Träningsövning: Pushdowns

Alternativa namn: Triceps pushdowns

Push down är en vanlig dragövning för triceps som genererar både styrka och volym. Du behöver en kabelmaskin, välj mellan ett rakt handtag eller ett rephandtag.

Utförande

1. Grepp handtaget med överhandsfattning och placera armbågarna intill midjan. Böj armbågarna maximalt, så att handtaget är framför dig i brösthöjd.

2. Dra ner vikten hela vägen tills händerna nuddar kroppen. Armbågarna är stilla i sin position hela vägen.

Vanliga misstag

Rörelsen i övningen ska begränsas till armbågsleden, eftersom det är triceps vi arbetar med. Axelleden ska hållas still. Fokusera på att hålla in armbågarna mot kroppen, speciellt i vändläget.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Pushdowns

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Träningsprogram: Axlar och armar

Träningsprogram för axlar och armar, med superset!
 

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
 

Beach 2011: träningsprogram killar

Kom i beachform snabbt och effektivt.
 

Beach 2011: träningsprogram killar - del 3

Här har vi samlat effektiva träningsövningar som hjälp på vägen att nå beachformen.
 

Dips - en övning du inte borde skippa

Dips tränar framförallt triceps men även bröstmusklerna.
 

Så fungerar aminosyran L-arginin

Aminosyran L-arginin används både för prestation vid träning och sexuell lust.
Visa fler