Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Bröstpress i maskin (chest press in machine)

Bröstpress i maskin ställer lägre krav på koordinationen och balansen än bänkpress eller bröstpress med hantlar. Här sitter du mer stabilt och slipper tänka på en skivstång eller hantlar och du kan lättare fokusera på muskelkontakten. En bra övning för dig som är nybörjare i gymmet.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Justera maskinen till passande inställningar, handtagen ska vara i brösthöjd.
  2. Sätt dig på dynan och greppa handtagen.
  3. Sänk axlarna och och brösta upp dig lite.
  4. Pressa handtagen framåt lätt uppåt till raka armar. Tänk på att du ska krama ihop bröstet på vägen upp.
  5. Släpp kontrollerat tillbaka handtagen igen.

Tips!

  • Spänn latsen, det ger dig bättre stabilitet i övningen och hjälper dig att få armbågarna i rätt rörelsebana.
  • Tänk på att du ska krama ihop bröstet på vägen upp.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Bröstmuskulaturen (Pectoralis Major)
  • Främre axel

Sekundära

  • Triceps

Bröstpress i maskin.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej