Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Nystart 2022 - så kommer du igång

Det är lätt att gå in i det nya året med buller och bång och lova sig själv massor av löften, men håller det varje gång? Vi på Svenskt Kosttillskott vill hjälpa dig skapa effektiva och hållbara träningsvanor. Här listar vi hur du gör för att faktiskt lyckas med dem!

Nytt år betyder för många en ny start med ett löfte om förändring till något ännu bättre. Ett löfte är lätt att göra med ett bubblande glas champagne i handen och ett närmande tolvslag. Att ta tag i gymmet, komma igång med rörlighetsträningen, börja veckohandla, äta bättre - löfteslistan kan göras lång. Men att gå från tanke till handling är lättare sagt än gjort. Här följer sju tips som får dig att hålla nyårslöftet, en gång för alla!

1. Hitta rätt fokus

Enligt forskning har du större chans att hålla ditt nyårslöfte om du fokuserar på att börja med en bra vana istället för att sluta med en dålig (1). Vi människor har nämligen svårt att undvika dåliga saker helt och hållet, och risken är stor att du blir besviken ifall du exempelvis inte lyckas ta dig till gymmet, ta den tänkta promenaden eller undvika onyttiga frestelser.

2. Hitta ditt varför

För att exempelvis börja träna regelbundet eller börja äta bättre behöver du känna att motivationen är tillräcklig. Du behöver därför börja med att svara på frågan varför du vill skapa en förändring. Vill du bygga en bättre fysik? Vill du ha bättre kondition? Vill du trivas bättre i dig själv? Vill du gå ner i vikt? När du hittat ditt varför kommer ditt mål bli lättare att nå.

3. Konkretisera dina mål

Att tänka att du ska bygga mer muskler, äta nyttigare mat eller gå ner i vikt är enkelt. Men vet du mer konkret vad det innebär? Om du vill gå ner i vikt - hur många kilon vill du då gå ner? Gör dina mål tydliga och lägg tid på att konkretisera och ta reda på vad innebörden av de lyckade resultaten innebär för just dig!

4. Gör mindre delmål

Har du ett stort mål? Då är det bra att dela upp det i delmål för att vägen till målet inte ska bli så överväldigande. Att kunna checka av ett delmål ger dig motivation att fortsätta, du kan på det sättet se att du faktiskt tar dig framåt! Vill du dra ett personbästa i marklyft? Stegra dig sakta uppåt, både med repetitions-PB och vikt-PB.

5. Gör det enkelt för dig själv

Vi gillar enkelt! För att nå dina mål kan du börja med att skapa en miljö som ger dig de rätta förutsättningarna. Om du har som mål att träna mer kan du redan kvällen innan lägga fram träningskläderna, ha väskan färdigpackad och planera ditt pass. På det sättet får du mindre jobbiga beslut som kan göra att det känns kämpigt att ta sig iväg till gymmet.

6. Gå din egen väg

Något som fungerar för en annan person kanske inte är rätt för dig. Det är viktigt att hitta det som passar just dig, din vardag och livssituation. När har du tid att träna på dagarna? När har du tid att lägga in veckohandling? Vilken typ av träning passar dig och dina mål?

7. Våga misslyckas

Ingen av oss är perfekt och det är mänskligt att misslyckas. Om du sätter upp ett mål som du inte klarar så är inte det världens undergång. Se det istället som en lärdom som ger dig viktiga verktyg för framtiden. Att våga misslyckas är faktiskt ett stort steg mot att lyckas!

1.Oscarsson, Martin. 2018. Hur väl håller vi våra nyårslöften? En randomiserad kontrollgruppsstudie med tolvmånadersuppföljning. Stockholms universitet.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  7 tips för att komma igång med din träning

7 tips för att komma igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
  Träningsprogram Basic: Kom igång med styrketräning

Träningsprogram Basic: Kom igång med styrketräning

Helkroppsprogram på basnivå för dig som vill komma igång med styrketräningen.
  Träningsschema för 4 dagar i veckan

Träningsschema för 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Kom igång efter semestern

Kom igång efter semestern

Nu är det dags att komma igång med träningen efter semesterns lata dagar!
  Kondition: Kom igång med träningen

Kondition: Kom igång med träningen

Förbättra din kondition och ta del av de positiva effekterna.
  Kom igång med din detox

Kom igång med din detox

Här får du förslag på middagar och mellanmål att äta under en detox.
  Träningsschema för 5 dagar i veckan

Träningsschema för 5 dagar i veckan

Kör igenom hela kroppen med vår program för 5 dagar.
  Träningsschema för 3 dagar i veckan

Träningsschema för 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Kom igång med löpning

Kom igång med löpning

Tips på träningsupplägg, kost och hållning för att komma igång med löpningen.
  Så kommer du i beach-form - del 2

Så kommer du i beach-form - del 2

Steg 2 i stegprogrammet Kom i beachform, för dig som vill nå toppform.
  Träningsschema för 2 dagar i veckan

Träningsschema för 2 dagar i veckan

Kom igång! Träningsprogram för 2 dagar i veckan.
  Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
  Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
  Så ökar du din fettförbränning

Så ökar du din fettförbränning

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.
  Tre starka sanningar för ökad muskelmassa

Tre starka sanningar för ökad muskelmassa

Vi listar 3 starka sanningar för ökad muskelmassa!
  Nyårslöftet: Bygga muskler

Nyårslöftet: Bygga muskler

Få inspiration kring kost och träning för muskelbyggning i vårt nyårslöfte!
  Allt du behöver veta om EAA

Allt du behöver veta om EAA

EAA innehåller alla essentiella aminosyror och bidrar till muskeluppbyggnad.
  Träna ben: basövningar

Träna ben: basövningar

Bröst, biceps och lite mage men glöm inte benen!
  Nyårslöftet: Kom i form

Nyårslöftet: Kom i form

Få inspiration kring kost och träning för att komma tillbaka i form igen!