Crossfit-atleten Angelica Bengtsson

Angelica Bengtsson började sin Crossfit-tävlingskarriär väldigt unikt då första tävlingen var som lag på Regionals (EM), och andra tävlingen var på Games (VM) samma år. Hon har dessutom deltagit på EM i tyngdlyftning. Lär känna denna allsidiga atlet lite närmre!

Crossfit-atleten Angelica Bengtsson.

Vad har du för träningsbakgrund?
- Har främst spelat fotboll och handboll. Fotboll var den sporten som jag satsade ordentligt inom och som jag även höll på med längst. Slutade 2013 när jag kom in på Crossfit.

Hur kom du in på Crossfit och hur länge har du hållit på med det?
- Jag bekantade mig med Crossfit som tävlingsform när jag pluggade på Bosön 2012. När jag sedan flyttade hem efter studierna så kollade jag upp närmaste Crossfit-anläggning. Jag började gå på träningar som Måndagsklubben IF arrangerade och fick förståelse ganska tidigt att jag var bra på det. Slutade med fotbollen och började direkt träna för en Crossfit satsning mot Regionals 2014.

Vad har du för tävlingsmeriter?
- Min första Crossfittävling var Regionals i lag 2014, och min andra tävling var på Games samma år. Jag är nog ganska unik med den inledningen av tävlingar vilket både har sina för- och nackdelar. 2015 vann jag Swedish Open Fitness Tour och samma år tog jag även silver på SM i tyngdlyftning. Jag har tävlat på Regionals individuellt två gånger, 2015 och 2017. Har deltagit på EM i tyngdlyftning, och representerat Sverige i Functional Fitness på VM i USA.

Hur ser en vanlig träningsvecka ut?
- Jag tränar cirka 10 pass i veckan, 2 gånger om dagen under 5 dagar och har sedan 2 träningsfria dagar där jag kan ägna mig mer åt jobb, familj och återhämtning. Den totala träningstiden per vecka ligger på cirka 20-25 timmar. Första passet brukar ofta vara ett rent styrkepass, en blandning av både lyftning, gymnastik och styrka. Vissa dagar är det mer fokus på överkropp, andra mer fokus på underkropp och ibland en blandning. Men andra passet brukar alltid bestå av kondition.

Exempel på ett pass:

  • Push Press Heavy 3
  • E3M (every 3 minute) x 5 set:

- 6 Power Snatch

  • E5M (every 5 minute) x 5 set:

- 2 Legless ropeclimbs
- 8 Ring Dips
- 10 Sandbag squats

  • E2M (every 2 minute) AMRAP TTB tills jag nått 100 st

Pass 2:
Löpning 4 x 4 min intervaller.

Vad jobbar du med när du inte tränar?
- När jag inte tränar jobbar jag på ett idrottsgymnasium och undervisar elever i träning eller så har jag PT kunder på Måndagsklubben.

Vad har du för långsiktiga och kortsiktiga mål?
- Mitt kortsiktiga mål är att komma tillbaka helt efter den knäskada jag ådrog mig i november 2017. Då skadade jag knät i uppvärmningen inför snatch eventet på Roslagen Open. Det visade sig vara en spricka i menisken och ett ganglion i leden. Har sedan dess rehabat och försökt träna upp knät så bra som möjligt, jag valde att inte göra en operation och ska försöka undvika det så länge som möjligt. I dagsläget kan jag göra det mesta, känner fortfarande av knät i vissa positioner och lite beroende på vad jag gör så kan det bli mer eller mindre irriterat/stelt. Men för det mesta går det bra. Vi har försök att öka på med belastningen dels med tunga lyft men också i form av löpning som bland annat har varit det som gjort mest ont. Jag är noga med att värma upp och preparera kroppen, framförallt knät, inför de moment jag ska göra och då går det oftast bra. Jag är fortfarande inte helt smärtfri men jag är på rätt väg.

- Jag har gjort några förändringar i mitt liv för att försöka underlätta satsningen, såsom att inte jobba heltid, för att se hur långt jag kan ta mig och hur bra jag kan bli i denna sport.

Hur tänker du kring kost?
- Kosten är något som jag har jobbat otroligt mycket med i några år nu. När jag gör något så gör jag det till hundra procent och eftersom jag lägger ner så otroligt mycket tid på träningen så vill jag veta att jag äter rätt för att kunna prestera på varje träningspass. Jag är noggrann med att få i mig rätt näringsämnen i maten för prestation och återhämtning.

Vad använder du för kosttillskott?
- Kring min träning så använder jag BCAA före mitt träningspass och Lukas Högbergs Core Recovery efter mitt träningspass. Till frukost och innan läggdags använder jag Core Casein, favoritsmaken nu är "Jordgubbar med mjölk". Tar även B-, C- och D-vitamin, kollagentillskott, omega-3 och ZMA.

Angelicas favoriter

 
Arctic Omega-3
 
Core ZMA
 
Core BCAA Powder
 
Core Casein
 
Core Recovery
 
Vitamin D3 4000
 
Vitamin C
 
Core B-Complex

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej