Peter Bláha

Mat och träning

Peter Bláha är en känd tv-profil efter att ha figurerat i flera sportsliga sammanhang. Som tidigare landslagsspelare i rugby och numer aktiv inom CrossFit har han en gedigen träningsbakgrund och är lika passionerad som målmedveten i sin sport. Här får du ta del av hans hektiska träningsschema och kosthållning.

Peter Bláha tränar

Vilka kosttillskott rekommenderar Peter?

Jag rekommenderar proteintillskott under dagen och aminosyror innan och under träningen. Vitargo kan också med fördel användas för att få energi under passen. Passen tömmer ofta kroppen på energi och det är viktigt att fylla på så snart som möjligt efter för att få ut max av träningen, därför tar jag post-workout med protein och kolhydrater direkt efter. Utöver det är viktigt att få i sig Omega-3, det smörjer leder, samt vitaminer och mineraler, så ett vitamintillskott är att föredra. På kvällen tar jag ZMA och kaseinprotein för att återställa hormonbalansen under sömnen och maximera återhämtningen. 

Innan träningUnder träningEfter träningDagligenKväll
PWOCheck
BCAACheckCheck
SportdryckCheck
GainerCheck
VassleproteinCheck
KaseinCheck
ZMACheck
FiskoljaCheck
MultivitaminCheck
ALACheck

Vilken kosthållning har Peter?

Jag äter äter enligt Periodisk fasta så jag äter allt mitt intag mellan 14 och 22 på dagarna. Jag äter mycket protein, bra fett och bra kolhydrater. Det blir mycket kött och kyckling som proteinkällor, avokado och frön som fettkällor samt grönsaker och rotfrukter som kolhydrater. Jag håller mig borta från bröd, pasta och mejeriprodukter som inte ger mig något bra i utbyte.

Hur tränar Peter?

Jag kör Crossfit 5-6 dagar i veckan, ibland lägger jag in mer traditionell styrketräning 1 dag i veckan för att stärka upp svagheter eller rehabilitera där det behövs. Sedan lägger jag fokus på den typ av övningar jag för tillfället vill bli bättre på.

Ett CrossFit-pass baseras alltid på en så kallad WOD, workout of the day. Exempel på en snabb och enkel WOD:

  • 100 squats
  • 100 situps
  • 100 pushups
  • 100 burpees

Övningarna tränas i ovanstående ordning och så fort som möjligt. Starta en klocka innan du börjar. Nästa gång du tränar, ska du försöka slå den tiden. Nivån anpassas efter den teknik som man orkar hålla.

Läs mer om Peter Bláha eller lär dig mer om CrossFit.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!

Färdiga paket

Gladiatorpaketet