Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Mikaela slog världsrekordet i Hyrox - två gånger

Hyrox är den nya tävlingen som tagit fitnessvärlden med storm. Genom att utmana deltagarna i styrka, uthållighet och beslutsamhet är det en mångsidig och tuff tävling. I november 2022 slog Mikaela Norman världsrekordet i Hyrox - och i mars slog hon det igen.

Mikaela Norman, världsmästarinna i Hyrox.Den första tävlingen i Sverige gick av stapeln i mars 2023 och i september hålls tävlingen i Malmö.

Mikaela Norman är crossfitstjärnan med en lång idrottsbakgrund i ryggen. Hon är utbildad personlig tränare och efter en skada i unga år hittade hon till crossfit. Då var hon på jakt efter en sport hon kunde tävla i och crossfit passade perfekt. Sedan dess har hon vunnit otaliga mästerskap och träningen har blivit en stor del av hennes liv.

- Jag ville hitta den största utmaningen jag kunde komma på och sedan bli bäst i klassen. Under nio år har jag satsat på crossfit och sedan hörde jag talas om Hyrox.

Tävlingsupplägget i Hyrox:

Tävlingen startar med 1 km löpning, följt av en funktionell övning. Detta repeteras åtta gånger med olika funktionella övningar mellan löppassen. De funktionella övnings-momenten är:

  • - SkiErg

  • - Sled push

  • - Sled pull

  • - Burpee broad jumps

  • - Rowing

  • - Farmers carry

  • - Sandbag lunges

  • - Wall balls

Hyrox har spridit sig som en löpeld över världen sedan starten i Tyskland år 2017. Här tävlar deltagarna i fitness genom standardiserade tävnlingsmoment. Tävlingen är upplagd som ett race där löpning varvas med krävande funktionella moment. Deltagarna kan tävla på olika nivåer utifrån var de befinner sig och tanken är att även motionärer ska kunna ställa upp i loppet.

Den första tävlingen för Mikaela blev i Hamburg år 2022. Där slog hon det dåvarande världsrekordet och blev därmed världens snabbaste kvinna i det krävande fitness-racet.

Hade du förväntat dig att slå världsrekord?

- Absolut inte. Jag hade förväntat mig att jag skulle vara hyfsat bra men jag har stor respekt för de som gör det här. Det är en sportsspecifik tävling och på standardiserade sporter tränar de som ägnar sig åt det väldigt specifikt. Så det var helt magiskt att det gick så bra!

Vilka egenskaper krävs för att tävla i Hyrox?

- Det krävs mycket uthållighet, sedan är det väldigt mentalt. Det handlar om att kunna pusha sig hårt under lång tid. En och en halv timme kan tyckas kort om du pratar med en ultralöpare men ur ett crossfitperspektiv är det lång tid med hög intensitet. Femtio procent av loppet är ju löpning så det är viktigt att vara bra på att springa. Det gäller att ha alla komponenter för att lyckas.

Vad är skillnaden mot crossfit?

- Att det är så sportsspecifikt. I crossfit har du ingen aning om vad som kommer och det har varit drivande för mig, men det kan också vara frustrerande. Det handlar om att ha en bra over all fitness för att kunna bemästra alla olika delar. Men när jag började träna mer på Hyrox började jag se tjusningen med det. Det blir lättare att utvärdera framgång. Du kan träna hårt på ett specifikt moment och på tävlingen får du direkt feedback på det du tränat på.

Det är lättare att utvärdera framgång i en sportsspecifik tävling.

För Mikaela finns det inget förutbestämt sätt att förbereda sig inför en tävling. Det handlar i första hand om att lära känna sig själv och vad som fungerar bäst i stunden.

- En del presterar bäst om de tar det lugnt en vecka innan och bara fokuserar på att ladda. Andra behöver träna hårdare närmare inpå för att hålla kvar hungern och spänningen i kroppen. Man får testa sig fram och se vad som passar en bäst.

Att försöka pusha sig hårt precis före en tävling är inget hon rekommenderar.

- Sista veckan före ett race kommer du inte bli bättre, du kommer inte förändra din fitness. Det enda du kan göra är att slipa på något du har svårt för. Istället ska du skala av en del av din normala volym, hur mycket är individuellt. Sedan tillkommer andra faktorer; har du det stressigt på jobbet kan det vara bättre att ta det lugnt med träningen och försöka minska på stressen. Sedan kolhydratladda så du går in med fyllda glykogennivåer.

Har du något tips till den som är nyfiken på Hyrox?

- Det viktigaste är att komma ihåg att eliten i Hyrox är en extrem minoritet. Loppet är bokstavligen talat till för alla. Om du har ett intresse och tycker att det är roligt - signa upp dig på en tävling! Se det som ett roligt träningspass som du delar med en massa andra människor. Överanalysera inte utan testa på! Du har all tid i världen att ta dig runt och du kommer att klara det. Ingen kommer veta om du kommer sist eller ej.

Mikaela Norman på prispallen i tävlingen Hyrox.“Du har all tid i världen att ta dig runt och du kommer att klara det. Ingen kommer veta om du kommer sist eller ej.” -Mikaela Norman

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Mikaela Norman - elit inom Crossfit

Mikaela Norman - elit inom Crossfit

Mikaela har varit aktiv Crossfitaltet i några få år men tillhör redan eliten.
 
Träningsschema för 5 dagar i veckan

Träningsschema för 5 dagar i veckan

Kör igenom hela kroppen med vårt program för 5 dagar.
 
Träningsschema för 4 dagar i veckan

Träningsschema för 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 
Träningsschema för 3 dagar i veckan

Träningsschema för 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 
Träningsschema för 2 dagar i veckan

Träningsschema för 2 dagar i veckan

Kom igång! Träningsprogram för 2 dagar i veckan.
 
Styrka utan muskeltillväxt

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
 
Så påverkar sötningsmedel kroppen

Så påverkar sötningsmedel kroppen

Läs om olika sötningsmedel, hur söta de är och vilka gränsvärden som finns.
 
Så går du ner i vikt

Så går du ner i vikt

Det enda du behöver veta för att lyckas med din viktnedgång.
 
Vad gör aminosyran L-lysin?

Vad gör aminosyran L-lysin?

Aminosyran lysin är en av de livsnödvändiga aminosyrorna.
 
Träna explosivitet med Svenska Rugbylandslaget

Träna explosivitet med Svenska Rugbylandslaget

Följ med på ett hårt träningspass med Svenska Rugbylandslaget.
 
Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
 
Allt om superfrukten Acai

Allt om superfrukten Acai

Acaibäret är rikt på både näringsämnen och antioxidanter.
 
Så går du upp i vikt snabbt

Så går du upp i vikt snabbt

Detta är artikeln för dig som har svårt att gå upp i vikt!
 
Träningsschema: Så bygger du rumpa och ben

Träningsschema: Så bygger du rumpa och ben

Få dig ett par snyggt muskulösa ben likt en hockeyspelare och testa detta pass!
 
Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det finns många anledningar till att börja träna helkroppsträning.
 
Allt om fettförbränning

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.
 
Guide: Protein för träning

Guide: Protein för träning

Varför är protein så viktigt för träningsresultaten? Svaret finner du här.
 
Vad gör aminosyran L-leucin?

Vad gör aminosyran L-leucin?

L-leucin är en essentiell aminosyra som ingår i proteinsyntesen.
 
Träningsupplägg för att klara loppet

Träningsupplägg för att klara loppet

Här tipsar vi om hur du kommer igång eller kommer vidare med löpningen.
 
Så räknar du ut kalorier och energi

Så räknar du ut kalorier och energi

Hur fungerar egentligen detta med kalorier? Lär dig det här.