Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Upphopp (jumping squats)

Upphopp är en fantastisk övning oavsett om du tränar hemma eller på gymmet. Superseta den med någon annan övning för att utmana mjölksyran eller lägg till den i ditt hemmapass för att få upp pulsen. Det bästa med upphopp är att du kan variera den så mycket, du kan ha höftbredd fotställning, sumo, hoppa upp på box och mycket mer.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Ställ dig i önskad fotposition.
  2. Rak överkropp med neutral svank och lätt spänning i bålen.
  3. Gå ner som i en knäböj och försök komma så djupt ner som möjligt.
  4. När du är nere med rumpan trycker du dig explosivt uppåt och lättar fötterna från marken.
  5. På vägen ner ser du till att ha mjuka knän så att du kan möta kroppen och går direkt ner igen i en djup knäböj, utan att stanna upp.
  6. Upprepa tills du har gjort ditt utsatta antal.

Tips!

  • Brösta upp dig och ha alltid blicken rakt fram.
  • Knäna i samma riktning som tårna pekar.
  • Träna rörlighet för att komma så djupt ner som möjligt.
  • Testa att även hoppa ut med benen så du hamnar i en sumo position och kör vartannat hopp smalt vartannat hopp brett.
  • Utmana spänsten och hoppa upp på en bräda eller bänk.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Framsida lår
  • Säte
  • Adduktorerna
  • Vader

Upphopp.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej