Kändis-PT:n Thomas knep: Så får du ihop träningen med övriga livet

Att få ihop träningen när livet är så fullt av andra viktiga saker som måste skötas såsom jobb, hem och familj kan vara ett riktigt livspussel. Vi har frågat kändistränaren Thomas "PT-Thomas" Skoglund som är personlig tränare och träningsskribent hur man lyckas hålla igång träningen och kombinera ihop den med övriga livet.

Thomas Skoglund.

Hur motiverar man sig att hålla igång träningen?
- Jag tror att det vanligaste svaret till liknande frågor nästan alltid består av high-five-kompatibla svar som "hitta träningsformen du älskar" eller "träna med din bästis, då blir träningspassen alltid roliga". Och visst, de svaren är bra. Men sanningen, eller rättare sagt min sanning är också att resultat föder motivation. Så ibland behöver vi bara våga gå emot allt det där jobbiga och härda ut, bevisa för oss själva att vi kan mer än vad vi tror och kasta oss mot nya nivåer.

Har du några bra tips för att komma igång med träningen?
- Du kan läsa världens alla träningsartiklar, repeatlyssna på podcasts tills öronen blöder eller skriva träningsprogrammeringar till pensionsålder. Det enda som verkligen fungerar är att bara börja. Gör det inte till världens största beslut, gå bara till gymmet eller löpspåret och gör någonting, vad som helst. För hur bra eller dåligt det än går så är du officiellt en "tränande person" efter just det passet. Därefter blir bara stegen lättare och lättare.

Hur gör man då för att få ihop träning, hem och familj under stressiga vardagar?
- Min uppfattning är att många av oss träningsentusiaster behöver sluta krångla till allt som innefattar träning. Om kalendern är full, gör 100 burpees i vardagsrummet eller vrid upp intensiteten på ditt vanliga träningsprogram. Om barnen är sjuka, ta en vilodag och fokusera på hur stark du kommer känna dig i morgon, trots att du kanske tvingas sträckkolla Frozen femtioelva gånger. Låt inte tankar som "men då sabbar jag min hypertrofiplan" fucka upp hela livet, sträva efter balans. Först då håller du i längden.

Hur tycker du att man ska tänka kring kosten?
- Jag tror att det gäller att hitta metoden som fungerar bäst för just din kropp och livssituation. Oavsett hur effektiva vissa metoder är kommer de inte bringa några resultat om du bara pallar med dem i tre veckor. Ett av de vanligaste misstagen jag upplever att många begår är dock att de äter alldeles för sällan. Glöm frukost, lunch och middag-modellen och sträva istället efter att fylla på kroppen var tredje-fjärde timme. Speciellt om du tränar.

Har du något bra tips på ett enklare träningsupplägg?
- Ett asmysigt upplägg jag brukar köra när tiden är knapp är att gasa igenom så många varv som möjligt av:

  • 5 handstand push-ups
  • 5 power cleans

- På totalt 10 minuter. Det tränar i princip alla kroppens muskler, samtidigt som såväl flåset som tävlingsdjävulen får bekänna färg. Vig några inledande minuter till uppvärmning och teknikdrill. Sedan är det bara att köra som om det inte fanns någon morgondag.

Thomas Skoglund ska göra power cleans.

Vi har satt ihop ett produktpaket tillsammans med dig, kan du berätta lite om ditt val av produkter?
- Proteinpulver
- Varje-dag-produkten som passar lika bra till mellanmål som efter träningspasset. Ett kvalitativt proteinpulver hjälper kroppen mot snabbare återhämtning och påskyndar muskeluppbyggnad, något som gör produkten till ett måste för alla som tar sin träning på allvar.
BCAA- Avstannande träningsresultat? Berika dagarna med aminosyrorna som hjälper dig bibehålla befintlig muskelmassa, samtidigt som de stimulerar uppbyggnaden av ny. Jag är extra noga med intaget under tuffare träningsperioder (2-3 pass om dagen) men anser att produkten fyller lika goda funktioner för landets alla hobbymotionärer.
Glutamin- Glutamin utgör den mest förekommande aminosyran inuti våra muskler, något som gör ett extra tillskott vid hård träning till det självklara valet för att lyckas lyfta resultaten mot nästa nivå.
D-vitamin- Det självklara vitaminet för alla nordbor! Då våra kroppar endast berikas av solstrålarnas naturliga D-vitaminer under begränsade delar av året lyfter det här tillskottet allmänhälsan mot nya höjder. Rika mängder D-vitamin har bland annat bevisats gynna cellernas tillväxt, immunförsvaret och kroppens skelettbildning.
Magnesium- Året-om-mineralen som hjälper kroppens muskelfunktioner, nervsignaler och proteinproduktion att fungera optimalt. Ett måste för dig som bryr sig om såväl resultaten som ditt välbefinnande.

Rekommenderade produkter

 
Uppbyggnadspaket

Vill du veta mer om Thomas rekommenderar vi dig att lyssna på vår podcast - Är rätt träna smart.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej