Så nyttigt är mullbär

Mullbär är det perfekta snacket för dig som vill hålla nere på godiset. Med sin söta smak och goda tuggmotstånd ger den en riktig smakupplevelse. Dessutom är de rika på nyttigheter.

  • Mullbärets hemligheter
  • Mullbär och blodsockerkontroll

Torkade mullbär

 
Mullbär
 
Mullberry
 
Choco Mullbär

Mullbärets hemligheter

Mullbär växer på träd i Asien, där de länge använts både som hälsokost och vid silkesproduktion. Mullbär finns i flera olika uppsättningar, både svarta, röda och vita, där det vanligaste mullbäret som torkad frukt är vita mullbär. Det lilla bäret är rikt på näring med bland annat ett högt järninnehåll, c-vitamin och flavonoider. Järn bidrar till blodbildningen och motverkar trötthet, medan vitamin C bidrar till ett normalt immunsystem samt fungerar som en antioxidant som skyddar cellerna från nedbrytning av fria radikaler.

Torkade mullbär

Mullbär och blodsockerkontroll

Mullbär och mullbärsextrakt har förknippats med blodsockerbalans, tack vare sitt innehåll av det aktiva ämnet DNJ. DNJ tros kunna hämma omvandlingen av socker och stärkelse till glukos i blodet, där effekten blir en mindre blodsockerstegring.

För att testa effekten av mullbär och DNJ på blodsockret genomfördes en studie* med 76 personer med nedsatt glukosmetabolism, under en 12 veckors testperiod. Ena gruppen fick 6 mg DNJ tre gånger dagligen, medan andra gruppen fick placebo för att kunna avgöra skillnaderna. Efter testperioden upptäckte man att det blodserum som indikerar blodsockerbalans ökade hos den grupp som fått DNJ och var betydligt högre än placebogruppen. Slutsatsen av denna studie var att mullbärsextrakt med DNJ antagligen kan leda till blodsockerbalans.

Ett balanserat blodsocker är viktigt för alla, inte minst för dig som ofta drabbas av sockersug och faller för frestelsen att småäta. Torkade mullbär är därför ett utmärkt alternativ istället för godis, med en söt smak och tuggmotstånd. Ta en näve om dagen och testa om du upplever någon skillnad. Mullbärsextrakt finns även utvunnet i kosttillskott, om du vill testa effekten av mullbär i koncentrerad form.

Tillskott med mullbär

 
Mulberry

*Referenser: Effect of mulberry leaf extract with enriched 1-deoxynojirimycin content on postprandial glycemic control in subjects with impaired glucose metabolism. A Asai, K Nakagawa, O Higuchi, T Kimura, Y Kojima, J Kariya, T Miyazawa, S Oikawa. 2011.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Recept: Mullbärskakor

Mullbär gör kakorna saftiga och nötiga!
 

Recept: Pannkakor med mullbär

Smarriga pannkakor med mullbär.
 

Motverkar krom sötsuget?

Krom ingår ofta i tillskott för att minska sitt sötsug.
 

Recept: Raw frukostgröt

Ät en mättande och nyttig raw frukost med paranötter, hampa och chia.
 

Hemmagjorda chokladbitar

Ett gott supergodis som gärna avnjuts med en kopp kaffe!
 

Recept: Proteinbröd

Att använda bakprotein i brödet gör det både nyttigt och mättande!
 

5 fettförbrännande ämnen

Effektivisera din fettförbränning med naturliga ämnen.
 

Så fungerar betaglukaner

Betaglukaner är en typ av fiber som har flera positiva effekter på kroppen.
 

Det här är vitamin B7 (biotin)

Biotin kallas ibland för Vitamin H, då en brist nämligen drabbar hår och hud.
 

Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Börja din viktnedgång nu. Snabbguide till hur du lyckas med LCHF.
Visa fler