Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Välj rätt PWO, den ultimata guiden

Den här artikeln skulle kunna bli hur lång som helst, med tanke på alla de ämnen som finns i pre-workoutprodukter. Men istället kommer vi gå igenom vad du ska tänka på och leta efter när du vill ha en pre-workout.

  • Vad är en pre-workoutprodukt?
  • Intressanta ingredienser att leta efter
  • PWO med uppigande innehåll
  • PWO för dig som är känslin mot stimulantia
  • Välj rätt PWO för ökad pump

Rekommenderade PWO

 
RAW Pumped
 
Core Performance
 
RAW Rampage
 
Core Preload
 
Core PWO Zero

Vad är en pre-workout produkt?

Precis som namnet antyder så är en PWO ett kosttillskott som är designat för att intas innan träning. Syftet med detta är oftast prestationsförbättring, men kan också vara annat som ökad pump eller snabbare återhämtning. Det finns några ingredienser som är intressanta i alla typer av PWO. Dessa ämnen måste såklart inte ingå för att produkten ska vara bra, men kan vara värda att läsa om.

Kreatin är den välkända klassikern bland prestationshöjarna, framförallt eftersom den verkligen fungerar. Kreatin är en vanlig komponent i PWO och av goda skäl. Kreatin ökar prestationsförmågan när musklerna arbetar intensivt och upprepat, alltså vid exempelvis styrketräning. För att få maximal effekt av kreatin, krävs dock ett dagligt intag. Tränar du inte varje dag, kan ett separat tillskott av kreatin därför vara ett bra alternativ på vilodagarna.

Beta-alanin är en aminosyra som begränsar bildningen av karnosin i musklerna. Karnosin fungerar som en buffert för mjölksyran och att äta beta-alanin ska då öka mjölksyratåligheten och göra att man orkar pressa sig hårdare. Om du upplever att det sticker och kliar i huden efter en PWO, är med all säkerhet Beta-alanin boven i dramat. Det är ingenting som är farligt och brukar försvinna vid regelbunden användning.  Precis som vid kreatin krävs ett dagligt intag av Beta-alanin för att få full effekt.

Kvinna som släcker törsten under träningen med en pre-workout.PWO tas innan träning för ökad muskelpump, ökad prestation eller för bättre återhämtning.

PWO med uppiggande ingredienser

Det här är den absolut största kategorin, eftersom det är genom att ta stimulantia som man ser den mest markanta effekten under sitt träningspass. För vissa är effekten mental, eftersom att man upplever mer fokus på träningen efter att ha jobbat en hel dag. För vissa stimulantia finns det dock goda belägg för att de faktiskt kan öka prestationsförmågan.

Koffein är den i särklass vanligaste ingrediensen i PWO. Koffein tillsätts både rent och ingår dessutom i andra ingredienser så som guarana, yerba mate och grönt te. Koffein besitter en välkänd uppiggande effekt och är världens mest populära stimulantia. Det finns vetenskapliga belägg för att koffein i höga doser ökar prestationsförmågan vid träning. Dels minskar koffein den upplevda ansträngningen, vilket medför att du kan träna hårdare, och dels ökar koffein uthållighetsförmågan. För att koffein ska ha den effekten måste man dock få i sig en rejäl dos. En PWO innehåller för det mesta mellan 150 och 300 mg koffein, vilket motsvarar ca 1,5 - 3 små koppar kaffe.

Tyrosin är en vanlig aminosyra som fungerar som förstadium till dopamin och adrenalin. På detta sätt anses den kunna verka uppiggande om den tas i ren form i höga doser. Många upplever en markant effekt av tyrosin om dosen ligger på minst 3 gram och upp till 5 gram.

Intressanta ingredienser i uppiggande PWO

  • Koffein
  • Kreatin
  • Beta-alanin
  • L-tyrosin
  • Vissa vitaminer
  • Vissa mineraler
  • Aminosyror (BCAA, EAA)
  • Nitrat
  • Citrulin
  • L-arginin

Det finns många vitaminer och mineraler som i lite högre dos har visat sig minska trötthet och utmattning, något som ibland utnyttjas i PWO.

Listade ingredienser i Pwo

Vill du ha en väl fungerande PWO med ordentligt uppiggande ingredienser bör du leta efter en eller flera av ovanstående. För att göra det riktigt enkelt får du även en lista här med intressanta ingredienser. Oobservera att den även inkluderar ämnen som är intressanta i andra typer av PWO också.

Pre-workout med stim

 
RAW Rampage
 
Core Performance
 
Core PWO Zero

Stimfria PWO

Om du är känslig för uppiggande ingredienser eller av annan anledning inte vill konsumera dem, finns det andra ämnen du bör leta efter i en stimfri PWO. Observera att många av dessa ingredienser även passar i uppiggande PWO.

Intressanta ingredienser i stimfira PWO

  • Nitrat (ofta i formen kreatin-nitrat)
  • Vitaminer
  • Mineraler
  • EAA
  • BCAA
  • Kreatin
  • Beta-alanin
  • Citrulin
  • L-arginin

Nitrat är ett ämne som det forskats om en hel del på senare år. Nitrat finns naturligt i växter, bland annat i höga halter i spenat. Nitrat verkar dels kunna öka pumpen och dels effektivisera energianvändningen i muskeln, vilket gör att du orkar mer. Nitrat i kosttillskott är ofta bundet till kreatin i formen kreatin-nitrat och kommer antagligen bli större i framtiden om fler positiva forskningsresultat påvisas.

EAA står för essentiella aminosyror och BCAA står för grenade aminosyror (BCAA ingår i EAA). Dessa båda stimulerar proteinuppbyggnaden i musklerna, speciellt om de tas innan träning. Därför passar de bra i en PWO, eller som tillskott i sig. En dos på mellan 5 och 10 gram är lagom.

Stimfria pre-workout

 
RAW Pumped

PWO för ökad pump

Intressanta ingredienser i pump-produkter

  • Nitrat (ofta i formen kreatin-nitrat)
  • Mineraler
  • Citrulin
  • Arginin
  • Kolhydrater

Pump är när musklerna sväller upp och blir stenhårda, ett tillstånd många strävar efter vid varje träningspass. Det finns några ingredienser som anses kunna öka pumpen, framförallt genom att öka mängden kväveoxid (NO). Kväveoxid är en signalmolekyl som säger åt blodkärlen att vidga sig. Det är främst nitrat, arginin och citrullin som ska ha denna effekt och det är de du ska leta efter. Arginin bör tas i doser på runt tre till 5 gram och citrullin på ungefär halva det. Som tidigare så bör man ta minst 500 milligram nitrat.

Rena pumpprodukter

 
Core Arginine

Sammanfattning

Förhoppningsvis har du nu mer koll på vad du ska leta efter när det gäller PWO-produkter. De ämnen vi har listat här är inte de enda som finns i PWO men det är de som har starkast belägg för att förtjäna att vara med.

  • Det finns tre huvudsakliga typer av PWO; uppiggande, stimfria och pump
  • Många av ingredienserna passar i alla typer av PWO
  • Det är viktigt att de aktiva ingredienserna i en PWO finns i tillräcklig mängd för att ge effekt
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Guide: Välj rätt kreatintillskott

Guide: Välj rätt kreatintillskott

En guide som hjälper dig välja rätt kreatintillskott.
  Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  Vad är pre-workout (PWO) bra för?

Vad är pre-workout (PWO) bra för?

Varför behöver du en pre-workout och vilken ska du välja?
  Bygg muskler med rätt kost

Bygg muskler med rätt kost

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
  Stor guide om kreatin

Stor guide om kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
  Guide: Välj rätt proteinpulver

Guide: Välj rätt proteinpulver

En enkel guide till proteintillskott.
  Träningsschema för 5 dagar i veckan

Träningsschema för 5 dagar i veckan

Kör igenom hela kroppen med vår program för 5 dagar.
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Guide: Så väljer du rätt aminosyror

Guide: Så väljer du rätt aminosyror

En guide bland alla aminosyror som finns på marknaden.
  Träningsschema för 4 dagar i veckan

Träningsschema för 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Stor guide om BCAA

Stor guide om BCAA

BCAA är ett aminosyratillskott som stimulerar proteinsyntesen.
  Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning är ett snabbt och effektivt sätt att gå ner i vikt.
  Träningsschema för 3 dagar i veckan

Träningsschema för 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Påverka din prestation och uthållighet med PWO

Påverka din prestation och uthållighet med PWO

Välj rätt PWO med hjälp av PWO guiden!
  Går det att omvandla fett till muskler?

Går det att omvandla fett till muskler?

Vi lär dig över hur du omvandlar fett till muskler!
  Så väljer du rätt proteinbar

Så väljer du rätt proteinbar

En guide till vilken bar du ska välja beroende på just dina behov.
  Allt om fettförbränning

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.
  Guide: Välj rätt multivitamin

Guide: Välj rätt multivitamin

Hitta rätt bland multivitaminerna, några enkla tips om vad du ska leta efter.
  5 kosttips för ökad muskelmassa

5 kosttips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan