Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Så hänger koffein och fettförbränning ihop

Vare sig du dricker kaffe, energidryck eller tar koffeintabletter så ökar du bland annat både fokus och fettförbränning. Men hur hör allt ihop egentligen?

Kaffe har konsumerats i över tusen år och vi svenskar hör till dem som dricker mest kaffe i världen. För många är morgonkaffet en nödvändighet för att kunna ta sig genom dagen, mycket på grund av dess uppiggande effekt. Utöver den effekten, så påverkar koffeinet även din ämnesomsättning via en rad olika mekanismer. Koffein är därmed ett värdefullt hjälpmedel om du har som mål att bränna fett och komma i toppform!

En kopp svart kaffeKaffe är den vanligaste källan till koffein och en populär dryck hos svenskarna.

Hur fungerar koffein i samband med träning?

När du tränar så utsöndrar din kropp adrenalin i syfte att göra dig redo för fysisk aktivitet. Detta är en del av den så kallade "fight or flight"-responsen, vilken förbereder kroppen på strid eller flykt. Adrenalinet binder till och aktiverar beta-receptorerna på fettcellerna, som i sin tur aktiverar signalmolekylen som kallas cAMP. Denna molekyl utgör länken mellan aktiveringen av beta-receptorn och frisättningen av fettsyror från fettcellen.

Koffeinet har förmågan att effektivisera detta system via två huvudsakliga mekanismer. Först och främst så ökar koffeinet en ökad frisättning av adrenalin, vilket resulterar i ökad frisättning av fettsyror. Inne i fettcellen så har koffeinet även förmågan att minska nedbrytningen av cAMP. Vad får då ökad adrenalinfrisättning och minskad nedbrytning av cAMP för effekt? Jo, effekten av detta blir helt enkelt att koffeinet effektiviserar den fettfrisättande signalen samt upprätthåller den längre. I praktiken innebär detta att koffeinet framförallt har effekt i kombination med adrenalin. För att få ut maximal fettförbrännande effekt av koffeinet, så bör du därför inta det i samband med din träning.

Trots att koffeinet genererar en ganska dramatiskt ökning av fettomsättningen, så är ökningen av fettförbränningen endast omkring 40 %. Detta kan jämföras med träning som genererar en ökning av fettförbränningen med 70-80 %. Den huvudsakliga begränsande faktorn vid fettförbränning är intransporten av fettsyrorna in till mitokondrien. Rent praktiskt betyder det att en dramatisk ökning av frisättningen av fettsyror inte har någon avgörande betydelse om de inte förbränns, såsom i samband med träning. Alltså ytterligare en orsak till varför du bör inta ditt koffein i samband med träning.

Prestationshöjande koffeintillskott

 
Core Caffeine
 
Core Caffeine Pro
 
BURN
 
RAW Rampage
 
Core BCAA Energy

Koffein och fettförbränning

Det är dock inte enbart i samband med träning som koffein har förmåga att öka din ämnesomsättning. Faktum är att energiförbrukningen över dygnet har visats öka vid intag av koffein. Studier har visat att intag av 50 mg koffein, vilket motsvarar en halv kopp kaffe, resulterar i en signifikant ökning av energiförbrukningen i vila 30 min efter intag.

Koffeinet har även visats öka termogenesen, vilket innebär en ökad kroppstemperatur. Detta i sin tur medför en ökad ämnesomsättning. Det är dock fortfarande oklart genom vilken mekanism denna termogeniska effekt sker. Rent spontant kan man tänka sig att denna effekt beror på ökad utsöndring av adrenalin och aktivering av beta-receptorerna. Faktum är dock att detta undersökts i studier där beta-receptorerna blockerats och en förhöjd termogenes fortfarande noterats. I samma studie noterades en ökning av den totala energiförbrukningen med 13 % efter ett intag av 10 mg koffein per kg kroppsvikt när inte beta-receptorerna blockerats.

Tips! Här kan du läsa mer om fettförbränning.

Tillskott med koffein

 
Core Caffeine
 
BURN
 
Proteinkaffe
 
Enervit Pre Sport
 
Core Performance

Koffein och prestation

Koffein har som tidigare nämnt många fördelar vid träning eftersom koffeinet stimulerar fettförbränningen och energiförbrukningen. Men man får inte glömma att koffein stimulerar hjärnan och ger upphov till ökad koncentrationsförmåga och bidrar till ett piggare tillstånd. I samband med träning så ger koffeinet ett ökat fokus som gör att du lättare kan fokusera på de olika övningarna eller att orka fler reps bland annat, men har samma fördelar när vi vill bli mer fokuserade på våra arbets- eller skoluppgifter. Den främsta källan till koffein får vi genom kaffe som är en viktig del av många svenskars frukost eller morgonrutiner för att bli piggare. Läs vår artikel om du vill du lära dig mer om hur du påverkas av koffein.

Fördelar med koffein:

  • Ökad koncentrationsförmåga
  • Ökat fokus
  • Stimulerar fettförbränning
  • Bidrar till ett piggare tillstånd
  • Prestationshöjare
  • Finns i både kaffe, te, energidryck samt som tabletter
  • Ökar frisättningen av fettsyror från fettcellerna

När ska jag inta koffein?

Sammanfattningsvis så stimulerar koffeinet energiförbrukningen, fettfrisättningen och fettförbränningen både i samband med träning och i vila. Detta sker via en rad mekanismer såsom ökad adrenalinutsöndring, förlängd lipolys (frisättning av fettsyror) och ökad termogenes. Du bör dock tänka på att det alltid är fettsyrornas intransport till mitokondrien som utgör flaskhalsen i fettförbränningsprocessen. Det är därför ingen större mening att du intar koffeinet i vila, vilket bara resulterar i återinlagring av de frisatta fettsyrorna. I synnerhet om du ligger på ett kaloriöverskott. För bästa effekt bör du alltså inta koffeinet i samband med någon typ av fysisk aktivitet såsom träning, promenader eller rentav hushållssysslor.

Biverkningar av koffein

Intag av mycket höga doser kan medföra biverkningar. Omkring 20 mg/kg kroppsvikt, vilket motsvarar 1200 mg eller 12 koppar kaffe för en person som väger 60 kg, kan medföra magbesvär, illamående, kräkningar, diarré, hjärtklappning, sömnbesvär och huvudvärk. Eftersom energidrycker av olika slag blivit allt mer populära på sistone är det viktigt att följa doseringsanvisningarna och inte överdosera. Ofta innehåller en sådan dryck mellan 180-200 mg koffein per servering som motsvarar cirka 2,5 kopp kaffe. Lyssna helt enkelt på din kropp och har du svårt att sova kan det vara bra att inte inta koffein allt för sent på eftermiddagen eller kvällen och undvik att dricka kaffe eller te med koffein innan sänggång.

Referenser:

1. Magkos F och Kavouras SA. Caffeine use in sports, pharmacokinetics in man, and cellular mechanism of action. Critical reviews in food science and nutrition.2005; 45: 535-562
2. Caffeine - not just a stimulant
3. Metabolic effects of caffeine in humans: lipid oxidation or futile cycling?

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Bästa träningsformen för fettförbränning

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
 
Så ökar du din fettförbränning

Så ökar du din fettförbränning

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.
 
Allt om fettförbränning

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.
 
Så fungerar CLA och fettförbränning

Så fungerar CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
 
Välj rätt fett och olja

Välj rätt fett och olja

Smör, margarin eller kokosolja? VIlket fett är bäst till vad? Lär dig mer här!
 
Så fungerar synefrin i samband med fettförbränning

Så fungerar synefrin i samband med fettförbränning

Syefrin kommer från pomeransskal och används i tillskott för fettförbränning.
 
Så går du ner i vikt

Så går du ner i vikt

Det enda du behöver veta för att lyckas med din viktnedgång.
 
Så påverkar kolin fettförbränningen

Så påverkar kolin fettförbränningen

Kolin deltar i fettförbränningen och kan även påverka minnesförmågan.
 
Fettförbränning och könsskillnader

Fettförbränning och könsskillnader

De fysiologiska mekanismerna bakom fettförbränning är väldigt komplexa
 
Hallonketon och fettförbränning

Hallonketon och fettförbränning

Hallonketoner används som fettförbrännare och är Hollywoddelitens favorit.
 
Så påverkas du av koffein

Så påverkas du av koffein

Koffein är ett ämne som ökar din vakenhet, fokus och prestation!
 
Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från MammaFitness ger sina bästa tips för maxad fettförbränning.
 
Välj rätt produkt för fettförbränning

Välj rätt produkt för fettförbränning

Hitta rätt fettförbränningstillskott för din viktminskningsmetod.
 
Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Lär dig grunderna om vad fett är och vad det har för funktion.
 
Guarana - naturligt koffein

Guarana - naturligt koffein

Guarana är en allt mer vanligt förekommande ingrediens i kosttillskott.
 
Hur kan jag öka och mäta min fettförbränning? Hälsoingenjören Ewa Meurk förklarar

Hur kan jag öka och mäta min fettförbränning? Hälsoingenjören Ewa Meurk förklarar

Ewa Meurk guidar oss mot ökad fettförbränning och förbättrad metabol hälsa.
 
Uppbyggande hormon och fettförbränning

Uppbyggande hormon och fettförbränning

Viktig faktor i samband med fettförbränning är utsöndringen av hormon
 
Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
 
Kost: Därför är fett viktigt för dig som tränar

Kost: Därför är fett viktigt för dig som tränar

Därför behöver du fett när du tränar.
 
Därför är spenat bra för fettförbränning

Därför är spenat bra för fettförbränning

Spenat innehåller thylakoider som är särskilt intressant för aptitkontroll.