Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Hälsofördelar med kompressionsstrumpor

Vilka hälsofördelar för kompressionsstrumpan med sig, och vad är det för skillnad på kompressionsstrumpor och stödstrumpor? Läs vad experterna säger.

I vardagligt tal hör du kanske människor använda orden stödstrumpa och kompressionsstrumpa synonymt, men det finns en viss skillnad. Vi kan uttrycka det enkelt genom att säga att en kompressionsstrumpa ger rätt tryck mot speciellt riktade områden. Den är mer inriktad på vissa utsatta områden än stödstrumpan som ger ett mer allmänt stöd. Kompressionsstrumpan ger också ett graderat tryck, som avtar upp mot knäet. Vi har talat med Maud Häggblad på Funq Wear, företaget som satsar helhjärtat på kunskap och kvalité.

Kompressionsstrumpor

 
Kompression 15-18
 
Kompression 15-18
 
Vadskydd

Förebyggande och medicinska åtgärder

När blodtrycket är för högt kan blodkärlen töjas ut och det blir då svårt för blodet att ta sig uppåt mot hjärtat. Knepet är att kompressionsstrumporna hjälper det syrefattiga blodet i venerna att ta sig hela vägen upp till hjärtat där det kan syresättas igen. Med en kompressionsstrumpa undviker du att dina ben svullnar och värker. Vid venösa bensår och besvärande åderbråck har kompressionsstrumpor använts i medicinskt syfte med goda resultat. En medicinsk kompressionsstrumpa är med andra ord ett hjälpmedel som föreskrivs av vårdpersonal, medan stödstrumpan används av personer utan medicinska problem i venerna.

- Faktum är att alla kan må bra av att använda en kompressionsstrumpa, säger Maud Häggblad på Funq Wear. De hjälper dig att må bättre när du står mycket, reser, sitter still, går en långpromenad eller vid graviditet.

Man med kompressionsstrumpor stretchar på en bro.

Från sportig amatör till elitidrottare

Resultat som dessa har numera gjort kompressionsstrumpan till en vanligt inslag inom idrotten. Hör du till dem som gillar att sporta kan en kompressionsstrumpa vara ett avgörande val på vägen från vardagsmotionär till elitmotionär. Det extra trycket runt vaderna förhindrar muskelvibrationer under träningen. Om du sedan använder strumporna efter träningen ökar blodgenomströmningen i benen vilket potentiellt underlättar återhämtning och reducerar träningsvärk. Det kan leda till en känsla av pigga ben som upplevs orka mer helt enkelt.

Hur mäts kompressionsstrumpor?

Kompressionsstrumpans tryck indelas i klasser, där klass 1 är den vanliga bland idrottare och som stöd vid flygresor, graviditet och stillasittande. Klass 1 ger ett tryck som anges i 15-21 mmHg. Det står för millimeter kvicksilver och har sitt ursprung i hur kvicksilvret hos en barometer steg vid lufttrycksändringar. Ju högre mmHg, desto kraftigare tryck. Kompressionsstrumpor med högre tryck (20-30 mmHg) ges bara i medicinskt syfte.

För att få önskat tryck på benen är det också viktigt att välja rätt storlek på stumpan. Utgå inte från din skostorlek, utan mät utefter tillverkarens måttabell för att hitta rätt storlek för dig. Kompressionsstrumpor kan se små ut, men det är för att de ska sitta ordentligt på vaderna.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Vi listar: Hälsofördelarma med vegetarisk kost

Vi listar: Hälsofördelarma med vegetarisk kost

Att äta vegetariskt har flera hälsofördelar som du kan läsa mer om här.
 
Fördelar med en morgonpromenad

Fördelar med en morgonpromenad

Läs om promenadens fördelar, om du ska äta innan eller efter och mycket mer!
 
Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Back to basic? Läs om de många fördelarna med stenålderskost.
 
Guide: Allt om 5:2-dieten

Guide: Allt om 5:2-dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta normalt i fem.
 
Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
 
Så fungerar betaglukaner

Så fungerar betaglukaner

Betaglukaner är en typ av fiber som har flera positiva effekter på kroppen.
 
Det här visste du inte om svartkumminolja

Det här visste du inte om svartkumminolja

Svartkumminolja är rik på antioxidanter och används både invärtes och utvärtes.
 
Därför behöver kroppen fibrer

Därför behöver kroppen fibrer

Lär dig vad fibrer är och vad det har för funktion.
 
Kom igång med löpning

Kom igång med löpning

Tips på träningsupplägg, kost och hållning för att komma igång med löpningen.
 
Så fungerar detox med juice

Så fungerar detox med juice

Lär dig hur du renar kroppen med hjälp av färskpressade juicer.
 
Träningens effekter på kroppen

Träningens effekter på kroppen

Hur påverkar träning vårt skelett, leder och muskler och vilken träning är bäst?
 
Ketodieten

Ketodieten

Ketodieten är en populär lågkolhydratdiet med fokus på naturliga fetter.
 
Allt du vill veta om quercetin

Allt du vill veta om quercetin

Lär dig om quercetin och dess stora potential!
 
En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

Olga Rönnberg guidar till hur du skapar kostvanor som funkar i det långa loppet.
 
Därför är spenat bra för fettförbränning

Därför är spenat bra för fettförbränning

Spenat innehåller thylakoider som är särskilt intressant för aptitkontroll.
 
Det här är: Oligosackarider

Det här är: Oligosackarider

Oligosackarider är en typ av kolhydrater med intressanta funktioner i kroppen.
 
Kondition: Optimera din träning och kost

Kondition: Optimera din träning och kost

Optimera din kosthållning och träning för att förbättra din kondition.
 
Träna rätt och undvik skador

Träna rätt och undvik skador

Peter tipsar - Så undviker skador och går ner i vikt med rätt kost och träning.
 
Därför är omega-3 bra

Därför är omega-3 bra

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?