Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Så mycket förbränner du när du tränar

Hur mycket kcal bränner olika aktiviteter?

Inget samtalsämne är väl så vanligt över en fika som hur mycket kcal man för stunden sätter i sig, och hur länge man kommer att behöva träna för att bli av med det. Visst ska man kunna njuta av godsaker i livet utan dåligt samvete, men det kan alltid vara bra att ha en övergripande koll på hur mycket vi faktiskt gör av med och hur mycket vi egentligen behöver.

  • Energiberäkning
  • Energiförbrukningstabell aktiviteter
  • Energiförbrukningstabell vardagssysslor
  • Hur mycket behöver du träna för att bränna godsaker?

Rekommenderade produkter

 
BURN
 
Core BCAA Powder
 
Core Whey Protein

Hur mycket energi behöver man?

När det gäller kalorier och energi är det något som vi behöver varje dag, både för kroppens funktioner, för att vi ska kunna tänka ordentligt och orka träna optimalt. Därför är det viktigt att vi får i oss det vi behöver, men också att vi minimerar intaget av tomma kalorier som inte ger oss något positivt utan prioriterar bra mat som ger långvarig energi. Hur mycket energi vi behöver få i oss beror på många faktorer, så som könstillhörighet, ålder, kroppsstorlek och aktivitetsnivå. I uträkningen nedan kan du se ditt basala energibehov, det din kropp behöver bara för att kunna fungera, i total vila.

När du fått fram ditt tal, ska du sedan lägga till din aktivitetsnivå, så kallat PAL-värde, för att få fram hur mycket kalorier du bör få i dig varje dag. Multiplicera BMR-värdet med ditt PAL-värde för att få fram resultatet.

Aktivitetsnivå

PAL-värde

Ingen aktivitet1,2
Låg aktivitet1,375
Medelhög aktivitet1,55
Hög aktivitet1,725
Mycket hög aktivitet1,9

Så mycket kalorier bränns vid träning

Efter ett hårt träningspass går det inte att ta miste på att man gjort av med en hel del energi, och aptiten ökar avsevärt i takt med att vi är mer aktiva. Har du som målsättning att tappa några kilon och svarva till figuren kan det vara både intressant och nödvändigt att hålla koll på hur mycket energi du gör av med vid olika aktiviteter, för att lättare kunna näringsberäkna måltiderna. Nedanstående energiförbrukningstabell är ungefärlig och baserar sig på ett medeltal för en individ som väger ca 70 kg.

AktivitetKaloriförbrukning /60 min
Promenad, medeltempo330 kcal
Powerwalking510 kcal
Cykling, medeltempo390 kcal
Spinning630 kcal
Löpning, 10 km/h690 kcal
Bröstsim643 kcal
Styrketräning, medeltung350 kcal
Kampsport600 kcal
Ridning414 kcal

Energiförbrukning vid vardagssysslor

Även våra vardagliga måsten kräver energi och kan därför även utnyttjas när du vill bränna det lilla extra utan att behöva ta ytterligare en sväng till gymmet. Nedan följer ett ungefärligt värde för någon som väger ca 70 kg.

AktivitetKaloriförbrukning /30 min
Promenad till jobbet107 kcal
Cykel till jobbet155 kcal
Gå i trappor539 kcal
Trädgårdsarbete126 kcal
Snöskottning240 kcal

Hur mycket träning kräver en godsak?

Att kunna njuta av godsaker hör livet till, men har det blivit lite mycket av det goda eller när du har svårt att motivera dig själv till att leva lite nyttigare kan det vara en bra påminnelse att känna till hur mycket träning som egentligen krävs för att bli av med den där lilla extra godbiten vi unnade oss i helgen.

LivsmedelKalorierAntal min powerwalk
Jordnötter, 100 g630 kcal79 minuter
Chips, 100 g520 kcal65 minuter
Choklad, 100 g555 kcal69 minuter
Gräddtårta, 1 bit234 kcal29 minuter
Kokosboll, 1 st82 kcal10 minuter
Kanelbulle, 1 st168 kcal21 minuter
Äppelpaj, 1 st350 kcal44 minuter

Tips! Undvik att behöva sota för dina synder i efterhand genom att leva en sund och hälsosam livsstil i veckorna med träning och vardagsmotion - så kan du njuta när det bjuds på godis och fika utan att känna prestationsångest!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Så räknar du ut kalorier och energi

Så räknar du ut kalorier och energi

Hur fungerar egentligen detta med kalorier? Lär dig det här.
  Så tränar du löpning - sprint

Så tränar du löpning - sprint

Lär dig hur du bör äta och träna för att utvecklas som sprinter.
  Kost: Därför är fett viktigt för dig som tränar

Kost: Därför är fett viktigt för dig som tränar

Därför behöver du fett när du tränar.
  Bästa träningsformen för fettförbränning

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
  Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
  Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer för dig som tränar

Vitaminer är organiska föreningar som behövs i små mängder men är livsnödvändiga
  Styrketräning för dig som konditionstränar

Styrketräning för dig som konditionstränar

Hur kan en konditionstränande dra nytta av styrketräning? Svaret får du här.
  Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Ät rätt kost och kosttillskott för CrossFit. Peter Bláha ger dig tips.
  Hud- och hårvård för dig som tränar

Hud- och hårvård för dig som tränar

Vi ger dig våra bästa tips på hur du slipper irriterad hud efter träning.
  Så fungerar stenålderskost för dig som tränar

Så fungerar stenålderskost för dig som tränar

Visste du att stenålderskost även kan ha stora fördelar för dig som tränar hårt?
  Bli av med ballongmagen

Bli av med ballongmagen

Vad ska man egentligen göra för att bli av med svullen mage? Tipsen får du här!
  Yoga för dig som styrketränar

Yoga för dig som styrketränar

Komplettera din styrketräning med yoga för att få ut mer av din träning.
  Partnerträning - Träningspasset som tränar både de vanliga musklerna och skrattmusklerna

Partnerträning - Träningspasset som tränar både de vanliga musklerna och skrattmusklerna

Testa dessa övningar och du kommer att känna i skrattgropar och muskler!
  Nybörjarguide om protein

Nybörjarguide om protein

En guide kring hur protein fungerar och hur mycket vi behöver.
  Så tränar karatemästaren Edis Sabic

Så tränar karatemästaren Edis Sabic

Edis Sabic tränar och tävlar i karate, och är sponsrad av Svenskt kosttillskott.
  Dirty bulk eller lean bulk?

Dirty bulk eller lean bulk?

Lean bulk eller dirty bulk? Daniel Paulsson hjälper oss reda ut begreppen.
  Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
  Träningstips: Så tränar du på semestern

Träningstips: Så tränar du på semestern

Håll formen på semestern med enkel träning och nyttig kost.
  Allt om bålträning

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
  Så går du upp i vikt snabbt

Så går du upp i vikt snabbt

Detta är artikeln för dig som har svårt att gå upp i vikt!