Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Knäböj med kettlebell (goblet squat)

Goblet squat är en variant av knäböj där du håller en vikt framför dig i brösthöjd och nära kroppen. Vikten kan vara i form av en kettlebell, hantel eller viktskiva. En fantastisk övning för rumpa, fram- och baksida lår samt bålsamt för att träna upp rörligheten i höft, lår, ljumskar och fotleder.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Greppa en kettlebell, hantel eller viktskiva med båda händerna och håll den i brösthöjd. Armbågarna ska peka nedåt.
  2. Ställ dig i en höftbredd position med tårna pekandes något utåt.
  3. Spänn magen och latsen, gå ner så långt du kan i en knäböj.
  4. Ryggen ska vara neutral under hela övningen och håll en stolt hållning med bröstkorgen.
  5. Pressa dig sedan upp till stående position och spänn rumpan ordentligt när du kommit upp.

Tips!

  • Pressa ut knäna så att de går i samma riktning som tårna pekar.
  • Ha vikten jämnt fördelat på fötterna.
  • Fäst blicken på ett fast föremål, uppåt eller rakt fram, under hela övningen. Det kommer leda till bättre balans och hållning.
  • Börja med att utföra övningen med en lätt vikt tills du kan bemästra den med rätt teknik och korrekt hållning.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Säte
  • Framsida lår
  • Adduktorerna

Sekundära

  • Vader
  • Ländrygg
  • Bål

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej