Få snygga vältränade axlar med militärpress

Drömmer du till ett par snygga välformade och atletiska axlar? Militärpressen är en riktigt bra övning som hjälper dig mot ditt mål. När du gör militärpress använder du dig av en skivstång, vilket gör övningen lite mer stabil jämfört med axelpress med hantlar. Detta i sin tur gör exempelvis att du kan lägga på mer vikt – grymt, eller hur?

  • Vad är militärpress?
  • Vilka muskler tränas med hjälp av militärpress?
  • Hur gör man militärpress?
  • Vanliga misstag
  • Tips

Vad är militärpress?

Militärpress är en axelpressövning som utförs med hjälp av en skivstång. Just därför kallas övningen ofta även för axelpress med skivstång eller shoulder press. På engelska säger man dock oftast ”overhead press”; ett mycket beskrivande namn då övningen utförs stående och med en skivstång som man pressar från bröstet och upp över huvudet.

Vilka muskler tränas med hjälp av militärpress?

Militärpressen tränar inte bara axlar som många tror, även om det är en av de två huvudsakliga musklerna som får jobba. Den andra är triceps (muskeln på undersidan av armen) som får kämpa för att sträcka ut armarna över huvudet. Sekundärt tränas även bröstmuskeln, och magen får sig också en törn då den arbetar för att stabilisera överkroppen.

Tack vare att övningen utförs med en skivstång istället för hantlar får du en ökad stabilitet. Många uppskattar detta och utnyttjar stabiliteten genom att öka vikten en aning och/eller för att kunna köra brännande superset som verkligen tröttar ut axelmusklerna till max. Att baka in militärpressen i sitt träningsprogram är alltså inte alls en dum idé.

Muskelgrupp Axelpress

Hur gör man militärpress?

1. Ställ dig höftbrett isär och greppa stången med överhandsfattning. I startposition håller du stången i axelhöjd med böjda armbågar som pekar utåt.

2. Pressa upp vikten tills armarna är raka, och stången är rakt ovanför nacken/huvudet.

3. Återgå sedan med kontrollerade rörelser till startposition. Upprepa tills du har ett helt set.

Vanliga misstag

Det är lätt att axlarna skjuts upp mot öronen under tiden som man utför övningen, men det är något som bör undvikas i den mån det går. Använd dig hellre av lite lägre vikt istället för att få ut det mesta av militärpressen.

Militärpressen ställer rätt höga krav på bröstryggens rörlighet. Genom en rörlig bröstrygg slipper du nämligen svanka (vilket såklart ska undvika). Detta genom att man genom hela övningen försöker bibehålla en neutral kurvatur i ryggraden, utan att för den delen luta sig bakåt.

Tips

Det svåraste med militärpressen är att lyckas bibehålla en bra hållning genom hela övningen. Några tips för att lyckas med just detta är att:

  • Håll skulderbladen tillbakadragna och sänkta.
  • Spänn rumpan genom att trycka fram höften och håll magen spänd. Detta ger dig stabilitet som underlättar övningen och minskar risken för skada.
  • Dorsalflexade handleder; ha inte raka handleder när du gör dina pressar utan böj dem bakåt. Detta gör dem starkare vilket gör hela övningen säkrare.
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!