Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Vad är ZMA?

ZMA är ett tillskott med zink, magnesium och vitamin B6. Tillskottet är anpassat efter kroppsbyggare som vill optimera sin förutsättningar för muskeluppbyggnad och för uthållighetsträning.

  • Vad består ZMA av?
  • För vem passar det och varför?
  • Vad bör man tänka på?

Rekommenderade ZMA tillskott

 
Core ZMA
 
Core Good Night
 
Mineral M3
 
Muscle:ZMA
 
ZMA Caps

Vad består ZMA av?

ZMA är en hopsättning av tre naturliga ämnen som påverkar hormonbalans och proteinsyntes. Mineralet zink är involverat i många av kroppens processer, bland annat produktionen av muskelbyggande hormoner och fettförbränningen. Magnesium behövs för att flertalet av kroppens enzymer ska fungera och har en viktig roll i nervsignaleringen. Det är magnesium som hjälper till att låta musklerna slappna av. Magnesium rekommenderas därför ofta innan nattsömn och för de som ofta drabbas av kramp vid träning. Vitamin B6, eller pyridoxin, ingår i nervsignaleringen, proteinomsättningen och hormonregleringen i kroppen. Dessa tre ämnen tillsammans torde därför ge optimala förutsättningar för normala nivåer av muskelbyggande hormoner och proteinsyntes.  

Sovande man

För vem passar ZMA och varför?

ZMA är ett vanligt tillskott hos kroppsbyggare tack vare de verksamma ämnenas påverkan på muskeluppbyggande processer, men även andra atleter kan gynnas. Det är när vi sover som återhämtningen, cellreparationen, hormonproduktionen och muskeltillväxten maximeras. Kvalitativ nattsömn är alltså en förutsättning för atleter. Många tränande rapporterar att ZMA har en positiv inverkan på deras nattsömn. Kanske är det magnesiumets avslappnande effekt, B6 inverkan på nervsystemet eller zink och upprätthållande av uppbyggande hormoner som ger denna effekt, eller en exakt kombination av de alla.

Hur dessa enstaka ämnen påverkar oss är vedertaget, men det behövs mer forskning för att kunna avgöra hur de tillsammans kan gagna oss och om det även har en potentiell inverkan på nattsömnen. Många som testat ZMA kan likväl vittna om förbättrad och djupare sömn med vilda drömmar och förbättrade resultat på gymmet som följd. Fler studier krävs inom detta område.

Vad bör man tänka på?

Som med alla kosttillskott finns det bättre och sämre kvalitet på olika ZMA. Om du vill testa ett tillskott, ska du därför leta efter ZMA som innehåller kelaterat zink och magnesium. Den kelaterade formen innebär att mineralerna är bundna till aminosyror, vilket gör att kroppen kan ta upp mineralerna mycket bra. Du känner igen ett kelaterat mineral genom att det har ändelser så som -glukonat eller -aspartat. Undvik oxiderade mineraler med ändelsen -oxid, som vi nästan inte kan ta upp alls.

Värt att veta är att helst undvika att inta ZMA tillsammans med mjölk eller andra kalciumrika produkter, eftersom kalcium hämmar upptaget av magnesium.

Kom ihåg att ta ZMA en stund före sänggående för att kunna ta vara på dess positiva effekter.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

  Stor guide: Allt om magnesium

Stor guide: Allt om magnesium

Magnesium behövs för att över 300 av kroppens enzymer ska kunna fungera.
  Därför är zink viktigt för kroppen

Därför är zink viktigt för kroppen

ZMA är viktigt för kroppens produktion av muskelbyggande hormoner.
  Det här är vitamin B6 (pyridoxin)

Det här är vitamin B6 (pyridoxin)

B6 används ofta i T-boosters för att reglera hormonaktiviteten.
  Fitnesscoachen tipsar: Så får du maximal muskeltillväxt

Fitnesscoachen tipsar: Så får du maximal muskeltillväxt

Bygg maximal muskelmassa, med heta tips från coachen Martin Gilck!
  Styrka utan muskeltillväxt

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Behöver du tänka på ditt mineralintag? Ta två minuter och ta reda på svaret.
  Recept: Muskelbyggande kyckling med basilika

Recept: Muskelbyggande kyckling med basilika

Pinjenötter är en god smaksättare i denna rätt och dessutom källa till E-vitamin
  Stor guide om L-Glutamin

Stor guide om L-Glutamin

Glutamin är en aminosyra som är mycket populär hos kroppsbyggare.
  Kosttillskott för ökad lust

Kosttillskott för ökad lust

När lusten inte är på topp finns det flera ämnen som påstås kunna hjälpa.
  Så reagerar kroppen på stress, oro och sömnbrist

Så reagerar kroppen på stress, oro och sömnbrist

Är du stressad eller har du svårt att sova? Vi ger dig tipsen som hjälper.
  Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Guide till vilka ämnen du kan prova för hår-, hud- och nagelkvalitet.
  Guide: Kosttillskott för vegetarianer

Guide: Kosttillskott för vegetarianer

Lär dig hur du får i dig allt du behöver som vegetarian.
  5 kosttips för ökad muskelmassa

5 kosttips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Styrketräning för tjejer

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Läs mer om de vitaminer och mineraler som vegetarianer och veganer bör tänka på.
  Så når du fitnessformen med rätt kost och träning

Så når du fitnessformen med rätt kost och träning

Kom i fitnessform - vi tipsar om bäst kost och träning för uppbyggnadsfasen.
  Allt om fettförbränning

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.
  Stor guide: Så blir du stark

Stor guide: Så blir du stark

9 tips som är avgörande för din styrkeutveckling.
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.