Inspireras av Lukas Högbergs kost- och träningsschema

Mat och träning

Lukas Högberg är CrossFit-atelet och siktar på att en dag bli bäst i världen. För att lyckas tränar han hårt varje dag och är noga med vad han äter. Ta del av hans bästa tips för att lyckas.

Lukas Högberg på CrossFit-tävling

Vilka kosttillskott väljer Lukas?

Jag äter kreatin i hårda träningsperioder, för att orka träna mycket. Jag gör ett uppehåll inför tävling för att tappa vätska. Det är en fördel att inte väga för mycket eftersom vi kör en hel del kroppsviktsövningar. BCAA dricker jag under träning för att kunna träna långa pass utan att få en energidipp och kunna hålla fokus hela träningen. Efter träning dricker jag en proteindrink för att få en snabb återhämtning.

Före träningUnder träningEfter träning
Core CreatineX
Core BCAAX
Core WheyX

Lukas val

 
Core Power
 
Core Endurance
 
Core Creatine
 
Core BCAA Powder
 
Core Whey Protein
 
Core by Lukas

Vilken kosthållning håller Lukas?

Jag är alltid noga med vad jag äter och vill gärna veta var maten kommer ifrån. Det ska vara bra och nyttig mat. Jag äter mycket varierat med både kött, kolhydrater och mycket grönt för att få i mig tillräckligt med energi och näring. Jag äter en lätt frukost innan jag tränar första passet och sedan äter jag ordentligt med mat mitt på dagen.

Så här tränar Lukas

Jag tränar ett förmiddagspass och ett eftermiddagspass om dagen på mellan två och fyra timmar per gång.

Uppvärmning med mycket förberedelser, rörlighetsträning och hitta fokus. Ingen stress.

Träningsupplägget varierar beroende på vilken fas jag befinner mig i och vilka kvaliteter jag bygger upp. Jag har en årsplanering som jag följer.

Nedvarvning efter varje pass för att påskynda återhämtningen med ordentlig stretch. Jag har även en naprapat som jag går till nästan dagligen för att hålla mig i schack.

Återhämtning med en ordentlig portion mat och vila, innan det är dags för eftermiddagspasset som går till på samma sätt.

Läs mer: Lukas Högberg, CrossFit

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Crossfit-atleten Lukas Högberg tillhör världstoppen

Lukas Högberg är en av världens främsta CrossFit-atleter.
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det är ofta effektivare att baserar sitt träningsprogram på helkroppsövningar.
 

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
 

Så laddar Lukas Högberg inför Crossfit Games

Lukas Högberg förbereder sig för topplacering på Crossfit Games 2016.
 

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
 

Myter om kost och träning för tjejer

Hur ska du som tjej äta och träna för att få resultat?
 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
Visa fler