Bänkpress

Bänkpress är en tung basövning som bygger på både teknik och styrka, och enligt många killar en av favoritövningarna. Det du behöver är en bänk, en skivstång och en ställning för att lasta av stången.

Utförande

1. Lägg dig på bänken med fötterna i marken och ta ett brett grepp med händerna om stången.

2. I startposition håller du armarna raka med vikten rakt ovanför ditt bröst. Låt vikten komma ner mot dig, armbågarna pekar utåt. Stanna strax innan stången nuddar bröstet.

3. Pressa sedan vikten tillbaka till utgångsposition.

Vanliga misstag

Det absolut största misstaget man gör i bänkpress är att armbågarna hamnar för långt ut. Spänn latsen så att armbågarna kommer in mot kroppen (ca 45 graders vinkel) och håll denna anspänning genom hela rörelsen.

Undvik att skjuta fram axlarna i slutläget så att du tappar stabilitet. Innan du lyfter av stången så drar du ihop skulderbladen och försöker hålla dem där genom hela rörelsen.

Undvik att lyfta för mycket med sätet. Sträva efter att hålla svanken nere i bänken hela tiden och fötterna i marken.

CheckRätt svankhållningKryssFel svankhållning
Korrekt bänkpressFelaktig bänkpress

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Bänkpress

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!