Träningsövning: Cabelflyes

Andra namn: Flyes i kabelmaskin, kabelflyes, bröstflyes

Flyes i kabelmaskin är en bra dragövning för träning av bröstmusklerna. Du behöver en cabelcross med handtag i översta vajrarna.

Utförande

1. Greppa tag i handtagen, ställ dig i mitten av maskinen och ta ett steg fram, så att armarna dras bakåt. Du kan placera ena benet framför det andra för bästa balans.

2. Låt armarna sträckas bakåt och uppåt så att bröstmusklerna är maximalt utdragna. Dra sedan vikten framför dig, sikt på att händerna ska mötas i maghöjd. Armbågarna hålls lätt böjda genom övningen. Rörelsebanan ska påminna om en fågels vingslag.

3. Släpp tillbaka vikten och sträck ut musklerna ordentligt innan du fortsätter.

Vanliga misstag

Denna övning kräver god kontroll av skulderbladen och axlarna. Ett vanligt misstag är att axlarna åker fram och hamnar ur position. Börja rörelsen med händerna framför dig i den egentliga slutpositionen. Med lätt böjda armar nyper du åt skulderbladen utan att dra upp axlarna mot öronen. Håll denna position i axlar och skulderblad genom hela rörelsen.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Cabelflyes

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Träningsövning: Cabelflyes underifrån

Cabelflyes som tränas underifrån tar extra bra på underdelen av bröstmuskeln.
 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Träningsprogram: Bröstmuskler

Ett komplett bröstpass i gymmet, med basövningar som bygger volym!
 

Träningsprogram: Styrketräning för elitmotionär

Fullspäckat träningsprogram med 5 pass, för dig som tränar ofta!
 

Träningsövning: Flyes

Hantelflyes tränar bröstmuskulaturen.
 

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
 

Träningsprogram: Styrketräning medelnivå

Komplett styrketräningsprogram för dig som ligger på en medelnivå.
 

Allt om överkroppsträning

Våra bästa tips till en stark och snygg överkropp.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsövning: Bänkpress med smalt grepp

Bänkpress med smalt grepp aktiverar bröstmuskulaturen samt triceps.
Visa fler