Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Hur kan jag öka och mäta min fettförbränning? Hälsoingenjören Ewa Meurk förklarar

De senaste årens hälsotrender har varit många och motsägelsefulla: ”Ät mer fett”, ”Ät efter din blodgrupp” eller ”Dra ned på kolhydraterna” ... Vad är sant och vad är rent nonsens? Vi har träffat hälsoingenjören Ewa Meurk som reder ut begreppen och guidar oss mot ökad fettförbränning och förbättrad metabol hälsa.

  • Hur kan jag öka min fettförbränning?
  • Vad är det som bestämmer om kroppen ska bränna fett eller glukos?
  • Hur fungerar ketoner och hur kommer jag i ketos?
  • Hur individuell är fettförbränningen och hur kan jag min fettförbränning?

Torrostad blomkål med rött ris. Ewa Meurk berättar att vi bränner mest utav det vi äter mest av.

Hur kan jag öka min fettförbränning?

Den första frågan du vill ställa dig själv om du vill öka din fettförbränning är: Bränner jag vanligtvis fett eller glukos? Att våra kroppar är gjorda för att kunna använda både fett och glukos som energikälla är de flesta medvetna om men att vi till viss del själva kan styra vilken av dessa energikällor som dina celler ska använda kanske inte är lika självklart.

Det som däremot verkar vara en självklarhet är att många tror att fettförbränning bara handlar om kalorier in och kalorier ut. Om det hade varit så enkelt att våra kroppar skulle förvandlas till fettförbrännande maskiner bara för att vi åt lite färre kalorier skulle vi inte stå inför en fetmaepidemi idag.

Produktrekommendation

 
Ketonmätare
 
MCT Olja EKO
 
MCT C8 Oil

Vad är det som bestämmer om kroppen ska bränna fett eller glukos?

Svaret på denna fråga är faktiskt enklare än man tror. Vi bränner mest utav det vi äter mest av. Äter vi mycket glukos i form av pasta, ris, bröd eller socker så bränner vi mest glukos. Äter vi mest fett – och lite glukos – så förbränner vi mest fett. Att bränna fett är alltså en träningsfråga. Vissa kroppar är helt enkelt lite ringrostiga i sin förmåga att bränna fett medan andra kroppar är vana att växla mellan de två energikällorna.

Det är dock viktigt att förstå att våra kroppar – och framför allt våra hjärnor – älskar att bränna glukos och föredrar det framför fett. Detta innebär att så länge det finns glukos tillgänglig kommer kroppen använda sig av glukosen som bränsle i första hand, i stället för ketoner.

Hur fungerar ketoner och hur man kommer i ketos?

Visst, en annan intressant aspekt är att våra hjärnor inte kan använda fria fettsyror som bränsle direkt. Det innebär att fettsyrorna som finns i levern först måste omvandlas till något som kallas för ketoner.

Våra hjärnor älskar att förbränna ketoner – precis som de älskar att förbränna glukos. Det krävs dock vissa förutsättningar för att levern ska börja tillverka ketoner. För det första måste glykogenlagren i levern och musklerna vara tömda helt och för det andra måste blodsockret och insulinet vara lågt. Detta är nämligen den fysiska triggern som får kroppen att börja bränna det lagrade fettet.

Ett bra sätt att ’tvinga’ in kroppen i ett fettförbränningstillstånd är alltså att se till att glukostillgängligheten stryps. Detta kan göras på en rad olika sätt. Ett effektivt sätt kan vara att inte äta alls under några dagar (ren fasta), ett annat kan vara att äta väldigt lite under några dagar (simulerad fasta). En tredje metod kan vara att bara äta fett och lite protein och ett fjärde sätt kan vara att träna stenhårt under mer än 90 minuter så att kroppen bränner slut på sina glykogenlager och att sedan inte äta några kolhydrater efter träningspasset.

Hur individuell är fettförbränningen och hur kan jag öka just min fettförbränning?

Vi är alla biokemiskt unika och vår fettförbränning styrs till stor del av hormoner. Vissa människor har för höga nivåer av hormonet insulin och då kan det ta längre tid att kicka igång fettförbränningen. Men, kärnfrågan förblir: ”bränner jag fett eller glukos?” – och här är svaret ganska enkelt: mät!

Det går faktiskt att mäta din fettförbränning. När kroppen förbränner ketoner så bildas en slaggprodukt i form av aceton. Genom att mäta mängden aceton i utandningsluften kan du alltså se om du har bränt fett eller glukos de senaste 10 minuterna. Det här betyder att du inte behöver gissa längre – din fettförbränning går att avläsa i en enda utandning. Att vi kan mäta detta och hur individuellt vår fettförbränning funkar är rätt fantastiskt, eller hur?

Mer om Ewa Meurk:

Ewa är civilingenjören som bytte bana och blev en hälsoingenjör. Hon kombinerar sin tekniska bakgrund med en gedigen utbildning inom näringslära och är grundare av utbildningsbolaget Elitista – en del av Deversify – som vill ge dig hälsokunskap som förändrar din framtid. Gör som tusentals nöjda medlemmar och anmäl dig du med!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Så ökar du din fettförbränning

Så ökar du din fettförbränning

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.
  Allt om: BMI - Body Mass Index

Allt om: BMI - Body Mass Index

BMI är ett mått som uppskattar kroppsfettet och är mycket frekvent använt.
  Så räknar du ut kalorier och energi

Så räknar du ut kalorier och energi

Hur fungerar egentligen detta med kalorier? Lär dig det här.
  Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Guide till vilka ämnen du kan prova för hår-, hud- och nagelkvalitet.
  Så går du upp i vikt snabbt

Så går du upp i vikt snabbt

Detta är artikeln för dig som har svårt att gå upp i vikt!
  Nå beachformen - Ät rätt

Nå beachformen - Ät rätt

Planera din kost och träning och låt det här bli sommaren du kommer i form!
  Fettförbränning och könsskillnader

Fettförbränning och könsskillnader

De fysiologiska mekanismerna bakom fettförbränning är väldigt komplexa
  Så fungerar CLA och fettförbränning

Så fungerar CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
  Kondition: Så gör du uppladdning inför lopp

Kondition: Så gör du uppladdning inför lopp

Ladda upp rätt inför konditionsinriktad tävling och prestera på topp.
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från MammaFitness ger sina bästa tips för maxad fettförbränning.
  Styrka utan muskeltillväxt

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
  Välj rätt produkt för fettförbränning

Välj rätt produkt för fettförbränning

Hitta rätt fettförbränningstillskott för din viktminskningsmetod.
  Hud- och hårvård för dig som tränar

Hud- och hårvård för dig som tränar

Vi ger dig våra bästa tips på hur du slipper irriterad hud efter träning.
  Vad är CrossFit Open?

Vad är CrossFit Open?

Det är dags för Crossfit Open! Hur går det till och vilka är med?
  Stor guide: Grunden inom CrossFit

Stor guide: Grunden inom CrossFit

Peter Bláha hjälper dig att förstå grunderna i CrossFit.
  Kondition: Optimera din träning och kost

Kondition: Optimera din träning och kost

Optimera din kosthållning och träning för att förbättra din kondition.
  Tweaka formen och definiera dina muskler - del 2

Tweaka formen och definiera dina muskler - del 2

Atleternas favoriter för att tweaka formen inför tävling och beachen!
  Rörlighet och spänst med Leksands IF

Rörlighet och spänst med Leksands IF

Öva upp rörlighet och spänst tillsammans med Leksands IF herrlag i hockey.
  Guide: Så lyckas du med din måltidsersättning

Guide: Så lyckas du med din måltidsersättning

Här hittar du allt du behöver veta för att lyckas med din måltidsersättning.