Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Viktor Långsved - Crossfit

Viktor Långsved andas träning, både genom sin egen karriär och sitt jobb. Han är en talangfull atlet inom crossfit. Lär känna vår ambassadör!

Viktor Långsved har en lång och bred träningsbakgrund.

Vem är Viktor Långsved?

Viktor är en crossfitatlet med en lång träningsbakgrund från att han var väldigt liten. Han har alltid varit aktiv inom olika sporter, bland annat hockey, fotboll och innebandy. I tonåren satsade han 100 % på hockey, men han började efter ett tag tycka om fysträningen mer än själva hockeyn, vilket ledde honom in på crossfitspåret.

Han driver CrossFit Prestanda sedan 2016, vilket gör att träningen är en stor del av hans liv, både från arbetet och sin egen satsning inom crossfit. Förutom träningen älskar Viktor att spela golf, vara med familjen och att ta många promenader med sina hundar!

Mitt mål i år är först och främst att slå förra säsongens tionde plats på CrossFit Games. Sedan är det faktiskt att försöka ha så roligt som möjligt på vägen, oavsett resultat. Jag har tävlat så pass länge nu och har insett att jag verkligen uppskattar att tävla tillsammans med andra personer i lag.

Viktors typiska träningsvecka

Viktor tränar måndag-onsdag, fredag-lördag och har vilodagar torsdag och söndag. Varje träningsdag består av två pass med fokus på olika saker. Exempelvis kan måndagar vara styrkebaserade medan tisdagar blir mer inriktade på gymnastik.

- Jag har blivit mycket bättre att lyssna på kroppen då jag länge haft ett struligt knä, nu känner jag mig fräsch och redo för en ny säsong.

Viktors 3 bästa motivationstips

- Jag tror att motivation alltid finns, men att den kan förflyttas lite. Vill man t.ex. inte träna så finns motivationen kvar, men den är större för att göra något annat exempelvis.

1. Du kan inte alltid vara bäst! Ibland är det ok att få träningen "överstökad". Om du skippar träningen pga att du inte känner för det så kommer det troligtvis leda till väldigt många missade pass.

2. Se till att göra något kul med din träning! Jag tror på större utveckling om man gör något man tycker om, än om man följer ett bättre program man hatar t.ex.

3. Träna tillsammans med andra! Det är alltid enklare. Det är därför jag alltid förespråkar att köra CrossFit-klasser, så man slipper träna ensam.

Det bästa med att vara ambassadör för Svenskt Kosttillskott

- Det bästa, förutom högkvalitativa produkter, är att allt finns på ett och samma ställe. Oavsett vad jag behöver så finns det hos Svenskt Kosttillskott. Sedan är det också roligt att jobba med ett svenskt märke som står för kvalitet och hjälper mig att prestera bättre!

Viktors favoriter

Core Carboloader - använder 1-2 gånger per dag! Eftersom CrossFit är så pass högintensivt måste jag vara noggrann med att fylla på med kolhydrater och då är denna överlägsen. Smakar även väldigt bra.

Core Whey Protein - äter extremt mycket gröt och älskar att ha i en skopa Choklad Milkshake!

Core Electrolytes - blandar alltid i denna i kolhydraterna. Smakar sjukt bra och hjälper mig med återhämtning under hela dagarna. Perfekt under varmare perioder också.

Viktors sport

Crossfit

Viktors placeringar genom tiderna

Kvalat in till Regionals 5 gånger.

Topplaceringar på olika sanktionerade event och tävlingar.

10:e plats på CrossFit Games i lag 2023.

Stoltast över i karriären

Att ha legat i toppskiktet inom crossfit samt ihärdigheten genom åren, som fått honom att alltid köra på trots motgångar.

Fun fact

- Jag älskar skor, både träningsskor och sneakers. Jag märker direkt om en medlem kommer i nya träningsskor, kommer ofta ihåg folk på vad de har för skor.

Instagram

@viktorlangsved

Viktor Långsved tävlar i lag med bland annat Alexander Elebro på CrossFit Games.

viktors favoriter

 
Core Whey Protein
 
Core Carboloader
 
Core Electrolytes

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Vad är CrossFit Open?

Vad är CrossFit Open?

Det är dags för Crossfit Open! Hur går det till och vilka är med?
 
Crossfit Open 21.2: Hur gick det?

Crossfit Open 21.2: Hur gick det?

Crossfit Open fortsätter att utmana atleterna. Hur gick det för dom under 21.2?
 
Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Ät rätt kost och kosttillskott för CrossFit. Peter Bláha ger dig tips.
 
Crossfit Open WOD 21.3 & 21.4

Crossfit Open WOD 21.3 & 21.4

Crossfit Open WOD 21.3 och 21.4 är nu genomförda. Hur har det gått?
 
Crossfit Open WOD 21.1

Crossfit Open WOD 21.1

Crossfit Open 2021 är i full gång och atleterna har gjort klart WOD nummer 1!
 
Louise Cederblad Staglianó - Crossfit

Louise Cederblad Staglianó - Crossfit

Louise är en crossfitatlet med bakgrund från dans, lär känna henne!
 
Stor guide: Grunden inom CrossFit

Stor guide: Grunden inom CrossFit

Peter Bláha hjälper dig att förstå grunderna i CrossFit.
 
Crossfit-atleten Angelica Bengtsson

Crossfit-atleten Angelica Bengtsson

Lär känna den allsidiga Crossfit-atleten Angelica Bengtsson lite närmre.
 
Det här betyder begreppen inom CrossFit

Det här betyder begreppen inom CrossFit

Träna en CrossFit-WOD med tips från Peter Bláha.
 
Mikaela Norman - elit inom Crossfit

Mikaela Norman - elit inom Crossfit

Mikaela har varit aktiv Crossfitaltet i några få år men tillhör redan eliten.
 
Alexander Elebro - Crossfit

Alexander Elebro - Crossfit

Alexander Elebro är en crossfitatlet med flera meriter, lär känna honom!
 
Angelica Bengtsson till Crossfit Games

Angelica Bengtsson till Crossfit Games

Angelica Bengtsson är i full gång med att göra sig redo inför Crossfit Games!
 
Elin Söderström

Elin Söderström

Lär känna vår ambassadör Elin Söderström, crossfitatlet.
 
Peter Bláha: Matschema, träning och kosttillskott

Peter Bláha: Matschema, träning och kosttillskott

Peter Bláha är känd tv-profil och aktiv inom CrossFit och rugby.
 
Hängande ryck (hanging jerks)

Hängande ryck (hanging jerks)

Bra övning att börja med för att bana in och få till slutfasen i ett ryck.
 
Ryck (snatch)

Ryck (snatch)

Ryck, eller snatch som det också kallas, är ett lyft som tränar hela kroppen.
 
Boxhopp (box jump)

Boxhopp (box jump)

Boxhopp är en övning som du kan göra i princip vart som helst.
 
Ryckböj (overhead squats)

Ryckböj (overhead squats)

Overhead squats är en variant av knäböj som utmanar både rörlighet och styrka.
 
Jättehäv (muscle-up)

Jättehäv (muscle-up)

Teknikkrävande övning som ställer höga krav på styrka i armar, rygg och axlar.
 
Kettlebellsving (kettlebell swing)

Kettlebellsving (kettlebell swing)

Tränar hela kroppen och är en bra assistansövning för marklyft.