Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Tillskott för hjärta och kärl

Vår livsstil och vad vi väljer att äta har stor påverkan på hur vårt hjärta mår. Vi kan göra mycket för att förebygga sjukdomar och förbättra vår hälsostatus kring hjärtats funktion, kolesterolnivåerna och blodtrycket.

  • Livsstil som påverkar
  • Motionera regelbundet
  • Hälsokost som hjärtat gillar
  • Myter och sanningar kring hjärt- kärlhälsa

Livsstil som påverkar hjärt-kärlhälsan

Hjärtat är den viktigaste muskeln vi har, utan den kan vi inte överleva. Trots det är det inte självklart hur vi på bästa sätt tar hand om det, men faktum är att det finns mycket att göra både i förebyggande syfte och för att dämpa redan påtagliga besvär. Till hjärt- och kärlhälsa räknas både hjärtats funktion, alla blodkärl, kolesterol och blodtryck. Alla dessa komponenter påverkar hur vi mår och till viss del är det ärftliga faktorer som avgör vår hälsa, men stor del kan vi även påverka själva genom vår livsstil.

Man som springer utomhus upp för en brant backe.Ta hand om ditt hjärta med regelbunden träning, hälsosam kost och ta hjälp av hälsokost utefter ditt behov. Hjärtat ska hålla livet ut!

Motionera regelbundet

Regelbunden motion hjälper hjärtat att bygga upp sig och bidrar till en bättre blodcirkulation. Hjärtat är som sagt en muskel och träning medför att hjärtat slår hårdare och snabbare, vilket på sikt bygger upp kraftfullare slag, så att hjärtat kan pumpa ut mer blodvolym per slag. Detta medför även att vilopulsen sänks. Blodcirkulationen ökar, vilket medför att syret bättre transporteras från lungor ut till kroppen och slaggprodukter bättre tas om hand.

En kost rik på omega-3 och antioxidanter tycker hjärtat om. Fet fisk, vegetabiliska oljor och nötter är rika på hälsosamt fett och frukt och grönsaker i många olika starka färger är rika på antioxidanter. Vitamin E, C och flavonoider fungerar som antioxidanter som skyddar fleromättat fett från att härskna och hjälper även till att skydda cellerna från att oxidera.

Uteslutandet av skadliga ämnen ur din livsstil är lika viktigt som att du får i dig ämnen som främjar hjärtats funktion. Rökning, socker och stora mängder mättat fett bör uteslutas eller begränsas till förmån för hälsosammare val. Transfett är den värsta sortens mättat fett, där omättat fett på kemisk väg har härdats till mättat fett. Detta för att få fram rätt konsistens och egenskaper hos fettet och förbättra hållbarheten på livsmedlet. Transfett medverkar till en höjning av det onda LDL-kolesterolet och minskar det goda HDL-kolesterolet. Stor mängd socker höjer blodsockret snabbt vilket sliter på blodkärlen, samtidigt som det påverkar insulinet i onödan.

Hälsokost som hjärtat gillar

Vid sidan av regelbunden motion och hälsosam kost finns det några ämnen som kan gynna dig som vill värna lite extra om hjärtat och vad som passar just dig beror på vilken typ av problem du vill åtgärda.

För hjärtats funktion bör du få i dig rikligt med omega-3 från kosten. Omega-3 är hälsosamma fettsyror som finns i fet fisk, vegetabiliska oljor och nötter. I kroppen bildas även fettsyrorna EPA och DHA när vi äter omega-3-rik föda, två fettsyror som bidrar till hjärtats normala funktion. Tre gånger i veckan rekommenderas att man äter fisk och äter du sällan eller aldrig fet fisk finns fiskoljetillskott som ett utmärkt komplement.

Omega-3

 
Arctic Omega-3
 
Core Omega-3+
 
Omega-3 Plus
 
Omega-3 Fiskolja
 
Antarctic Krill Oil
 
Omega O3
 
Omega-3 Algolja

Blodtrycket ska helst befinna sig på en balanserad nivå, och det är främst personer som lider av högt blodtryck som riskerar medicinska problem med hjärtat. Blodtrycket påverkas av många yttre och inre faktorer, bland annat är stress och hög saltkonsumtion stora riskfaktorer. Mineralet kalium hjälper till att reglera blodtrycket så att det ligger på en normal nivå. Kaliumrika källor i kosten är banan, potatis och fisk, och det finns även som separata tillskott.

Kalium

 
Kalium Complex
 
Kalium+Magnesium
 
Kalium 750
 
Kalium
 
Calmag + Kalium
 
Premium Kalium

För kolesterolet kan en viss typ av fiber hjälpa till att återfå balansen. Det finns olika typer av fiber och det är främst betaglukaner som påverkar kolesterolet. Funktionen sitter i leverns gallsalter, vars produktion sker av kolesterolet i kroppen. Vanligtvis återupptas gallsalterna i kroppen, men när vi äter betaglukaner kan dessa föra med sig gallsalterna ut ur kroppen, och mer kolesterol måste då gå åt för att tillverka nytt. Läs mer om hur betaglukaner fungerar.

Även coenzym Q10 kopplas ofta samman med kolesterol och hjärthälsa. Q10 är ett kroppseget ämne som förekommer i alla vitala organ, och även hjärtat innehåller en hög andel Q10. Dessutom har studier visat att Q10 och kolesterol har en gemensam biosyntesväg, vilket innebär att kolesterolsänkande medicin även sänker nivåerna av Q10. Q10 medverkar till cellernas energibildning och därför kan många som tar kolesterolsänkande medel känna en viss orkeslöshet. Vid dessa tillfällen är det extra viktigt att få i sig Q10 utifrån. Lär dig mer om hur Q10 påverkar vår kropp.

För kolesterolet

 
Q10
 
Q10 100
 
Q10 300
 
Betavivo
 
Bio-Qinon Q10
 
BioQinon Q10 Gold

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Guide: Välj rätt kosttillskott

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
  Guide: Kosttillskott för vegetarianer

Guide: Kosttillskott för vegetarianer

Lär dig hur du får i dig allt du behöver som vegetarian.
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  Guide: Välj rätt kreatintillskott

Guide: Välj rätt kreatintillskott

En guide som hjälper dig välja rätt kreatintillskott.
  Hur tillverkas kosttillskott?

Hur tillverkas kosttillskott?

Varifrån kommer tillskotten vi äter och hur tillverkas de?
  Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Så påverkar Q10 vår kropp

Så påverkar Q10 vår kropp

Q10 är en antioxidant och viktig komponent i alla celler och vitala organ.
  Kosttillskott för ökad lust

Kosttillskott för ökad lust

När lusten inte är på topp finns det flera ämnen som påstås kunna hjälpa.
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Ät rätt kost och kosttillskott för CrossFit. Peter Bláha ger dig tips.
  Stor guide: Naturliga proteintillskott

Stor guide: Naturliga proteintillskott

Den som inte kan äta protein från mjölk har flera tillskott att välja bland.
  Livsmedel som sänker kolesterolet

Livsmedel som sänker kolesterolet

Här får du tips på ämnen och livsmedel som är bra för kolesterolet.
  Går det att omvandla fett till muskler?

Går det att omvandla fett till muskler?

Vi lär dig över hur du omvandlar fett till muskler!
  Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Guide till vilka ämnen du kan prova för hår-, hud- och nagelkvalitet.
  Så får du bättre kondition med kosttillskott

Så får du bättre kondition med kosttillskott

Optimera din konditionsträning med rätt kosttillskott, för maximala resultat.
  Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Vilka kosttillskott kan ungdomar äta?

Behöver ungdomar äta tillskott och i så fall - vad behöver de?
  Optimera dina muskler med rätt kosttillskott

Optimera dina muskler med rätt kosttillskott

Vill du optimera din muskeltillväxt? Då är det här artikeln för dig!
  Stor guide: Så bygger du muskler

Stor guide: Så bygger du muskler

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.