Mjölkprotein

Inget folkslag dricker så mycket mjölk som vi i Sverige och det försörjer oss dagligen med välbehövligt kalcium och D-vitamin. Mjölkprodukter är dessutom en fantastisk källa till fullvärdigt protein och det är inte för inte som det används även i kosttillskott.

  • Mjölkproteinets egenskaper
  • Olika tillskott

Mjölkproteinets egenskaper 

Mjölk är alla däggdjurs första föda och är därför en mycket näringsrik dryck med det primära innehåll vi behöver för att växa. Mjölk består av cirka 6 % protein och av proteinet utgörs runt 80 % av kasein och 20 % av vassle, två varianter med vitt skilda egenskaper som fungerar som varandras komplement. Proteinet i mjölk är komplett med alla viktiga aminosyror.

Kossa tittar in i kameralinsen

Att dricka enbart mjölk efter träning kan vara vanligt bland nybörjare och motionärer, men det är i regel inte tillräckligt för att återhämta sig ordentligt. Du bör konsumera en mer komprimerad form av kolhydrater och protein för att få tillräckligt med energi utan onödiga kalorier från mjölksocker.

Olika tillskott

Mjölkproteinpulver är en isolerad form av mjölk där fett och kolhydrater separerats och resultatet blir ett proteinkoncentrat. Mjölkproteinpulver innehåller samma proportioner av vassle och kasein som ren mjölk och har därför en relativt långsam upptagningshastighet. En vanlig form av mjölkproteinpulver kallas micellärt kasein och är den minst behandlade formen av mjölkprotein. När man i dagligt tal pratar om mjölkprotein är det ofta kasein man menar.

Mjölkprotein

Vassleprotein är den del av mjölkprotein som har snabb upptagningshastighet. Det finns olika typer av vassleprotein, där vanligt koncentrat är standard. Det fungerar bra som basprotein för den aktiva människan och dess egenskaper gör det perfekt som återhämtningsprotein efter träning. Vassle har ett högt innehåll av de grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin, som är de aminosyror med störst påverkan på proteinsyntesen. Vissa vassleproteinpulver är så kallade isolat eller hydrolysat. Isolat är en renad form av vassle med extremt små mängder kolhydrater och fett och hydrolysat är ett förspjälkat isolat som ger ett omedelbart upptag i kroppen. Isolat och hydrolysat är något dyrare än vanligt koncentrat och är anpassat efter den som vill utvecklas i sin träning.

Kasein är vasslens raka motsats. Kaseinet har en förmåga att bilda en gel i magen, vilket gör att upptagningshastigeten kraftigt fördröjs. Kasein har inte samma inverkan på proteinsyntesen som vassle, men det långsamma upptaget gör att dina muskler förses med protein under en längre stund och det används ofta för att motverka muskelnedbrytande processer. Kasein fungerar bra som komplement till vassle, exempelvis vid diet med kaloriunderskott, före nattsömn eller när det dröjer länge mellan måltiderna.

Sammanfattningsvis är alltså mjölkprotein ett fullvärdigt protein som passar den aktiva människan. Den som inte nöjer sig med att bara dricka vanlig mjölk har flera koncentrerade proteinpulver att välja bland; mjölkprotein med samma proportioner som i mjölk, vassleprotein för den som vill ha ett snabbt upptag och kasein för att motverka muskelnedbrytning. Vill du veta mer om varje proteinsort kan du ta del av artiklarna om vassleprotein och kasein.  

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!