Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Ätardag - Bra eller dåligt?

Slarva med maten - för figurens skull. Ätardagar eller cheat days som det även kallas, är det bra eller dåligt? PT-Thomas reder nu ut detta! Uteblivna resultat trots tuff träning och ensidiga dieter? Då kan buffébordets mindre nyttiga, men ack så goda, frestelser knuffa förbränningen i rätt riktning.  

En vanlig orsak till stagnerad fettförbränning kan återfinnas i kroppens förmåga att aktivera sitt uråldriga stenålders-mode för att undvika svält. Något du effektivt kan undvika med glupsk aptit och strukturerat ”fusk”.

Lösningen stavas ”fuskdag”

Hos många kanske ovanstående underrubrik ringer en vag klocka. Men exakt vad innebär metoden?

Vi håller det enkelt. En fuskdag, ätardag eller ”cheat day” som fenomenet ofta kallas med korrekt gym-lingo, är exakt vad det låter som – en dag där du medvetet slarvar med kosthållningen för att ge fettförbränningen en rejäl knuff i rätt riktning.

För bra för att vara sant?

Trots att metoden må låta tagen ur en sockerstinn dröm bottnar stavelserna i ren och skär sanning. Kroppens fettförbränning påverkas nämligen av ett hormon som benämns Leptin, något som i folkmun är mer känt som ”anti-svält hormonet”.

Som du säkert inser kommer våra smarta kroppar aldrig välja något så ”oviktigt” som maximerad fettförbränning före överlevnad. Något som innebär att för lite energi kommer leda till en kropp som ogärna släpper sina dyrbara- och skyddande fettlager.

Om din strikta kosthållning innebär återkommande kaloriunderskott kommer en av de långvariga effekterna resultera i en fysiologisk övertro om att svält väntar runt hörnet, något som automatiskt och omedvetet tvingar hormonerna till överlevnadsinriktad omprogrammering.

Genom att ”överäta” en dag höjs däremot kroppens leptinnivåer på nytt och kroppen inser att den inte löper risk för svält. En insikt som får systemet att våga släppa ifrån sig fett och tillåta den fortsatta fettförbränningsmekanismen.

Hur ofta kan jag fuska?

Innan du intervallspringer till närmaste 7-eleven för att förlorar dig själv i glassdisken behövs några rekommenderbara grundregler.

För det första, en fuskdag bör endast användas om du dagligen erhåller en strikt kosthållning innefattande större kaloriunderskott. Visst, du kan självklart använda upplägget även under perioder kroppen inte utsätts för någon diet – men då riskerar metodens medföljande kaloriöverskott lättare leda till onödig fettinlagring.

Det finns dessutom en direkt koppling mellan leptinnivåerna och rådande kroppsvikt. Något som i klarspråk innebär att du som besitter stora mängder kroppsfett inte behöver någon kostmässig fuskdag, åtminstone inte just nu.

Låt storleken på fusket regleras av din nuvarande fysiska nivå, men känn inga gränser kring ”vad” du stoppar i dig. Tillåt fantasin flöda fritt bland pizza, bufféer, chips och glass, även om det inledningsvis kan kännas fel. På sista raden kommer formtoppningen tacka dig för den såväl delikata som effektfulla omruskningen!

Produkter som hjälper sommarformen

 
Diet ALA
 
Core CLA
 
BURN
 
Diet Protein
 
Core Casein
 
Waterloss

Thomas Skoglund | 2019-06-10

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  5 tips för ökad muskelmassa

5 tips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan
  Vad är inositol: Komplett guide och produkttips

Vad är inositol: Komplett guide och produkttips

Inositol tillhör B-vitaminerna och ingår i förbränningen.
  Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det finns många anledningar till att börja träna helkroppsträning.
  En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

Olga Rönnberg guidar till hur du skapar kostvanor som funkar i det långa loppet.
  Dirty bulk eller lean bulk?

Dirty bulk eller lean bulk?

Lean bulk eller dirty bulk? Daniel Paulsson hjälper oss reda ut begreppen.
  4 tips för styrketräning i sommar

4 tips för styrketräning i sommar

Tips för sommarträningen och svar på en vanlig fråga!
  Vad är bäst - aminosyror eller protein?

Vad är bäst - aminosyror eller protein?

Vad är fördelen med att äta aminosyror kontra att äta proteinpulver?
  Träningsschema för 4 dagar i veckan

Träningsschema för 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  5 träningstips för ökad muskelmassa

5 träningstips för ökad muskelmassa

Fem tips för att hjälpa dig öka din muskelmassa.
  Träningsschema för 3 dagar i veckan

Träningsschema för 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Träningstips: För dig som har svårt att gå upp i vikt

Träningstips: För dig som har svårt att gå upp i vikt

Svårt att lägga på dig muskler? Här får du svaren när det gäller träningen.
  Träningsschema för 5 dagar i veckan

Träningsschema för 5 dagar i veckan

Kör igenom hela kroppen med vår program för 5 dagar.
  Potatis eller sötpotatis?

Potatis eller sötpotatis?

Sötpotatistrenden kom för några år sedan. Är den nyttigare än vanlig potatis?
  Kosttips för tränande

Kosttips för tränande

För dig som tränar hårt och vill få bättre koll på kosthållningen.
  Bästa träningsformen för fettförbränning

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
  Träningstips till utomhusgymmet

Träningstips till utomhusgymmet

Här ger vi dig tips på övningar på utegymmet för att få ett fullgott styrkepass.
  Styrketips - Så blir du starkare

Styrketips - Så blir du starkare

En ökad styrka hjälper de flesta, oavsett mål. Vi visar dig hur du blir stark!
  Sätt mål - lyckas med kost & träning

Sätt mål - lyckas med kost & träning

Peter Bláha tips kring kost och kosttillskott som tar träningen till nästa nivå!
  Vässa sommarformen - Träningstips

Vässa sommarformen - Träningstips

Tips från Jesper Munoz för att vässa sommarformen!
  Tips för träning under graviditet

Tips för träning under graviditet

Tips för hur du tränar bäst under och efter en graviditet.