detta gör övningen mindre effektiv. Armbågarna ska vara stilla under hela övningen och det är enbart underarmen som ska röra på sig. Känns detta svårt har du förmodligen valt en för tung vikt och bör då sänka denna för att få ut mest av övningen.

Ett annat vanligt misstag är att man låter armbågarna peka utåt, försök hålla ihop dem så gott det går för att komma åt triceps på bästa vis. Tänk även på att spänna bålen under hela övningen så att du inte svankar.

Tips

Tänk på att hålla ihop armbågarna och spänn magmusklerna. Det är enbart underarmen som ska röra sig.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej