Det här är linfröolja bra för

Linfröoljan är en mycket omtyckt olja som är rik på omega-3, och är därför ett perfekt alternativ för dig som inte vill äta fet fisk av olika anledningar. Förutom det innehåller oljan även en hel del vitamin E som är en betydelsefull antioxidant, som hjälper till att skydda kroppens celler från fria radikaler.

  • Linfröoljans bakgrund
  • Linfröolja för hälsan
  • Linfröolja för huden

Linfröolja

 
Linfröolja
 
Linfröolja
 
Linfrö-Nattljusolja
 
Linfröolja

Linfröoljans bakgrund

Linfröolja, eller linolja som det också kallas, är en olja som pressas ur linväxtens frön. Linfröolja innehåller som sagt stora mängder omega-3, och används därför ofta som tillskott av vegetarianer och veganer för att de ska få i sig den viktiga fleromättade fettsyran som annars mest finns i fet fisk. Utöver det är oljan även rik på omega-6 och omega-9, som bidrar till ett balanserat intag av de viktiga fettsyrorna som man så ofta talar om.

linfröolja i en glasbehållare och linfrön i en träskål

Linfröolja för hälsan

En av de omega-3-fettsyror som det finns gott om i linfröoljan är alfalinolensyra (ALA), som kroppen till viss del kan konvertera till de viktiga fetterna DHA och EPA. Dessa två fettsyror är kända för att ha en positiv inverkan på hjärt- och kärlhälsan genom att bland annat bidra till att minska blodfetterna och reducera risken för åderförkalkning. Utöver det kan de även hjälpa till att reducera inflammation, och vissa som äter dem regelbundet säger även att de kan minska värk.

Förutom omega-3 innehåller linfröoljan även en hel del vitamin E, ett mycket värdefullt vitamin som exempelvis kan fungera som en antioxidant. Dessa antioxidanter är nämligen ämnen som kan hjälpa till att skydda våra celler från fria radikaler och oxidativ stress.

Linfröolja för huden

Tack vare sitt innehåll på omega-3-fettsyror och vitamin E tänker man sig även att linfröoljan kan vara bra för en irriterad, röd och kliande hud. Det beror främst på de antiinflammatoriska egenskaper som DHA har, men vitamin E är också av betydelse för att skydda hudens celler från oxidation. Om du vill testa kan du varsamt smörja huden med en liten klick linfröolja.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Det här är L-fenylalanin

Fenylalanin är en essentiell aminosyra och ingår i prestationshöjande tillskott.
 

Därför är omega-3 bra

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?
 

Det här är beta-alanin

Fungerar Beta-alanin och i så fall hur? Kan det hjälpa dig i din träning?
 

Stor guide: Gå upp i vikt

Hög ämnesomsättning? Så lägger du upp din kost för att gå upp i vikt.
 

Det här är vitamin B12 (kobalamin)

Du som är helvegetarian behöver med stor sannorlikhet ett tillskott av B12.
 

Därför är omega-6 bra

Omega-6 är en fleromättad fettsyra som bl.a. är av vikt för vår cellfunktion.
 

Recept: Pistaschfalaflar

Krispiga falaflar med spännande smak av pistaschnötter.
 

Stor guide: Allt om magnesium

Magnesium behövs för att över 300 av kroppens enzymer ska kunna fungera.
 

Därför är kalium viktigt vid träning

Kalium är en viktigt mineral och behovet ökar om du tränar eller går på diet.
 

Recept: Rykande het chaga-latte

Chagate med mandelmjölk och härlig kryddning.
Visa fler