Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Prestera mera med Viktor Långsved

Viktor Långsved klättrar allt högre mot CrossFit-toppen och lägger mycket tid på både sin mentala och fysiska styrka. Att behöva prestera och ge sitt allra yttersta är något som alla upplever i olika situationer och sammanhang. I denna artikel delar Viktor med sig utav sina egna tips för att prestera mera och hur man kan hitta tillbaka efter en dipp.

- Maximera sömn och minimera stress. Det är nog det viktigaste enligt mig. Efter det så kommer kost och träning, att äta och träna rätt. Det finns absolut inget positivt med stress, svarar Viktor när han får frågan om vilket som är hans bästa tips för att prestera mera.

Hårdare träningspass, snabbare återhämtning och mer energi varje dag är något som kommer från en god natts sömn. Genom att dessutom ta bort eller minimera de saker som framkallar stress har man kommit långt i sin utveckling.

Viktor Långsved med kettlebells

Viktor Långsved rekommenderar att maximera sömnen och minimera stressen för att prestera mera.

I vardagen ser Viktor inget negativt med att minimera stressen och maximera sömnen. Eftersom alla människor har olika livssituationer och förutsättningar så betyder det att vissa kan behöva anstränga sig och jobba lite extra för att få till det, men i slutändan är det värt det.

- Vissa saker kan man kanske få ”offra” för att få till det, men det är garanterat värt det. Man kanske ska lägga sig 1-2h tidigare istället för att kolla serier hela kvällen, man kanske måste säga nej till vissa vänner för att kunna ta det lugnt och minska stressen. Bara små exempel.

Ibland händer det att man inte alltid presterar sitt yttersta. Den mänskliga faktorn är något oundvikligt som kan infinna sig hos varenda individ. Därför är det viktigt att man går in i sig själv och försöker hitta grundanledningen till att man inte riktigt presterat sitt bästa.

Det är okej att ha dåliga dagar, alla har dem.

- Först försöker jag ta reda på vad anledningen kan vara. Har jag sovit dåligt? Har jag tränat riktigt hårt dagen/dagarna innan så jag är sliten? Man kanske har en svår tenta eller arbetsuppgift som hänger över en. När jag vet vad anledningen är, så försöker jag ta det därifrån. Om det kan bero på dålig sömn, så försöker jag sova mer. Beror det på att jag är sliten, så tar jag det lite lugnare. Det jag lärt mig under åren är att det är omöjligt att alltid prestera på topp, oavsett vilken nivå man är på. Det är okej att ha dåliga dagar, alla har dem. Jag själv och många andra är troligtvis för hårda på oss själva, att vi alltid ska vara på topp, men alla är mänskliga och alla har dåliga dagar.

Det är förstås okej att ha en dålig dag och man måste dessutom tillåta sig att ha en dålig dag. Istället får man lära sig uppskatta de dagar som det går riktigt bra på.

Viktors favoriter

 
Core Power
 
Core Recovery
 
Core Endurance
 
Core Preload

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej