Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Kronlyft (rack pulls)

Kronlyft är en variant av marklyft, det som skiljer är att stången är placerad på en upphöjning. Övningen kallas även ibland för upphöjda mark. Eftersom att man är starkast i toppläget av ett marklyft tillåts du hantera ännu tyngre vikter när du kör kronlyft. Du kan antingen placera stången ovanpå ett par block eller på pinnar i ett power rack.

  • Utförande
  • Tips
  • Muskler som aktiveras

Utförande

  1. Placera stången strax under knäna.
  2. Ställ dig nära stången.
  3. Böj dig fram och greppa stången, andas in, håll andan och skapa ett lätt tryck i bålen för att sedan lyfta stången.
  4. Dra stången nära din kropp, räta ut knän och höft tills du står uträtad.
  5. Sänk kontrollerat tillbaka stången och upprepa.

Tips!

  • Rygg och nacke ska hållas i en neutral position under hela lyftet
  • Dra stången nära kroppen.
  • Håll ett högt och stolt bröst.
  • För stabilare och bättre grepp håll händerna i ett mixat läge, använd magnesium eller dragremmar.
  • Vid tunga lyft kan även ett bälte vara användbart.
  • Kronlyft bör utföras i samma rörelsemönster som slutdraget i ett marklyft

Muskler som aktiveras

Primära

  • Ländrygg
  • Rumpa

Sekundära

  • Hamstrings
  • Adduktorer
  • Trapezius

Kronlyft.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej