Träningsövning: Handledscurls

Underarmarna står sällan högst upp på prioriteringslistan, men kan vara bra att träna emellanåt för att få mer styrka till andra övningar där underarmarna hjälper till. För detta behöver du hantlar eller stång samt en plan bänk.

Utförande

1. Sätt dig på knä med bänken framför dig och placera underarmarna på bänken.

2. Greppa stången med underhandsfattning. Händerna ska vara i rak linje med armbågarna.

3. Pressa upp vikten mot dig med hjälp av underarmarna genom att vinkla handlederna maximalt framåt. Släpp tillbaka hela vägen ner i riktning mot golvet.

Vanliga misstag

Utnyttja hela rörelsebanan. Övningen blir en rullande rörelse där stången går från att hänga på fingertopparna till att hållas i ett fast grepp.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Handledscurls

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Träningsövning: Omvända handledcurls

Underarmsträning är underskattat, och extensions är en lätt övning för det.
 

Träningsprogram: Axlar och armar

Träningsprogram för axlar och armar, med superset!
 

Träningsprogram: Styrketräning för elitmotionär

Fullspäckat träningsprogram med 5 pass, för dig som tränar ofta!
 

Träning och kosttillskott för armbrytning

Läs om träning och kostillskott som passar vid kraftsporter såsom armbrytning.
 

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
 

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
 

5 bästa magövningarna

Variera din magträning med 5 mejslande varianter.
 

Träningsövningar för rygg: Tre ryggklassiker

En muskulös rygg är a och o för en stark och god fysik.
 

Ninja Warrior - en lekfull träningsform

Läs om Ninja Warrior, vad det är, hur du tränar och bra kosttillskott!
 

Träningsprogram: Träna ben hemma

I den andra delen av vår benträning går vi vidare med mer avancerade övningar.
Visa fler