Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Magnus Samuelsson: Så blev jag världens starkaste man

Magnus Samuelsson har inte bara titeln Världens starkaste man i bagaget utan har vunnit otaliga strongmantävlingar och mästerskap. Nu spelar han in en film för BBC och har startat sitt eget företag True Performance. Men från början var tanken att han skulle bli bonde.

Magnus Samuelsson vann titeln Världens starkaste man.

Magnus Samuelsson är två meter lång och har vägt över 150 kg. Han har ett helt liv av styrketräning bakom sig och med ett personbästa i marklyft på hela 375 kg besitter han stor kunskap om ämnet. Idag har han ett stort fokus på träning, hälsa och kost.

- Jag är uppvuxen med lantbruk och det var det jag trodde att jag skulle hålla på med hela livet. Vi drev mjölkproduktion och växtodling fram tills jag blev proffs på idrott. Sen har livet bara blivit en spin-off på spin-offen hela tiden så man hamnar och gör saker som man inte hade någon aning om, säger Magnus.

Att Magnus började tävla i styrka var egentligen bara en slump. Från början höll han på med gevärsskytte och jobbade på gården. Han hade byggt en ny lada och satsade på jordbruket. Tränade gjorde han som hobby efter tolv timmars arbete.

- Sen snöade vi in på styrketräning och började lägga över träningen mot ren prestandaidrott. Så hamnade jag på en tävling, någon såg mig och skickade mig vidare.

Personliga rekord

* Knäböj: 280 kg x 10 med midjebälte och knälindor

* Bänkpress: 300 kg. 270 x 2 kg RAW under träning.

* Marklyft: 375 kg med midjebälte

Resan gick från Skara till Bahamas och plötsligt befann sig Magnus på finalen i Världens starkaste man. Där råkade han dessutom bryta av armen på en kille i kvalet.

- Jag hamnade på en arena med grabbarna man sett på TV. Bara att vara med i gänget var att leva drömmen. Och jag insåg att jag hade lätt för det här.

Magnus kom tilll final i världsmästerskapen och några år senare hade han intagit förstaplatsen. Han var nu världens starkaste man.

- Det tog ganska lång tid innan det sjönk in. Sedan följde ett litet mörker efter det. Det här ouppnåeliga som du har jagat, helt plötsligt har du det. Det konstiga är att det blir svårt att hitta motivationen då.

Hur kändes det att vara världens starkaste man?

- Jag tror att många kan känna igen sig i att så länge du är medioker eller dålig får du mycket beröm. Men rätt vad det är så får du inte beröm längre och ingen kommer fram och säger grattis när du vinner stora tävlingar. Alla tar för givet att du ska vara bra. Någonstans där blir det tråkigt för som individ kommer du aldrig märka att du har blivit bättre. Det som var roligt för mig var att det var jag, min bror och Feta-Nisse och det här var vår grej. Vi brydde oss inte så mycket om gruppen utanför utan vi visste vad som låg bakom och gladde oss med varann. Den teamkänslan gjorde att det var kul. Utan det hade jag nog lagt av.

Kan vem som helst bli världens starkaste man?

- Det finns ett korrekt sätt att svara på och så finns det sanningen. Är man 150 cm lång blir man inte världsmästare i höjdhopp. Men man kan alltid bli bättre på det man tränar på. All framgång börjar med att man läser på ordentligt; man kan inte trimma en bilmotor om man inte förstår hur en bilmotor fungerar. Alla kan bli ordentligt mycket bättre på det man håller på med, det beror på hur mycket man är villig att satsa på det.

All framgång börjar med att man läser på ordentligt; man kan inte trimma en bilmotor om man inte förstår hur en bilmotor fungerar.

En riskfaktor som alla som tränar mycket känner till är risken för överträning, något som Magnus alltid har strävat efter att motverka. Genom att lära sig att se tendenserna på överträning har han försökt stoppa i tid.

- Att gå in i väggen eller att bli hårt övertränad har egentligen samma slutstation. Styrketräning är som att driva ett företag, det gäller att man har rätt färg på siffrorna på sista raden. När man håller på med muskelträning är det viktiga att skapa en celltillväxt. Varje dag som du har byggt mer celler än du har dödat har du gått med vinst, och varje dag du har dödat fler celler än du byggt upp har du gått minus. Alla vill gå framåt så snabbt man kan, men gör vi det så gör vi oss ofta en björntjänst.

Kroppsmått:

* Bröstkorg: 160 cm som mest

* Midja: 104 cm

* Överarmar: 60 cm

* Längd: 200 cm

* Tävlingsvikt: 150 kg (156 kg som tyngst)

* Axelbredd mätt bakifrån: 90 cm

Psyket är en viktig del av träningen och det gäller att både pusha på men framför allt att hålla tillbaka.

- Vad gäller styrketräning blir du inte ett dugg bättre på gymmet utan det är vad kroppen gör efteråt som är viktigt. På gymmet talar du om för kroppen vad den ska åstadkomma och en duktig person gör rätt saker när den är där. Du blir inte bättre bara för att du är där längre tid. Tränar du 7 dagar i veckan kommer du till en platå där inget händer mer, du gör av med lika mycket celler som du bygger upp.

Hur återhämtar du dig efter träning?

- Återhämtningen är nästan det svåraste. Livet utanför gymmet är betydligt svårare än inne på gymmet. Det är mycket som måste gå ihop. Du måste få tillräckligt med sömn och du behöver sköta kosten på ett sätt som gör att kroppen får möjlighet att återhämta sig. Jag la mycket tid på att hålla mig lugn invärtes. Ju lugnare man är desto mer stress och press tål kroppen på gymmet.

Dåliga dagar brukar Magnus vända upp och ner på sina vanliga program, kanske börja bakifrån eller göra ologiska saker bara för att komma ifrån det inrutade och inlärda så att han inte vet på förhand hur mycket han ska klara av.

- Det är väl något av en floskel, men vaknar man en dag och fåglarna kvittrar och allt är bra kan man köra riktigt hårt. Har man däremot en dålig dag kan man nästan hoppa över det. Kroppen kommer inte att ge något speciellt. Man måste lära sig att släcka lampan och strunta i saker, tänka att det tar vi imorgon.

Vilka är dina största misstag i din tävlingskarriär?

- Det låter skrytsamt men jag tror att jag hade blivit ännu bättre om jag hade ätit lite mindre och tränat mer core. Jag fick två stora ryggskador sista åren och då började jag köra en förfärlig massa core för att kunna fortsätta tävla över huvud taget. När jag väl fått fart på det så slog jag mitt rekord i marklyft. Hur hade det varit om jag gjort det från början? Sen är den mentala biten väldigt viktig. Hade jag förstått hur bra jag var hade jag inte varit så nervös och då hade jag nog vunnit mer. Jag brände rätt mycket fokus på att vara orolig men allt eftersom åren gick blev man tryggare i att hitta sig själv.

Efter världssuccén inom styrketävling har Magnus både vunnit Let’s Dance, spelat i filmer och blivit folkkär och idag är han trygg i sig själv och i sin träning.

- Jag kämpar med vad jag borde göra och vad jag vill göra. Jag tycker fortfarande om att träna hårt och tränar mina 5 pass i veckan, men kroppen är ganska tydlig med vad jag ska göra och inte så jag försöker köra lagom.

Hur ser framtiden ut?

- Jag tycker det är väldigt spännande med projektet jag ska göra tillsammans med er på Svenskt Kosttillskott och vill lägga tid och energi på det. I en drömvärld kan man få vara frisk och hel, hålla på med kosttillskott, göra träningsprogram och umgås med träningssverige. Och på de stunder som blir över spela in någon film eller två. Det kunde vara roligt.

Tips! Läs om Magnus Samuelssons eget kosttillskottsmärke Enough!

Magnus Samuelssons kosttillskott

 
Enough Proteinpulver
 
Enough Proteinvatten

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Magnus Samuelsson: Kosttillskott ska hjälpa dig nå dina mål

Magnus Samuelsson: Kosttillskott ska hjälpa dig nå dina mål

Rent innehåll och spårbara råvaror är tanken bakom Enough.
 
Träna med Magnus Samuelsson - ett utmanande benpass

Träna med Magnus Samuelsson - ett utmanande benpass

Utmana dig i benstyrka och explosivitet med Magnus Samuelsson.
 
Enough av Magnus Samuelsson - nu hos Svenskt Kosttillskott

Enough av Magnus Samuelsson - nu hos Svenskt Kosttillskott

Magnus Samuelsson i samarbete med Svenskt Kosttillskott.
 
Nyårslöftet: Kom i form

Nyårslöftet: Kom i form

Få inspiration kring kost och träning för att komma tillbaka i form igen!
 
Det här är: Ginkgo biloba

Det här är: Ginkgo biloba

Ginkgo biloba har många intressanta hälsoeffekter och egenskaper.
 
Allt du behöver veta om EAA

Allt du behöver veta om EAA

EAA innehåller alla essentiella aminosyror och bidrar till muskeluppbyggnad.
 
Mat för hjärnan

Mat för hjärnan

Vill du förbättra minnet eller koncentrationen? Här är maten du ska välja!
 
Så fungerar taurin

Så fungerar taurin

Taurin är en aminosyra som ofta används för ökad muskelpump och uthållighet.
 
Mikaela slog världsrekordet i Hyrox - två gånger

Mikaela slog världsrekordet i Hyrox - två gånger

Hyrox är den nya tävlingen som tagit fitnessvärlden med storm.
 
Nyårslöftet: Tillbaka efter graviditet

Nyårslöftet: Tillbaka efter graviditet

Få inspiration kring kost och träning efter graviditet!
 
Alltid trött? Så blir du piggare

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
 
Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
 
Vad är CrossFit Open?

Vad är CrossFit Open?

Det är dags för Crossfit Open! Hur går det till och vilka är med?
 
Allt du vill veta om vassleprotein

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!
 
Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Guide: Det här är stenålderskost (paleo)

Back to basic? Läs om de många fördelarna med stenålderskost.
 
Kom i Beachform med PT-Thomas

Kom i Beachform med PT-Thomas

Vill du komma i ditt livs vassaste sommarform? PT-Thomas hjälper dig!
 
Guide: Välj rätt sportdryck

Guide: Välj rätt sportdryck

Här får du reda på hur du väljer rätt sportdryck för just dina behov.
 
Så fungerar synefrin i samband med fettförbränning

Så fungerar synefrin i samband med fettförbränning

Syefrin kommer från pomeransskal och används i tillskott för fettförbränning.
 
Så viktigt är uppvärmning och nedvarvning

Så viktigt är uppvärmning och nedvarvning

Är det viktigt att värma upp, varva ned och stretcha vid träning?
 
Elin Söderström

Elin Söderström

Lär känna vår ambassadör Elin Söderström, crossfitatlet.