Jenny Adolfssons bästa tips för ett starkare år

Efter kanske en späckad höst och stressig vinter kan träningen ha kommit lite på efterkälke. Då är det nya året ett bra startskott för att komma igång med träningen igen. Vi har tagit VM-medaljören i klassisk styrkelyft och multiatleten Jenny Adolfsson till hjälp, för att du på bästa sätt ska kunna starta det nya året starkt och hålla det hela vägen!

  • Hitta din träningsform
  • Sätt upp mål
  • Ha roligt
  • Återhämtning

Jenny rekommenderar

 
Core Creatine
 
Magnesium 800
 
Core BCAA Powder
 
Core Whey Protein
 
Arctic Omega-3
 
Core Protein Bar

Som personlig tränare och coach har Jenny mött många människor som vill ta tag i träningen, sätta nya mål eller kanske till och med tävla i något. Oavsett vad du har för mål och drivkraft kan ibland träningen ha blivit lidande vid perioder av mycket stress. För att få en liten nytändning eller spark i baken till att komma igång med träningen kan ett tips vara att prova på olika gruppträningspass eller andra träningsformer.

- Prova på olika pass på gymmet, dvs gruppträning, allt från konditionsklasser till styrkeklasser, eller gå utanför gymmet och testa någon annan träningsform. Försök hitta något du tycker är roligt. Om träningen är rolig kommer den också att vara bestående. Något som är bestående och görs konsekvent ger resultat.

Jenny Adolfsson står bakom en atlas sten.

Sätt upp mål

När du hittat en eller flera träningsformer du tycker är roligt kan det vara bra att sätta upp mål för att hålla igång motivationen. Men ett mål kan även fungera tvärtom. Du hittar först ett mål som du vill uppnå och sedan stakar du ut vägen på hur du ska komma fram.

- Sätt upp mål och delmål så du vet vart du är på väg och hur du därmed ska träna. Att jobba efter mål och delmål gör din utveckling mer mätbar. Om du är ovan, gå inte ut för hårt i början, tänk långsiktigt.

Våga även ta hjälp av någon om du känner du att du inte vet hur du ska nå ditt mål, eller inte kommer på ett mål som passar dig.

- Om du är ovan, ta det lugnt och se det långsiktigt. Ta gärna hjälp av någon, exempelvis en personlig tränare, om det är svårt att veta vad just du ska sikta mot och ha för mål.

Motivationsboost

Om du vet vad du har för mål att sträva efter är det viktigt att hålla igång motivationen. En stor motivationsboost är som nämnt ovan att man hittar en träningsform som man trivs med. Lättare rent mentalt kan vara om du tar med någon på tåget, ni kan hjälpa, motivera och pusha varandra.

- Det viktigaste är att träningsformen ska vara rolig och att den blir av. Konsekvent träning enligt en progression efter ett träningsschema är den bästa, både om du vill uppnå styrka eller bättre kondition. För att hålla igång motivationen tycker jag även att det är bra att en träningskompis eller träningsgrupp. Detta kan göra att man ens kommer iväg till passet eller blir pushad under passet till att göra sitt max.

Jenny står och tränar upp rörligheten med ett gummiband.

Våga lyssna på kroppen

Fast du har ett mål, motivation till tusen och verkligen vill gå iväg och träna, måste du tänka på återhämtningen. Det må vara en klyscha, men den är sann, resultaten, musklerna och styrkan utvecklas under vilan.

- Våga lyssna på kroppen! Det är lika viktigt med en plan och en periodisering som att våga ändra ett träningsschema utifrån dagsformen. För mig betyder sömnen väldigt mycket. Att vara fokuserad och utvilad på träningen är också viktigt.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej