Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Vad gör aminosyran L-karnitin?

Karnitin är en aminosyra som ingår i fettförbränningen. Aminosyran har under en längre tid varit populärt som tillskott bland personer som vill gå ner i vikt och öka sin uthållighet, främst i formerna L-Karnitin och ALC (acetyl-l-karnitin). Vi går igenom varför och när du ska ta karnitin och hur den verkar i fettförbränningsprocessen.

Kvinna som gör chins på gymAminosyran L-karnitin har en central roll i samband med fettförbränning.

Vad är L-karnitin?

Karnitin är en aminosyra som vi får i oss genom att äta proteinrika livsmedel, men som även kan bildas i kroppen genom aminosyrorna lysin och metionin. Karnitin har en central roll i cellernas mitokondrier där fettförbränningen sker. Mitokondrier kan beskrivas som cellernas kraftverk. När vi äter mat är det mitokondrierna som ser till att det bildas energirika föreningar från näringsämnena till den form av energi som kroppens celler kan utnyttja. För att kroppen ska kunna använda energi från maten, måste den ombilda näringsämnena till ATP, adenosintrifosfat, och den bildningen sker främst i mitokondrierna. Karnitin har en viktig roll som transportör av fett till mitokondrierna så att det kan utnyttjas som energi. Har man brist på karnitin leder det till att fett byggs upp runt cellerna i stället, där det har svårt att brytas ner. Läs mer om varför aminosyror är bra och hur de påverkar din träning.

Karnitin och fettförbränning

Både under vila och under aktivitet är det främst fett som används som energikälla i kroppen, och då behövs karnitin. Hård fysisk aktivitet kan däremot minska nivåerna av karnitin och därmed teoretiskt kunna minska fettförbränningen. Karnitin har därför uppmärksammats en hel del som intressant kosttillskott för atleter av flera anledningar. Dels för karnitinets delaktighet i kroppens fettförbränningsprocess, men även dess förmåga att kanske kunna öka uthålligheten. En ökad fettförbränning gör att energin räcker längre samtidigt som muskeltrötthet förebyggs. En ökad fettförbränning och karnitin är med andra ord inte bara bra för viktminskning, utan även för den som vill öka sin uthållighet på träning och tävling.

Tillskott med l-karnitin

Karnitin som tillskott finns i flera olika former, där de vanligaste är tillskottet L-karnitin och ALC. L-formen innebär att aminosyran är i fri form och därför lättillgänglig för kroppen att tillgodogöra sig. DL-formen betyder att det är en blandning av syntetiskt och naturligt karnitin. Undvik D-formen som under senare tid har dömts ut som den sämsta formen och som i värsta fall skulle kunna ge motsatt verkan. ALC står för acetyl-l-karnitin som är en acetylerad variant av karnitin. ALC tror man kan främja upptaget av acetyl-coenzym A i mitokondrien och därmed medverkar till förbränningen. Om du vill testa ett tillskott med karnitin bör du välja L-karnitin eller ALC.

Lite kuriosa är att karnitin som tillskott hade sin peak på 90-talet när det italienska landslaget vann världscupen 1993, och sa att dess vinst delvis berodde supplementering av L-karnitin, något som givetvis tål att diskuteras. Hur som helst är karnitin populärt främst bland kroppsbyggare som vill minska sin fettprocent inför tävlingar och hör till de tillskott som vanligen används under deffperioder. Många upplever att det gör skillnad, men det finns ungefär lika många motstridiga röster som anser det vara verkningslöst och menar att kroppen inte alls kan öka karnitinförråden i musklerna genom tillskott. Ny forskning som gjorts under de senare åren har gett karnitin som tillskott en nytändning. Bäst gör du i att prova själv.

Tips! Läs vår guide om hur du väljer rätt aminosyror för dina behov.

TIllskott med karnitin

 
Diet Carnitine
 
Core ALC
 
ALC Caps
 
Acetyl-L-karnitin
 
L-karnitin 500
 
L-Carnitine
 
L-Carnitine Liquid

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Bästa träningsformen för fettförbränning

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
 
Så ökar du din fettförbränning

Så ökar du din fettförbränning

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.
 
Så hänger koffein och fettförbränning ihop

Så hänger koffein och fettförbränning ihop

Utöver den uppiggande effekten så påverkar koffeinet även din ämnesomsättning.
 
Allt om fettförbränning

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.
 
Så fungerar CLA och fettförbränning

Så fungerar CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
 
Så fungerar synefrin i samband med fettförbränning

Så fungerar synefrin i samband med fettförbränning

Syefrin kommer från pomeransskal och används i tillskott för fettförbränning.
 
Så påverkar kolin fettförbränningen

Så påverkar kolin fettförbränningen

Kolin deltar i fettförbränningen och kan även påverka minnesförmågan.
 
Hallonketon och fettförbränning

Hallonketon och fettförbränning

Hallonketoner används som fettförbrännare och är Hollywoddelitens favorit.
 
Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från MammaFitness ger sina bästa tips för maxad fettförbränning.
 
Välj rätt produkt för fettförbränning

Välj rätt produkt för fettförbränning

Hitta rätt fettförbränningstillskott för din viktminskningsmetod.
 
Vad gör aminosyran L-lysin?

Vad gör aminosyran L-lysin?

Aminosyran lysin är en av de livsnödvändiga aminosyrorna.
 
Vad gör aminosyran L-tryptofan?

Vad gör aminosyran L-tryptofan?

L-tryptofan är en aminosyra som har betydelse frö sinnesstämningen.
 
Fettförbränning och könsskillnader

Fettförbränning och könsskillnader

De fysiologiska mekanismerna bakom fettförbränning är väldigt komplexa
 
Vad gör aminosyran L-tyrosin?

Vad gör aminosyran L-tyrosin?

Tyrosin är en aminosyra som är vanlig i uppiggande kosttillskott.
 
Hur kan jag öka och mäta min fettförbränning? Hälsoingenjören Ewa Meurk förklarar

Hur kan jag öka och mäta min fettförbränning? Hälsoingenjören Ewa Meurk förklarar

Ewa Meurk guidar oss mot ökad fettförbränning och förbättrad metabol hälsa.
 
Uppbyggande hormon och fettförbränning

Uppbyggande hormon och fettförbränning

Viktig faktor i samband med fettförbränning är utsöndringen av hormon
 
Därför är spenat bra för fettförbränning

Därför är spenat bra för fettförbränning

Spenat innehåller thylakoider som är särskilt intressant för aptitkontroll.
 
Höj förbränningen med chili

Höj förbränningen med chili

Chili innehåller capsaiciner som har effekt på förbränningen.
 
Så fungerar aminosyran L-citrullin

Så fungerar aminosyran L-citrullin

Citrullin är en aminosyra som ofta ingår i PWO för att öka muskelpumpen.
 
Vad gör aminosyran L-glycin?

Vad gör aminosyran L-glycin?

Glycin är en aminosyra som tros kunna påverka sömnen.