Så boostas håret med koppar

Koppar är ett livsnödvändigt mineral som också fungerar som en antioxidant. Det är vanligt i kosttillskott för hår och hud.

  • Vad är koppar?
  • Koppartillskott
  • Var finns koppar i maten?

Vad är koppar?

Koppar är ett så kallat spårelement, vilket betyder att vi behöver få i oss det, men i väldigt små mängder. Koppar ingår i många olika proteiner och enzymer som är viktiga för bindväven, förbränningen samt nerv- och immunsystemet. Koppar medverkar också till hårets och hudens normala pigmentering.

Tjej med rött, långt hårsvall

Koppar fungerar som en antioxidant, som skyddar cellerna mot oxidativ stress. Vi utsätts hela tiden för oxidativ stress, bland annat när vi omsätter syre, stressar eller röker och denna process bryter ner våra celler. Antioxidanter hjälper till att motverka detta och skyddar cellerna.

Får vi i oss för lite koppar kan det riskera att vi får blodbrist, samma symptom som vid för lite järn. Detta beror på att koppar ingår i enzymen som omvandlar järn till en form som är upptaglig för oss. Har vi då för lite koppar kan denna omvandlingsprocess inte ske.

Det rekommenderade dagliga intaget av koppar är strax under ett milligram för vuxna. Rekommendationerna är högre för gravida och ammande.

Tillskott

Koppar ingår i alla väl sammansatta multivitamintillskott och förekommer ofta i produkter för hår och hud tack vare dess inverkan på pigmenteringen. Det används även av många som tillskott för att undvika grått hår för tidigt och för att stärka håret eller minska akneproblem. Hurvida de två sistnämnda fungerar är individuellt och det finns både ja- och nej-sägare, du tar därför bästa reda på det genom att prova själv.

Hår och hud

 
Hårkontroll
 
Hair Volume
 
Koppar

Biverknignar

Inga vid normal användning. Du bör inte överdosera koppar i större mängder. Detta eftersom koppar är ett spårelement och tungmetall som delvis lagras i kroppen. Överdosering kan ge illamående och kräkningar.

Var finns koppar?

Skaldjur, inälvsmat, fullkornsprodukter, baljväxter och nötter innehåller rikligt med koppar, där jordnötter, lever, vete och råg är särskilt goda källor.

Kopparrör

På grund av korrosion av koppar i vattenledningar är det ganska vanligt att vi får i oss koppar genom dricksvattnet. För att undvika en för hög halt ska man aldrig använda varmvatten från kranen när man lagar mat och helst låta vattnet rinna en stund innan man dricker det.  

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Allt om: Antioxidanter

Lär dig mer on antioxidanter och var du hittar dem i våra livsmedel.
 

Bästa kosttillskotten för hud, hår och naglar

Guide till vilka ämnen du kan prova för hår-, hud- och nagelkvalitet.
 

Recept: Kyckling med antioxidanter

Kål i maten ger dig antioxidanter som skyddar mot fria radikaler.
 

Det här är skönhetstillskottet selen bra för

Selen fungerar som en antioxidant. Det är vanligt för att vårda hår och naglar
 

Så påverkar Q10 vår kropp

Q10 är en antioxidant och viktig komponent i alla celler och vitala organ.
 

Grönt te och dess hälsoeffekter

Grönt te kan hjälpa dig bränna fett och har dessutom många andra effekter.
 

Mineraler för träning

Behöver du tänka på ditt mineralintag? Ta två minuter och ta reda på svaret.
 

Allt du behöver veta om vitamin D

Vitamin D får vi från solljus, och kan vara svårt att få i sig på vintern.
 

Därför är nypon naturligt näringsrika

Nyponet har många näringsämnen och sägs kunna påverka vår ledrörlighet.
 

Ladda upp med antioxidantsmoothie

Smoothie med vitaminer och antioxidanter som skyddar kroppens celler.
Visa fler