Kost vid IBS

Att lida av magproblem till och från är inget ovanligt och kan bero på många olika faktorer. Stress och allergier mot olika födoämnen är vanliga orsaker till magproblem men när dessa problem blir mer långvariga och inte går över då kan det bero på något annat. Idag är det allt fler som upptäcker att de drabbats av IBS som innebär att det finns en irritation i mage och tarm som inte går över. Här nedan kan du läsa om symtomen på IBS och hur du kan göra för att lindra problemen och må så bra som möjligt.

  • Vad är IBS?
  • Vad är bra mat vid IBS?
  • Om FODMAP

Vad är IBS?

Colon Irritable eller Irritable Bowel Syndrome förkortas IBS och betyder att den drabbade lider av irriterad tarm. Den som är drabbad av IBS har en ökad smärtkänslighet i tarmen och tarmfloran är ofta förändrad. IBS är väldigt individuellt och den kommer ofta i skov vilket gör att det kan vara svårt att upptäcka sjukdomen. Det som är gemensamt för alla drabbade är dock att avföringen kommer väldigt oregelbundet och att man har smärta i magen som flyttar runt. IBS delas in i olika klasser beroende på hur avföringmönstret ser ut. Har du för det mesta diarré så kallas detta IBS-D, den som mestadels är förstoppad har IBS-C och den som har blandad avföring har IBS-M. Andra symtom vid IBS är uppblåsthet, gaser, kramper och många upplever att de behöver gå ofta på toa eftersom tarmtömningen är ofullständig.

Eftersom IBS kan påverkas av flera orsaker så är det viktigt att göra en livsstilsförändring kring kost, motion och stress för att verkligen komma till rätta med eller lindra problemen. IBS är dessutom väldigt individuellt så det bästa sättet är att själv prova sig fram till vad som fungerar bäst för just dig.

Kosthållning vid IBS

En av de viktigaste sakerna att tänka på vid IBS är medvetet ätande, att man både tänker på vad man äter men också hur och varför. Vårt ätbeteende påverkar hur maten tas emot i magen, både storleken på portionen och äthastigheten är två faktorer som har en stor inverkan på detta. Koncentrera dig på måltiden så att din hjärna inte är distraherad av annat och drick gärna varm eller ljummen dryck till maten. Ät små portioner ofta istället för några få stora och se till att tugga maten långsamt så kan problemen minskas något. Det centrala i att komma till rätta med och lindra symtom vid IBS är dock att hitta den mat och kosthållning som fungerar bäst. Ett sätt att göra detta är att följa kostbehandlingsmetoden FODMAP.

OM FODMAP

FODMAP är en förkortning av Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols. Denna typ av diet går ut på att man plockar bort kolhydrater som är fermenterbara och därmed jäser i tarmen. Till dessa kolhydrater hör till exempel fruktos, laktos och sockeralkoholer som jäser snabbt och absorberas dåligt av den som har IBS. De har även en negativ inverkan på vätskebalansen i tarmen och kan därför orsaka avföringsproblem. Här nedan hittar du en kortare sammanställning på vilka födoämnen du bör undvika och vilka du kan äta om du följer FODMAP.

FruktGrönsakerMejeriprodukterSpannmål/Nötter
AvståVäljAvståVäljAvståVäljAvståVälj
MangoApelsinBlomkålBroccoliMjölkBrieBönorLinfrö
PlommonBananLökGräslökMjölkpulverGräddeCashewnötterSolrosfrö
PäronBlåbärVitlökGurkaGlassLaktosfrittVeteBovete
ÄppleJordgubbSvampMorotKesoMozzarellaNudlarHavre
MelonHallonÄrtorAubergineRicottaSmörPastaMajs
PersikaCitronSarrisPotatisFärskostLagras ostCouscousGlutenfritt

Övriga livsmedel att undvika

Förutom de kategorier som finns med på FODMAP så finns det även andra livsmedel som kan vara bra att dra ner på. Generellt är fett och protein helt okej men eftersom fett kan öka tarmmotoriken och därmed smärtkänsligheten så kan det vara bra att minska lite på det. Andra livsmedel som verkar irriterande på mage och tarm är kaffe, te, alkohol samt kolsyra. Gluten är också något som kan vara bra att välja bort under en period för att se om detta underlättar besvären. Sedan kan man återinföra surdegsbröd bakat på dinkel som har en låg FODMAP och därför brukar gå bra för de flesta. De livsmedel som nästan alla med IBS reagerar på är lök, vitlök, vete och råg så dessa kan vara extra viktigt att utesluta i alla fall under testfasen.

Behandling vid IBS

Det finns inget botemedel eller någon medicin som tar bort IBS helt så därför gäller det att hitta det som just din mage mår bäst av. Probiotika är goda tarmbakterier som finns naturligt i vår mage och tarm och som kan ge positiv inverkan på magbalansen. Även kiselgel från finfördelad kisel kan vara till hjälp speciellt om du lider av uppblåst mage från gaser. Kisel hjälper nämligen till med att binda gaserna så att dessa minskar och har också en skyddande effekt på mage och tarm. Att äta fibrer kan också vara ett problem eftersom att dessa är jobbigare för magen att ta hand om, men vissa fibrer kan istället hjälpa till och underlätta vid IBS. Exempel på sådana lättsmälta fibrer är havregryn och psylliumfröskal.

Produktrekommendationer

 
Probio Vital
 
Silicea Mag-Gel
 
Psylliumfröskal
 
Psylliumfröskal
 
Havregryn
 
Probi Mage
 
Silica
 
Silicea Mage Tarm

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej