Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Så påverkas kroppen av fruktos

Fruktos är en enkel sockerart som ofta används i gainers, sportdryck och bars. Det florerar många rykten kring fruktos, och här reder vi ut vad det egentligen gör i kroppen och slår även hål på en myt eller två.

  • Vad är fruktos?
  • Tillskott
  • Användningsområden

Vad är fruktos?

Fruktos är en enkel sockerart och är alltså precis som glukos den minsta beståndsdelen i en kolhydrat, monosackarid. Det är därför lättillgängligt för kroppen att ta upp. Upptaget av fruktos skiljer sig dock från glukos. Fruktos kan nämligen bara tas upp via levern för att sedan omvandlas till glukos (blodsocker). Det går sedan via blodet och används direkt som energi eller lagras som glykogen. Eftersom det måste omvandlas till glukos först, får vi en mindre påverkan på blodsockret som höjs långsammare av fruktos än glukos.

Om kroppen redan har tillräckligt mycket kolhydrater i kroppen, kan fruktos gå en annan väg och istället bidra till fettbildning. Det sker bara om vi äter mat och samtidigt får ett för stort fruktosintag, som exempelvis när vi dricker läsk till maten. Ungefär hälften av fruktoset vi får i oss används som energi direkt och runt 40 % lagras som glykogen. Det är alltså knappt 10 % av fruktoset som kan bidra till fettbildning.

Tillskott

Fruktos ger inget eller minimalt utslag på blodsockret och används ofta och med fördel i tillskott som riktar sig till återhämtning, så som gainers, sportdrycker och bars.

Det förekommer sällan ensamt, utan tillsammans med andra kolhydrater som maltodextrin och dextros. Det har visat sig att en blandning av dessa troligtvis kan ge en bättre återhämtning, då fruktoset tas upp långsammare och lagrar glykogen i levern så att kroppen kan fokusera på att ladda de övriga energiförråden (muskler, hjärna och övriga organ) med de övriga kolhydraterna. Viktigt är dock att fruktos är den kolhydrat som det förkekommer minst av i din återhämtningsdryck/ sportdryck/ gainer för att den ska göra nytta, se därför till att den ligger efter övriga kolhydrater i ingrediensförteckningen.

Fruktos har även historiskt förekommit i vissa viktminskningsprodukter, om än mer sällen, i dessa gör de däremot ingen nytta, undvik viktminskningsprodukter med hög mängd fruktos!

Användningsområden

Förutom i tillskott används fruktos ofta som tillsats i livsmedel, där det framför allt bidrar med en söt och god smak. Det marknadsförs ofta som ett naturligare alternativ till socker och artificiella sötningsmedel, men har på senare år fått dåligt rykte som en orsak till övervikt. Detta beror på att fruktoset alltså kan bidra till fettinlagring. En överdriven konsumtion av fruktos bör undvikas som tillsats i livsmedel, och bör istället konsumeras i mindre mängder eller i samband med träning där det kan utnyttjas som energi direkt utan att bilda fett. Du som tvekar på att äta frukt på grund av dess innehåll av fruktos, kan tänka om. Frukt innehåller mest vatten och dessutom mycket vitaminer, så den lilla fruktosmängd som tillkommer kan kroppen lätt använda som energi. Att man skulle bli överviktig av frukt hör hemma bland skrönorna.  

Låt inte myter om livsmedel hindra dig från energi till din träning!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Guide: Välj rätt sportdryck

Guide: Välj rätt sportdryck

Här får du reda på hur du väljer rätt sportdryck för just dina behov.
 
Så påverkar sötningsmedel kroppen

Så påverkar sötningsmedel kroppen

Läs om olika sötningsmedel, hur söta de är och vilka gränsvärden som finns.
 
Så fungerar naturligt sötningsmedel: Björksocker och xylitol

Så fungerar naturligt sötningsmedel: Björksocker och xylitol

Björksocker, xylitol, är en energisnål sockeralkohol. Naturlig sockerersätting.
 
Så fungerar enzymer i kroppen

Så fungerar enzymer i kroppen

Enzymer hjälper till att byta ned maten vi äter så att vi kan ta upp näringen.
 
Så påverkas du av vitt socker (sackaros)

Så påverkas du av vitt socker (sackaros)

Sackaros, eller socker, är en snabb kolhydrat som ofta diskuterats.
 
Kolhydrater för träning

Kolhydrater för träning

Det du behöver veta om kolhydrater för att få resultat i din träning.
 
Så påverkas kroppen av gröna kaffebönor

Så påverkas kroppen av gröna kaffebönor

Gröna kaffebönor är rikt på klorogensyra och används vid fettförbränning.
 
Så fungerar maltodextrin

Så fungerar maltodextrin

Maltodextrin är en kolhydrat som används främst i gainers eller sportdrycker.
 
Recept: Gainerbars

Recept: Gainerbars

Energi- och näringstäta bars för alla tillfällen.
 
Allt om kolhydraten dextros

Allt om kolhydraten dextros

Dextros är en snabb kolhydrat som används i sportdrycker och gainers.
 
Proteinbars på fyra ingredienser

Proteinbars på fyra ingredienser

Gör egna proteinbars på enbart 4 ingredienser (som du förmodligen har hemma).
 
Så boostar du din träning med sportdryck

Så boostar du din träning med sportdryck

Lär dig mer om sportdrycken och dess beståndsdelar samt alla dess fördelar!
 
Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Rätt sorts gainer ger dig bättre resultat i din träning.
 
Recept: Proteinbars med nötter

Recept: Proteinbars med nötter

Härliga proteinbars med nötter. Mixa dina favoriter!
 
Allt om kost för hardgainers

Allt om kost för hardgainers

Svårt att lägga på dig muskler? Här får du svaren när det gäller kosten.
 
Guide: Välj rätt gainer

Guide: Välj rätt gainer

En guide till hur du väljer rätt gainer för dig.
 
Så påverkas kroppen av eterisk olja

Så påverkas kroppen av eterisk olja

Eteriska oljor används som doftgivare i hudvårdsprodukter och vid aromaterapi.
 
Så påverkas du av koffein

Så påverkas du av koffein

Koffein är ett ämne som ökar din vakenhet, fokus och prestation!
 
Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Lär dig vad kolhydrater är och hur de fungerar.
 
Därför behöver kroppen fibrer

Därför behöver kroppen fibrer

Lär dig vad fibrer är och vad det har för funktion.