Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Mikaela Norman - elit inom Crossfit

Mikaela Norman är Crossfitstjärnan som på bara några år som aktiv Crossfit-atlet hunnit bli en del av eliten inom sporten i Sverige. Hon har bland annat lyckats ta sig till Regionals som motsvarar EM i Crossfit. Målet? Att bli världens mest vältränade kvinna.



Mikaelas träningstillskott

 
Core Creatine
 
Core Whey Protein
 
Core Endurance
 
Core Recovery


Mikaela Norman har en lång idrottsbakgrund med fotboll, basket och långdistanslöpning. En diskbuktning i ryggen gjorde att hon var tvungen att lägga distanslöpningen åt sidan. Det var då hon upptäckte Crossfit.

- Jag saknade tävlandet och ville hitta något att tävla i. Jag hade några år tidigare träffat en kille på en utbildning som introducerade Crossfit för mig men då tyckte jag att det lät helt orimligt och konstigt. Men sedan kom jag på att man kunde tävla i det. Samma vecka bestämde jag mig för att jag skulle tävla i Crossfit, utan att egentligen testat på det, berättar hon.

Hon visste redan då att det skulle bli den största tänkbara utmaningen för henne. Hon har jobbat hårt för att utveckla områden där hon inte har haft någonting på köpet.

- Jag hade varken bakgrund i gymnastik eller lyft en skivstång tidigare. Men jag började skriva mina egna program och träna mig själv på ett lokalt gym. På den vägen är det.  

Idag kretsar i princip hela hennes liv kring Crossfit, och att en dag vinna Crossfit Games – det slutgiltiga målet. Hittills på listan finns meriter som två vinster i Solid Fitness Challange, 12:e plats o Meridan Regionals (som kan likställas med EM) och flera topplaceringar i Europeiska tävlingar.

Mikaelas val av vitaminer

 
Zink 25
 
Core HMB
 
Vitamin D3 3000 IE
 
Core Omega-3
 
Magnesium 800


Hon tränar två pass varje dag och har anpassat jobb och studier för att hinna fokusera på träningen.

- Oftast är det mer styrka på förmiddagen och mer konditionsträning på eftermiddagen. Totalt spenderar jag ungefär fem timmar om dagen på gymmet, säger hon.

Att kosten är bra är en av många viktiga pusselbitar för att orka träna på den nivå som Mikaela Norman gör.

- Jag följer ingen diet men undviker gärna gluten. Men det är viktigt att jag håller bra koll på mitt matintag så att jag får i mig enligt mitt kaloribehov varje dag.

För att komplettera kosten äter hon regelbundet kosttillskott.

- Jag använder proteinpulver och tar tillskott av omega 3, magnesium, d-vitamin, mineraler, zink, kreatin och HMB. 

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Stor guide: Grunden inom CrossFit

Stor guide: Grunden inom CrossFit

Peter Bláha hjälper dig att förstå grunderna i CrossFit.
 
Vad är CrossFit Open?

Vad är CrossFit Open?

Det är dags för Crossfit Open! Hur går det till och vilka är med?
 
Mikaela slog världsrekordet i Hyrox - två gånger

Mikaela slog världsrekordet i Hyrox - två gånger

Hyrox är den nya tävlingen som tagit fitnessvärlden med storm.
 
Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Ät rätt kost och kosttillskott för CrossFit. Peter Bláha ger dig tips.
 
Crossfit Open 21.2: Hur gick det?

Crossfit Open 21.2: Hur gick det?

Crossfit Open fortsätter att utmana atleterna. Hur gick det för dom under 21.2?
 
Crossfit Open WOD 21.1

Crossfit Open WOD 21.1

Crossfit Open 2021 är i full gång och atleterna har gjort klart WOD nummer 1!
 
Det här betyder begreppen inom CrossFit

Det här betyder begreppen inom CrossFit

Träna en CrossFit-WOD med tips från Peter Bláha.
 
Crossfit Open WOD 21.3 & 21.4

Crossfit Open WOD 21.3 & 21.4

Crossfit Open WOD 21.3 och 21.4 är nu genomförda. Hur har det gått?
 
Crossfit-atleten Angelica Bengtsson

Crossfit-atleten Angelica Bengtsson

Lär känna den allsidiga Crossfit-atleten Angelica Bengtsson lite närmre.
 
Angelica Bengtsson till Crossfit Games

Angelica Bengtsson till Crossfit Games

Angelica Bengtsson är i full gång med att göra sig redo inför Crossfit Games!
 
Louise Cederblad Staglianó

Louise Cederblad Staglianó

Louise är en crossfitatlet med bakgrund från dans, lär känna henne!
 
Elin Söderström

Elin Söderström

Lär känna vår ambassadör Elin Söderström, crossfitatlet.
 
Guide: Välj rätt sportdryck

Guide: Välj rätt sportdryck

Här får du reda på hur du väljer rätt sportdryck för just dina behov.
 
Guide: Protein för träning

Guide: Protein för träning

Varför är protein så viktigt för träningsresultaten? Svaret finner du här.
 
Allt du vill veta om ashwagandha

Allt du vill veta om ashwagandha

Ashwagandha är en av de mest kraftfulla örterna inom traditionell Ayurveda.
 
Peter Bláha: Matschema, träning och kosttillskott

Peter Bláha: Matschema, träning och kosttillskott

Peter Bláha är känd tv-profil och aktiv inom CrossFit och rugby.
 
Hängande ryck (hanging jerks)

Hängande ryck (hanging jerks)

Bra övning att börja med för att bana in och få till slutfasen i ett ryck.
 
Det här är: Ginkgo biloba

Det här är: Ginkgo biloba

Ginkgo biloba har många intressanta hälsoeffekter och egenskaper.
 
Ryck (snatch)

Ryck (snatch)

Ryck, eller snatch som det också kallas, är ett lyft som tränar hela kroppen.
 
Ryckböj (overhead squats)

Ryckböj (overhead squats)

Overhead squats är en variant av knäböj som utmanar både rörlighet och styrka.