Shahin Daneshgari Nejad Mens Physique proffset

När han väl hade kommit på vad som var hans grej och bestämt sig för att satsa, tog karriären inom Men's Physique fart - något som resulterade i ett SM-guld bara året efter start.

Shahin Daneshgari Nejad har som många andra haft en splittrad träningsbakgrund där man testat på en rad olika sporter för att se vad som man tycker är roligt. Trots att han testade allt ifrån fotboll, pingis, rugby och kampsport, var det inget som han riktigt fastnade för. Tills han testade att lyfta upp brorsans hantlar som han hade hemma.

- Jag hade ett flertal gånger kollat på när min bror körde lite övningar med hantlar där hemma. Fick för mig att testa på en dag när han inte befann sig hemma. Kort sagt fastnade jag för det med den lilla kunskapen jag hade för träning då, det kändes häftigt och utmanande att få upp vikterna.

ShahinTrots den tidiga starten med klassisk gymträning med skivstänger och vikter var det ändå relativt sent som Shahin fick upp ögonen för tävlandet inom kroppsbyggning, och detta tack vare hans omgivning.

- Hade sen 14-års åldern bara i tanken att träna och hålla mig aktiv. Till och från tills jag var 23 år höll jag igång det någorlunda bra. Men det var i detta år då fler och fler kom fram till mig och uppmanade mig att börja tävla.

Att det var just Men's Physique som han skulle ställa upp i var han rätt klar med från början. Shahin insåg att han inte hade tillräckligt med volym och muskelmassa för att tävla i varken Classic BodyBuilding eller Bodybuilding, så det fick bli Men´s Physique. Något som bara ett år senare skulle visa sig vara rätt väg att gå.

- Jag visste direkt att CBB/BB inte var min grej då storleken inte var där så det fick bli MP. Man kan säga att det var här jag kom in i ''fitnessvärlden'' och blev mer seriös med kosten/träningen. Vi körde på direkt med närmaste tävling i sikte - en stenhård diet på 6 veckor. Där började min resa med 9 tävlingar i följd till SM-segern året därpå.

Att Shahin har fallenhet för Men's Physique är inget att snacka om. Efter SM-guldet tog han ett och ett halvt års uppehåll med tävlandet vilket resulterade i att han fick ett procard på första tävlingen han ställde upp i efter uppehåll. Vila och uppehåll från tävlingar kan verkligen ge kroppen rätt förutsättningar till att skapa något otroligt.

- Bara att kunna ta en SM-seger efter ett års tävlande kändes overkligt. Efter ett uppehåll på ett och ett halvt år och sedan ta proffskortet på första försöket kändes ännu mer overkligt. Nog en av de grejer jag har verkligen lagt ner mest tid på i livet och att få uppfylla det är en mållös känsla.

Shahins dagliga kosttillskott

 
Core Whey Protein
 
Core ZMA
 
Core Omega-3+
 
Core Arginine
 
Core Creatine
 
Core Vitamins

Träningsupplägg för ett pro

För att bli bra på det man gör krävs dedikation och en plan, något som Shahin inte bara ser till att han själv har utan även numera hjälper andra att få. Shahin coachar nu även andra inom fitness och framförallt killar inom Men's Physique. Men för att få en fysik i proffsklass krävs det tid. Shahin tränar mellan 6-7 pass i veckan off-season där träningsspliten kan variera något beroende på både tid och fokus. Men så här kan ett träningsupplägg för en vecka se ut för Shahin off-season:

Dag 1: Bröst, triceps

Dag 2: Rygg

Dag 3: Axlar, triceps och biceps

Dag 4: Ben

Dag 5: Bröst, triceps

Dag 6: Rygg

Dag 7: Vila eller fortsätter med dag 3

- Så det är 4 dagars schema som rullar på. Ifall jag känner att kroppen är sliten så slänger jag in vilodag annars är det bara att mosa på!

On-season ser det lite annorlunda ut i träningsupplägget och för många är cardio ett givet inslag i träningsupplägget för att öka förbränningen och karva fram fysiken, men inte för Shahin.

- Cardio är något jag absolut inte föredrar att köra så det förekommer inte under off-season. För att komma undan cardio under on-season lägger jag till istället dubbla styrkepass. Kan exempelvis se ut på följande:

Dag 1: Morgon - Bröst

Dag 1: Eftermiddag: Rygg

Dag 2: Morgon: Ben

Dag 2: Eftermiddag: axlar

Dag 3: Morgon: Ben

Dag 3: Eftermiddag: Biceps och triceps

- Jag kör ett 3 dagars rullande schema med vilodag när det känns att kroppen börjar bli sliten. Mage och vader körs varannan dag och mot slutfasen blir det endast 1 styrkepass med 1 cardiopass på 1 timme för att varva ner kroppen inför tävlingen, 2 styrkepass är rätt påfrestande för kroppen på slutet.

Shahin.

Shahins kosttillskott under en dag

När man tränar hårt är det viktigt att få i sig bra mat, men när man går på underskott och diet som Shahin måste göra för att få så låg fettprocent som möjligt för att musklerna ska synas så mycket som möjligt är det bra att stärka upp kroppen och säkerställa dess behov av vitaminer och mineraler.

I samband med frukost: Core Whey Protein, Core Omega-3 +, Core Vitamins, Core Kalium Complex, Core Vitamin B-complex+ och Core Cal-Mag Complex+

Innan träning: Mixar ihop egen PWO av separata tillskott som jag tar innan träningen som består utav: Core BCAA Powder, Koffein, Core Citrulline, Core ariginine, Core Creatine och salt.

Under träning: dricker jag Core Carboloader som är snabba kolhydrater.

På kvällen: Core Casein Chocolate Bounty och Core ZMA.

Nästa mål i sikte

Förutom att coacha fram andra till pallplatser är Shahins stora egna mål att kamma hem en vinst i en proffstävling. För att nå dit måste han klara av en del delmål på vägen, där bland annat utveckla fysiken ytterligare är en av dem.

- Jag har som mål att tävla igen nästa år men allt beror på hur mycket jag lyckas utveckla min fysik. Så just nu är fokus med träningen att bygga på mina svagheter för att kunna slåss om guldet på en proffsscen.

Shahin har verkligen tagit fitnessverige med storm och vi är övertygande om att han kommer göra likadant nästa år i resten av fitnessvärlden.

- Mitt nästa stora mål inom fitness och Men's Physique är att vinna en proffstävling nästa år 2019 och kvala mig till proffs-VM som går under november månad. Men först måste delmålen uppnås vilket är att utveckla mina svagheter så att jag kan presentera en förbättrad fysik.

5 snabba

Konditionsträning – Styrketräning

Tävla själv – Coacha andra

Back pose – Front pose – Side pose

Sommar – Vinter

On-season – off-season

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej