Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Träningsövning: Rodd

Roddövningar är ett av de vanligaste sätten att träna ryggen, och kan utföras på en mängd olika sätt. Oavsett variant går rörelsen ut på att träna bröstryggen, musklerna mellan skuldrorna. Rodd sittande i maskin är en variant som ofta ger bra kontakt i musklerna. 

Utförande

1. Sätt dig så att benen är utsträckta med en liten böjning i knäna och håll hela fotsulorna på fotstödet. Greppa ett smalt handgrepp.

2. I utgångsposition lutar du dig fram och sträcker ut ryggmusklerna maximalt. Dra vikten mot naveln genom att komma upp i rak position med ryggen och dra armbågarna så långt bak du kommer. Fokus ska ligga på att pressa ihop musklerna mellan skulderbladen, tänk dig att du har en penna mellan skuldrorna som du ska klämma åt. Håll någon sekund innan du långsamt släpper tillbaka vikten.

3. Kom tillbaka till utgångsposition och låt ryggmusklerna släppas ut maximalt innan du fortsätter.

Vanliga misstag

Vanligt är att man misstar övningen för att bara verka i ovanläget, men det är lika viktigt att sträcka ut ryggen ordentligt i nederläge som att klämma ihop dem i ovanläget. Starta rörelsen med att rotera axlarna bakåt och nyp aåt skulderbladen.

Undvik att krumma med ryggen. Även när du lutar dig fram ska ryggen hållas i naturligt rak hållning.

Undvik att dra upp axlarna mot öronen, fokusera på att hålla dem i nederläge under hela övningen.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Rodd

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Träningsövning: Hantelrodd

Hantelrodd är en enarmsövning för träning av rygg.
 

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Träningsövningar för rygg: Tre ryggklassiker

En muskulös rygg är a och o för en stark och god fysik.
 

Beach 2011: träningsprogram - tjejer - del 4

Drömer du om den vältränade kroppen till beachen? Då har vi övningarna för dig!
 

Ta din ryggträning till nästa nivå

Här är träningsguiden för dig som vill ha ett fulländat ryggträningspass.
 

Beach 2011: träningsprogram tjejer

Drömmer du om en vältränad kropp med definierade muskler? Vi har övningarna!
 

Beach 2011: träningsprogram tjejer - del 3

Få drömkroppen till strandsäsongen. Vi har träningsövningarna för dig,
 

Träningsprogram Basic: Kom igång med styrketräning

Helkroppsprogram på basnivå för dig som vill komma igång med styrketräningen.
 

Träningsprogram: Styrketräning för elitmotionär

Fullspäckat träningsprogram med 5 pass, för dig som tränar ofta!
 

Träningsprogram: Rygg

En genomkörare för ryggen med fem rekommenderade övningar.
 

Träningsprogram: Styrketräning medelnivå

Komplett styrketräningsprogram för dig som ligger på en medelnivå.
 

Beach 2011: träningsprogram killar - del 3

Här har vi samlat effektiva träningsövningar som hjälp på vägen att nå beachformen.
 

Så hänger koffein och fettförbränning ihop

Utöver den uppiggande effekten så påverkar koffeinet även din ämnesomsättning.
 

Beach 2011: träningsprogram killar - del 2

Få tips om effektiva övningar som hjälper dig på vägen att nå beachformen.
 

Beach 2011: träningsprogram - tjejer - del 2

Kom i beachform med effektiva träningsövningar.
 

Beach 2011: träningsprogram killar - del 4

Förutom att mängden energi du stoppar i dig är avgörande, så finns även en del ämnen i naturen som via olika mekanismer kan effektivisera din fettförbränning.