Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Kom igång med din träningsvana

Att skapa träningsvanor som håller i längden kan ibland vara lättare sagt än gjort. Det är lätt att lova sig själv massor, men håller det varje gång? Vi på Svenskt Kosttillskott vill hjälpa dig skapa effektiva och hållbara träningsvanor. Här listar vi hur du gör för att faktiskt lyckas med dem!

1. Hitta rätt fokus

Enligt forskning har du större chans att hålla ditt träningslöfte om du fokuserar på att börja med en bra vana istället för att sluta med en dålig (1). Vi människor har nämligen svårt att undvika dåliga saker helt och hållet, och risken är stor att du blir besviken ifall du exempelvis inte lyckas ta dig till gymmet, ta den tänkta promenaden eller undvika onyttiga frestelser.

2. Hitta ditt varför

För att exempelvis börja träna regelbundet eller börja äta bättre behöver du känna att motivationen är tillräcklig. Du behöver därför börja med att svara på frågan varför du vill skapa en förändring. Vill du bygga en bättre fysik? Vill du ha bättre kondition? Vill du trivas bättre i dig själv? Vill du gå ner i vikt? När du hittat ditt varför kommer ditt mål bli lättare att nå.

3. Konkretisera dina mål

Att tänka att du ska bygga mer muskler, äta nyttigare mat eller gå ner i vikt är enkelt. Men vet du mer konkret vad det innebär? Om du vill gå ner i vikt - hur många kilon vill du då gå ner? Gör dina mål tydliga och lägg tid på att konkretisera och ta reda på vad innebörden av de lyckade resultaten innebär för just dig!

4. Gör mindre delmål

Har du ett stort mål? Då är det bra att dela upp det i delmål för att vägen till målet inte ska bli så överväldigande. Att kunna checka av ett delmål ger dig motivation att fortsätta, du kan på det sättet se att du faktiskt tar dig framåt! Vill du dra ett personbästa i marklyft? Stegra dig sakta uppåt, både med repetitions-PB och vikt-PB.

5. Gör det enkelt för dig själv

Vi gillar enkelt! För att nå dina mål kan du börja med att skapa en miljö som ger dig de rätta förutsättningarna. Om du har som mål att träna mer kan du redan kvällen innan lägga fram träningskläderna, ha väskan färdigpackad och planera ditt pass. På det sättet får du mindre jobbiga beslut som kan göra att det känns kämpigt att ta sig iväg till gymmet.

6. Gå din egen väg

Något som fungerar för en annan person kanske inte är rätt för dig. Det är viktigt att hitta det som passar just dig, din vardag och livssituation. När har du tid att träna på dagarna? När har du tid att lägga in veckohandling? Vilken typ av träning passar dig och dina mål?

7. Våga misslyckas

Ingen av oss är perfekt och det är mänskligt att misslyckas. Om du sätter upp ett mål som du inte klarar så är inte det världens undergång. Se det istället som en lärdom som ger dig viktiga verktyg för framtiden. Att våga misslyckas är faktiskt ett stort steg mot att lyckas!

1.Oscarsson, Martin. 2018. Hur väl håller vi våra nyårslöften? En randomiserad kontrollgruppsstudie med tolvmånadersuppföljning. Stockholms universitet.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Kondition: Kom igång med träningen

Kondition: Kom igång med träningen

Förbättra din kondition och ta del av de positiva effekterna.
  Träningsschema för 4 dagar i veckan

Träningsschema för 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Träningsschema för 5 dagar i veckan

Träningsschema för 5 dagar i veckan

Kör igenom hela kroppen med vår program för 5 dagar.
  Träningsschema för 3 dagar i veckan

Träningsschema för 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Kom igång med löpning

Kom igång med löpning

Tips på träningsupplägg, kost och hållning för att komma igång med löpningen.
  Kom igång efter semestern

Kom igång efter semestern

Nu är det dags att komma igång med träningen efter semesterns lata dagar!
  Träningsschema för 2 dagar i veckan

Träningsschema för 2 dagar i veckan

Kom igång! Träningsprogram för 2 dagar i veckan.
  Så ökar du din fettförbränning

Så ökar du din fettförbränning

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.
  Bästa träningsformen för fettförbränning

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
  Livsmedel som sänker kolesterolet

Livsmedel som sänker kolesterolet

Här får du tips på ämnen och livsmedel som är bra för kolesterolet.
  Så viktigt är uppvärmning och nedvarvning

Så viktigt är uppvärmning och nedvarvning

Är det viktigt att värma upp, varva ned och stretcha vid träning?
  Träningsupplägg för att klara loppet

Träningsupplägg för att klara loppet

Här tipsar vi om hur du kommer igång eller kommer vidare med löpningen.
  Träningsprogram: Ben

Träningsprogram: Ben

En rejäl genomkörare till benens alla muskler!
  Myter om kost och träning för tjejer

Myter om kost och träning för tjejer

Hur ska du som tjej äta och träna för att få resultat?
  Bli av med ballongmagen

Bli av med ballongmagen

Vad ska man egentligen göra för att bli av med svullen mage? Tipsen får du här!
  Träningsprogram: Axlar och armar

Träningsprogram: Axlar och armar

Träningsprogram för axlar och armar, med superset!
  Styrketräning för tjejer

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
  Guide: Välj rätt proteinpulver

Guide: Välj rätt proteinpulver

En enkel guide till proteintillskott.
  Träningsschema: Så bygger du rumpa och ben

Träningsschema: Så bygger du rumpa och ben

Få dig ett par snyggt muskulösa ben likt en hockeyspelare och testa detta pass!
  Vitaminer och mineraler vid celiaki & glutenallergi

Vitaminer och mineraler vid celiaki & glutenallergi

Lär dig mer om näringsämnen som är extra viktiga vid glutenintolerans.