Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Vad är aspartam?

Aspartam är en av världens mest omdiskuterade och mest testade livsmedelstillsatser genom alla tider. Aspartam är ungefär 200 gånger sötare än socker och är ett av de mest använda sötningsmedlen på marknaden. Men vad är egentligen aspartam? Och vad säger forskningen? Här får du svar på allt du vill veta om aspartam!

  • Vad är aspartam?
  • Ett välstuderat ämne
  • Användning

Vad är aspartam?

Aspartam är ett artificiellt sötningsmedel som består av aminosyrorna asparaginsyra och fenylalanin och som är ungefär 200 gånger sötare än socker. Aspartam är ett vitt, luktlöst pulver och är godkänt som tillsats i livsmedel (E951) så som drycker, proteinpulver, godis, kakor, dietprodukter och desserter.

Trots att aspartam inte är kalorifritt utan har ett energiinnehåll på 400 kcal per 100 g, men då det är så oerhört sött innehåller livsmedel ytterst små mängder, vilket gör att aspartam inte tillför någon energi till de produkter det tillsätts till.  

I mag- och tarmkanalen bryts aspartam ner till fenylalanin, asparaginsyra och metanol. Många blir förskräckta när de hör att metanol är en av nedbrytningsprodukterna, men faktum är att metanol även bildas vid nedbrytning av frukt och juice. Det är så små mängder metanol som bildas att man inte behöver oroa sig för metanolens effekter. Det är till och med så att ett glas juice resulterar i större mängd metanol än ett glas aspartamsötad läsk.

Aspartam tillför som nämndes ovan inte någon energi och det har heller ingen påverkan på blodsockret. Således ger aspartam inte heller något insulinpåslag, vilket gör att det kan användas av diabetiker. När aspartam förvaras under lång tid försvinner sötman, men ofta använder tillverkarna sig av andra tillsatser som hjälper till att stabilisera aspartamet så att det bibehåller sin sötma även vid långvarig lagring.

Ett välstuderat ämne

Aspartam är utan tvekan det sötningsmedel som orsakat flest tidningsrubriker genom åren och det har florerat många påståenden om att aspartam är cancerframkallande, kan orsaka blindhet och nervskador. Studier har publicerats som visar på den ena negativa hälsoeffekten efter den andra, men kort därefter publiceras studier som motbevisar dessa hälsoeffekter. Sammantaget har man inte kunnat hitta något bevis för att aspartam skulle ge några negativa hälsoeffekter eller biverkningar, förutsatt att man håller sig till de rekommendationer som finns. I dagsläget är gränsen satt till 40 mg/kg kroppsvikt/dag. För en person som väger 60 kg betyder det att man kan dricka ungefär 4 liter aspartamsötad läsk om dagen innan man gått över det övre gränsvärdet.

Det finns dock en liten grupp av människor som inte ska äta eller dricka något som innehåller aspartam och det är de som har sjukdomen fenylketonuri (PKU). Denna sjukdom är mycket ovanlig, men innebär att kroppen inte kan bryta ner aminosyran fenylalanin. Eftersom aspartam tillverkas av fenylalanin måste personer med PKU undvika detta sötningsmedel och alla produkter med aspartam måste märkas med en varningstext om att de innehåller en källa till fenylalanin.  

Användning

Aspartam bryts ner vid höga temperaturer och när det kommer i kontakt med sura lösningar. När detta sker förloras sötningseffekten och aspartam lämpar sig därför inte att använda i bakning. Aspartam är vanligast som tillsats i olika typer av livsmedel, men finns också att köpa i form av bordssötningsmedel.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Så fungerar naturligt sötningsmedel: Björksocker och xylitol

Så fungerar naturligt sötningsmedel: Björksocker och xylitol

Björksocker, xylitol, är en energisnål sockeralkohol. Naturlig sockerersätting.
 
Så påverkar sötningsmedel kroppen

Så påverkar sötningsmedel kroppen

Läs om olika sötningsmedel, hur söta de är och vilka gränsvärden som finns.
 
Så påverkas du av vitt socker (sackaros)

Så påverkas du av vitt socker (sackaros)

Sackaros, eller socker, är en snabb kolhydrat som ofta diskuterats.
 
Sockerfri knäck

Sockerfri knäck

Knäck utan socker och grädde
 
Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Lär dig vad kolhydrater är och hur de fungerar.
 
Så påverkas kroppen av fruktos

Så påverkas kroppen av fruktos

Fruktos är en enkel sockerart som ofta används i gainers, sportdryck och bars.
 
Allt om kolhydraten dextros

Allt om kolhydraten dextros

Dextros är en snabb kolhydrat som används i sportdrycker och gainers.
 
Alltid trött? Så blir du piggare

Alltid trött? Så blir du piggare

Känner du dig trött och orkeslös? Här får du tips på hur du blir piggare!
 
Kolhydrater för träning

Kolhydrater för träning

Det du behöver veta om kolhydrater för att få resultat i din träning.
 
Guide: Det här betyder tillsatser och e-nummer

Guide: Det här betyder tillsatser och e-nummer

Här kan du lära diig mer om E-nummer och vad de används till.
 
Recept: Proteinchokladbollar

Recept: Proteinchokladbollar

Socker- och glutenfria chokladbollar med mycket protein.
 
Recept: Lussebullar med protein och fibrer

Recept: Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
 
Så fungerar betaglukaner

Så fungerar betaglukaner

Betaglukaner är en typ av fiber som har flera positiva effekter på kroppen.
 
Honungens effekter vid träning

Honungens effekter vid träning

Lär dig om hur du kan använda honung som prestationshöjare vid träning.
 
Krämig kaseinglass

Krämig kaseinglass

Unna dig en krämig hemgjord kaseinglass. Både enkelt och gott!
 
Recept: Proteinbröd

Recept: Proteinbröd

Att använda bakprotein i brödet gör det både nyttigt och mättande!
 
Vad är glykemiskt index?

Vad är glykemiskt index?

GI går ut på att bibehålla jämnt blodsocker genom mat med lågt GI-värde.
 
Så boostar du din träning med sportdryck

Så boostar du din träning med sportdryck

Lär dig mer om sportdrycken och dess beståndsdelar samt alla dess fördelar!
 
Recept: Pepparkakor med protein

Recept: Pepparkakor med protein

Nyttiga, goda och krispiga pepparkakor. Ett måste till jul!
 
Fördelar med en morgonpromenad

Fördelar med en morgonpromenad

Läs om promenadens fördelar, om du ska äta innan eller efter och mycket mer!