Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

5 kosttips för ökad fettförbränning

Få är de saker inom detta område som fler önskar sig mer än att tappa fett. Här får du några viktiga tips på vad du ska tänka på.

Tips 1: Lättlagad mat

Försöker du under en diet laga enbart gourmetmat blir det ofta ganska tufft. Det finns ingen anledning till att maten inte ska smaka gott men riktigt avancerade recept passar oftast inte under diet. Energin läggs redan i mångt och mycket på att hålla dieten och då är det bäst att dra ner på andra saker som kräver den.

Recepten ska vara enkla, goda och ha rätt mängd kalorier. Kolla gärna in vår receptbank för inspiration.

Tips 2: Välj rätt sorts mat

När man går på en diet kan det göra en oerhört stor skillnad i vilken slags mat man äter. Äter man en kalorimängd som är mindre än den mängd kalorier man gör av med så kommer man gå ner i vikt, men den hunger man känner och därmed viljestyrka som krävs kan variera enormt.

Det gäller att välja mat som inte triggar hjärnans belöningssystem som säger åt oss att äta mer. Enkla maträtter utan för stark sötma är viktigt, också ett högt proteinintag och ett lågt intag av socker. Maten får också gärna ha stor volym genom ett högt innehåll av fiber och vatten, det bidrar till ökad mättnadskänsla genom att magsäcken expanderar och blir mer fylld. Det finns också vissa fibertyper i kosttillskott som har förmågan att svälla mycket i vatten och fylla ut magsäcken, som glukomannan. Glukomannan finns både i kapslar och i proteinpulver.

Tips 3: Ha tålamod

Det tar tid att förbränna fett, speciellt om man vill göra det på ett hälsosamt sätt utan att förlora muskelmassa. En viktnedgång på ungefär ett halvt kilo i veckan märks inte alltid supertydligt på en gång och det kan kännas jobbigt. Då är det viktigt att ha is i magen och inte spåra ur genom att hoppa av dieten eller gå på en mer extrem variant. Är det upplägget man har bra så kommer resultaten.

Det föreligger också en betydligt högre risk för jojo-bantning om man går ner för fort. Man tappar supermycket vikt, men dieten var så hårt att man direkt efter spårar ur och går upp allt igen. Går man ner långsamt är sannolikheten att man kan hålla formen betydligt större.

Tips 4: Försätt dig inte i situationer där du överäter

Det är viktigt att vara medveten om mer än sin mat om man vill bränna fett. Det är lätt att hamna i situationer där man blir frestad att äta alldeles för mycket av alldeles för onyttig mat. Planerar du till exempel inte din matlagning kanske du står utan matlåda på jobbet, vilket antagligen leder till att du äter lunchen ute och det blir ofta inte något speciellt nyttigt. Sömnbrist leder också i sig till ett större sötsug vilket gör att du har mindre kraft att stå emot frestelser. Har du onyttig mat hemma så kommer du också förr eller senare att äta upp den.

Det här är bara några exempel på saker att tänka på. Var medveten om saker i din omgivning som kan få dig att överäta.

Tips 5: Ät mycket protein

Protein skiljer sig på vissa sätt från de andra näringsämnena. För det första är protein mer mättande per kalori än kolhydrater och fett och kan därmed förhindra överätande. För det andra kostar det mer energi för kroppen att ta hand om proteinet, vilket leder till att energiintaget i praktiken är mindre när man äter protein.

Ett högt proteinintag är också viktigt vid diet eftersom det leder till att man sparar muskelmassan. Det finns nämligen en risk att man tappar muskler när man går ner i vikt, vilket aldrig är bra.

Välj proteinrika livsmedel som ägg, baljväxter, kött, skaldjur, fisk och fågel. Det kan också vara en idé att ta ett proteintillskott, gärna ett som innehåller långsamt protein förutom i samband med träning då man istället vill ha ett snabbt protein som vassle för att maximera nivåerna.

Rekommenderade tillskott

 
BURN
 
Core Casein
 
Core Whey Protein

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

  Stor guide: Gå ner i vikt

Stor guide: Gå ner i vikt

Det enda du behöver veta för att lyckas med din viktnedgång.
  Allt om fettförbränning

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.
  5 fettförbrännande ämnen

5 fettförbrännande ämnen

Effektivisera din fettförbränning med naturliga ämnen.
  Rätt kost för fettförbränning

Rätt kost för fettförbränning

Lär dig vad du ska tänka på när du ska lägga upp din kost för att bränna fett.
  5 tips för ökad fettförbränning

5 tips för ökad fettförbränning

Öka din fettförbränning med enkla metoder.
  Bästa träningsformen för fettförbränning

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
  Allt du vill veta om vassleprotein

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!
  Guide: Välj rätt proteinpulver

Guide: Välj rätt proteinpulver

En enkel guide till proteintillskott.
  Så fungerar CLA och fettförbränning

Så fungerar CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
  5 kosttips för ökad muskelmassa

5 kosttips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan
  Så bränner du fett - inte muskler

Så bränner du fett - inte muskler

Så bränner du fett samtidigt som du bibehåller din muskelmassa.
  Så hänger koffein och fettförbränning ihop

Så hänger koffein och fettförbränning ihop

Utöver den uppiggande effekten så påverkar koffeinet även din ämnesomsättning.
  Går det att omvandla fett till muskler?

Går det att omvandla fett till muskler?

Vi lär dig över hur du omvandlar fett till muskler!
  Vi guidar: Så hittar du laktosfritt protein

Vi guidar: Så hittar du laktosfritt protein

Laktosintoleranta har flera potenta proteinsorter att välja bland.
  Uppbyggande hormon och fettförbränning

Uppbyggande hormon och fettförbränning

Viktig faktor i samband med fettförbränning är utsöndringen av hormon
  Fettförbränning och könsskillnader

Fettförbränning och könsskillnader

De fysiologiska mekanismerna bakom fettförbränning är väldigt komplexa
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning är ett snabbt och effektivt sätt att gå ner i vikt.
  Stor guide: Naturliga proteintillskott

Stor guide: Naturliga proteintillskott

Den som inte kan äta protein från mjölk har flera tillskott att välja bland.
  Guide: Protein för träning

Guide: Protein för träning

Varför är protein så viktigt för träningsresultaten? Svaret finner du här.
  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.