Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

T-bar-rodd (T-bar row)

T-bar-rodd är ganska likt skivstångsrodd men du använder ett annat grepp. En övning som främst fokuserar på latissimus dorsi och de övre och inre musklerna. Det finns speciella ställningar för övningen men den kan även utföras med en skivstång som är fäst i ett golvfäste.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Ställ dig med en skivstång mellan benen, och ett v-handtag runt stången.
  2. Luta dig framåt och greppa handtaget.
  3. Andas in och dra stången mot dig, så högt du kan, genom att dra ihop skulderbladen och dra tillbaka armbågarna.
  4. Sänk nu kontrollerat tillbaka stången till utgångsläget.

Tips!

  • Konstant spänning i ryggen.
  • Spänning i bålen.
  • Raka handleder i samma linje som underarmarna.
  • Lätt böjda knän under hela övningen.
  • Undvik att axlarna kommer för långt fram genom att dra bak och spänna skulderbladen samt höja bröstet.

Muskler som aktiveras

Primära

  • Latissimus dorsi
  • Trapezius
  • Baksida axlar

Sekundära

  • Biceps
  • Ländrygg
  • Rotatorkuff
  • Underarmar

T-bar.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej