Jenny Adolfsson - Multiatleten som bemästrar allt hon tar sig an

Många av er kanske känner igen Jenny Adolfsson som gladiatorn Kitsune från TV-programet Gladiatorerna, andra kanske refererar henne till klassisk styrkelyft, Athletic Fitness eller till och med Crossfit. Ja, Jenny är en kvinna med många strängar på sin lyra och har en fysik och pannben som bemästrar det mesta!

Jenny har en lång och bred träningsbakgrund, något som kan förklara varför hon är så allsidigt tränad idag. Som barn tränade och tävlade hon i bland annat i friidrottsgrenarna sprint och längdhopp, truppgymnastik och handboll. När hon sedan började plugga dog föreningsidrotten ut, men det var då hon hittade sin nya passion, gymmet!

- Jag började framförallt med gruppträning såsom box, Bodypump och spinning. Styrketräningen kom in lite eftersom, något som några år senare ledde till att jag ställde upp i min första Athletic Fitnesstävling 2004.

Tävlingsmeriter

Jenny fick blodad tand vilket ledde till att hon ställde upp i fler Athletic Fitnesstävlingar det året, och gjorde det med bravur. Detta medföljde dock att hon blev lite "mätt" på fitness och ville ha nya utmaningar.

- Efter Athletic Fitness bestod min träning mycket av klättring, multisporter och lite småtävlingar som ledde till att jag 2009 fann Fitness Five, som slutade med tre vinster tre år i rad.

Förutom grymma prestationer på Fitness Five (chins, dips, bänk, knäböj och bicepscurl) har Jenny ställt upp i andra småtävlingar, som hon även där regerade. Ett axplock från hennes meritlista från småtävlingarna de första åren: 1a SM Bodypress & Bicepsbattle 2009 och 2010, 2a SM Chins & Dips 2009 samt 2010, 1a SM i bänkpress (utrustad) och många fler medaljer. Det var tack vare Fitness Five som hon fann sitt nya kall, styrkelyft!

Jenny har tävlat i klassisk styrkelyft i -63 kilosklassen sedan 2010, en tävling som innefattar knäböj, bänkpress och marklyft. Hon är även med i den svenska landslagstruppen sedan 2014 och har redan hunnit samla in några VM- och EM medaljer. Det har även hunnits med att tävla i crossfit i team, något som slutade med en hedrande andraplacering.

Porträttbild på Jenny Adolfsson.

Nya mål

Här närmast står VM i Canada på tur 2018 i klassisk styrkelyft, därav ligger hennes fokus nu på att lyfta skivstänger åt olika håll och i olika vinklar.

- Just nu är jag inne i en grundperiod och tränar cirka 5–6 lyftpass i veckan. Det tar cirka 2–3 timmar per pass, beroende på om det är en lätt eller en tung vecka.

Just nu kan två olika pass se ut så här:

Pass 1

Övn 1: Ryck - Skivstång från golvet i en kontinuerlig rörelse upp över huvudet

Övn 2: Stöt - Frivändning med en överstöt

Övn 3: SL-böj - Knäböj med skivstången längre ner på ryggen

Övn 4: Raka marklyft - Marklyft med raka ben med stående startposition

Pass 2:

Övn 1: Bänkpress - Liggandes på en plan bänk med tävlingsutförande

Övn 2: Pushpress eller överstöt - Som axelpress men med olika mycket svikt i knäna och slut positioner med fötterna

Övn 3: Sälrodd - Liggandes på mage på en bänk och utför en rodd rörelse med en skivstång

Övn 4: Övre rygg - 2 valfria övningar

Jenny Adolfsson tränar bänkpress.

Kosten

För Jenny är det viktigt att hon får i sig allt hon behöver för att kunna prestera på träningspassen och för att få optimal återhämtning.

- Jag föredrar enkelhet före gourmé. Jag äter ganska nyttigt och tänker på att macronutrienterna ska fylla mitt behov för dagen och framförallt för min träning.

För att komplettera kosten tar Jenny även kosttillskott av olika slag.

- Jag tar Svenskt Kosttillskotts Core Whey Protein, Core BCAA Powder, Core Creatine, Core Protein Bar. Samt vitamin D, zink, magnesium och omega-3, för att säkerställa mitt behov av vitaminer och mineraler.

Jennys urval av kosttillskott

 
Vitamin D3 4000 IE
 
Core BCAA Powder
 
Core Whey Protein
 
Core Creatine
 
Magnesium 800

5 snabba

Styrkelyft – Tyngdlyftning

Crossfit – Athletic Fitness

Chins – Dips

Mark – Böj – Bänk

Ledig dag – Jobb

- Kan inte välja mellan styrkelyft och tyngdlyftning!! Att få tävla internationellt och slåss om en VM medalj är såklart väldigt roligt och motiverande men att träna på något nytt där jag upplever att det finns så mycket att lära sig inom tekniken, är också en stor charm i sig och väldigt stimulerande att ständigt känna att man jobbar med nya utmaningar.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej