Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Maxim Uebel - Styrkelyft

Maxim Uebels passion för träning är stor och har funnits länge. Han tävlar inom styrkelyft och bänkpress och har fått flera fina placeringar under sin karriär. Här berättar han om sitt stoltaste karriärögonblick, vad han gör till vardags och hur hans typiska träningsvecka ser ut. Lär känna vår ambassadör!

Maxim Uebel på ett styrketräningspass. Träningen ska vara rolig, då blir den av, menar Maxim.

Vem är Maxim Uebel?

Maxim Uebel är 23 år och tävlar sedan 2020 inom styrkelyft och bänkpress. Till vardags studerar han till civilingenjör inom elektronik på KTH, som han kombinerar med masterstudier inom mikrovågsteknik. Maxims intresse för träning har pågått länge. Under grundskoletiden spelade han innebandy och basket, för att sedan börja med gymträning vid tretton års ålder – vilket med tiden fick ta en allt större plats i Maxims liv.

– Jag började gymma mest för att det var kul och för att jag ville se bra ut, och därefter lade jag ned innebandyn och basketen eftersom jag tyckte att gymmet var så kul.
Efter ett tag som aktivt gymmande riktades Maxims fokus så småningom mot styrketräning och att bli så stark som möjligt. 2019 började han att träna styrkelyft för att året därpå tävla inom sporten för första gången.

Maxims typiska träningsvecka

– Jag tränar sex dagar i veckan. Fokus är på baslyften (knäböj, bänkpress, marklyft), men jag inkluderar även mycket kroppsbyggning för resten av kroppen. Jag tränar sex träningspass i veckan, där jag tränar knäböj 2 gånger i veckan, bänkpress 5 gånger i veckan och marklyft 2 gånger i veckan.

Maxims 6-dagars träningsvecka:

  • Fokus på baslyft – knäböj, bänkpress, marklyft
  • 2 gånger i veckan – knäböj
  • Bänkpress – 5 gånger i veckan
  • Marklyft – 2 gånger i veckan

Maxims 3 bästa motivationstips

  1. Se till att få träningen till en rutin, och att göra den rolig, för då kommer den bli av. Det enda dåliga träningspasset är det som inte blir av!
  2. Logga din träning i en bok eller app. Jaga hela tiden små framsteg, försök att vara lite bättre idag än vad du var igår och lite bättre idag än vad du var förra veckan!
  3. Hitta ett sammanhang med personer i din omgivning som jobbar mot liknande mål som du, så att ni kan jobba tillsammans och hjälpas åt att nå varandras mål!

Maxims framtidsmål inom styrkelyft och bänkpress

– Mina mål framöver är att ta mig tillbaka till EM/VM, fast på seniornivå i bänkpressen, och på sikt kunna få en topp 3-placering där. Jag vill också köra fler internationella mästerskap i styrkelyft såsom universitets-VM/EM och dessutom slå det svenska rekordet i bänkpress.

Det bästa med att vara ambassadör för Svenskt Kosttillskott

– Det bästa som ambassadör för Svenskt Kosttillskott är att vi är ett bra team med många härliga personer som stöttar varandra och att vi kan ha kul tillsammans. Att dessutom få jobba med ett företag som producerar extremt bra produkter, som jag genuint använder och rekommenderar, är också fantastiskt!

Maxims favoriter

CORE Creatine, CORE Carboloader, CORE Electrolytes, Core Protein Bar 2.0, CORE Magnesium PRO och CORE Zink.

Maxims sport

Styrkelyft och bänkpress

Maxims placeringar genom tiderna

Junior-SM:
Bänkpress 2021 – 2:a placering
Bänkpress 2023 – 1:a placering
Styrkelyft 2023 – 2:a Placering

Universitets-EM
Styrkelyft 2022 - 2:a placering

Junior-Nordiska Mästerskapen
Bänkpress 2022 - 1:a placering + Bästa lyftare overall på poäng
Styrkelyft 2023 - 1:a placering

Junior -VM
Bänkpress 2023 - 3:e placering

Vad är du mest stolt över i din karriär?

Helt klart mitt Junior VM-brons i bänkpress 2023!

Fun fact

– Jag höll på länge med musik, allt från gitarr till körsång och barbershop.

Instagram
@makke_gymlife



Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Kost för maximal muskeltillväxt - Del 1

Kost för maximal muskeltillväxt - Del 1

Grundläggande kostguide för dig som vill uppnå maximal muskeltillväxt.
 
Kost för maximal muskeltillväxt - Del 2

Kost för maximal muskeltillväxt - Del 2

Andra delen av vår snabbguide till kostupplägg för maximal muskeltillväxt.
 
Träna ben: basövningar

Träna ben: basövningar

Bröst, biceps och lite mage men glöm inte benen!
 
Sarah Knutsson - styrkelyft

Sarah Knutsson - styrkelyft

Sara Knutsson är en styrkelyftare med stor kärlek till gymmet, lär känna henne!
 
Ryckböj (overhead squats)

Ryckböj (overhead squats)

Overhead squats är en variant av knäböj som utmanar både rörlighet och styrka.
 
Ellen Åkesson - Allroundatlet

Ellen Åkesson - Allroundatlet

Ellen Åkesson är en mångsysslare inom träning, lär känn henne här!
 
Träningsglädje och inspiration med Ellen B. Åkesson

Träningsglädje och inspiration med Ellen B. Åkesson

Få inspiration och motivation till träning av allroundkvinnan Ellen B. Åkesson!
 
Överstöt (push jerk)

Överstöt (push jerk)

En bra övning för att nöta in den sista delen av en stöt.
 
Det här är beta-alanin

Det här är beta-alanin

Fungerar Beta-alanin och i så fall hur? Kan det hjälpa dig i din träning?
 
Mathias Guss - Allroundatlet

Mathias Guss - Allroundatlet

Mathias Guss har flera sporter i bagaget, lär känna honom!
 
Stor guide om kreatin

Stor guide om kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
 
Så tränar du löpning - sprint

Så tränar du löpning - sprint

Lär dig hur du bör äta och träna för att utvecklas som sprinter.
 
Dirty bulk eller lean bulk?

Dirty bulk eller lean bulk?

Lean bulk eller dirty bulk? Daniel Paulsson hjälper oss reda ut begreppen.
 
Bänkpress (bench press)

Bänkpress (bench press)

Bänkpress är en basövning som tränar bröstmuskulaturen.
 
Allt om långdistans-löpning

Allt om långdistans-löpning

Maximera effekten av långdistanslöpningen med rätt kost och träning.
 
Bästa träningsformen för fettförbränning

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
 
Allt du behöver veta om EAA

Allt du behöver veta om EAA

EAA innehåller alla essentiella aminosyror och bidrar till muskeluppbyggnad.
 
Styrketräning för dig som konditionstränar

Styrketräning för dig som konditionstränar

Hur kan en konditionstränande dra nytta av styrketräning? Svaret får du här.
 
Så påverkar kreatin-nitrat din träning

Så påverkar kreatin-nitrat din träning

Nya lovande tillskott dyker hela tiden upp som t.ex. kreatin-nitratet.
 
Så fungerar taurin

Så fungerar taurin

Taurin är en aminosyra som ofta används för ökad muskelpump och uthållighet.