Fokus på: Lukas Högberg

- Så tog han bronset i Crossfit Games

Lukas Högberg tillhör världseliten inom Crossfit och har flera fantastiska meriter i bagaget både i Regionals (EM) och Games (VM). I år kvalade han in sig till Crossfit Games, sportens motsvarighet till världsmästerskapen, för fjärde gången och tog en fantastisk bronsmedalj!

Lukas Högberg.

Lukas har bevisat flertalet gånger att hård träning lönar sig och i våras var inget undantag då han knep en tredjeplacering i Crossfit Regionals. Denna fantastiska placering gjorde att han kvalade in till Crossfit Games, där världseliten gör upp om att bli "Fittest on Earth". I år gick tävlingen av stapeln i Madison, Wisconsin den 1-5 augusti och Lukas knep en fantastisk 3:e placering!

Lukas träningsupplägg

Lukas följer en årsplan som han lägger upp tillsammans med sin tränare i början av året. Utefter den blir det ett veckopussel där det ska planeras in vilken veckodag vilket pass ska ligga och vilket pass som ska utföras först.

- Det är väldig planerat och jag vet alltid vad jag ska göra kommande vecka.

Lukas tränar måndag-lördag varje vecka med totalt 10-12 pass per vecka beroende om det är en hård, mellan eller lätt vecka i årsplaneringen. Vanligtvis är det fem timmars träning per dag som gäller.

Alla pass är uppdelade så att olika delar i träningen körs som enskilda pass. Ett pass kan exempelvis innefatta tyngdlyftning, ett annat löpning som är uppdelat på långdistans eller intervaller, ett annat teknik/gymnastik crossfit och sedan rena crossfit-pass med olika intensiteter (mellan eller hård).

En vanlig träningsdag kan exempelvis innefatta tyngdlyftning på morgonen och hård crossfit på eftermiddagen, dagen efter kan morgonpasset innefatta teknik/gymnastik crossfit och löpintervaller på eftermiddagen.

Inför Games läggs träningen upp i "block" så likt Games som möjligt, varannan vecka körs då 3-4 Crossfit wodar (typiska Games-wodar) per dag, fyra dagar i rad och med cirka två timmars mellanrum mellan varje wod.

Uppladdningen inför Games

Efter de hårda och intensiva tävlingsdagarna under Regionals valde Lukas att ge kroppen en välförtjänt vila för att sedan komma tillbaka och fokusera fullt ut på träningen inför Games.

- Efter Regionals tog jag en vecka ledigt från träningen och bara gjorde det jag kände för utan någon press.

Lukas har följt sin träningsplan över året och den har i stort sätt sett likadan ut som förra året, med några små justeringar.

- Förra året var det inget fel på min fysiska form, utan det var framförallt oflyt med domare hela helgen.

Nu kommer fokus i träningen fram till Games att ligga på att köra hård träning med mycket typiska Crossfit Games wodar. Utöver träningen är även kosten och sömnen av hög prioritet och en stor del av uppladdningen för att kunna prestera på topp. Och att lägga fokus på rätt grejer är Lukas strategi för att komma i toppform till Games.

- Jag följer planen och fokuserar på min egen träning och inte på vad någon annan gör veckorna innan.

För att orka prestera på topp under en tävlingshelg är Lukas noga med att få i sig bra mat och mycket kolhydrater. Han använder sig dessutom av mycket sportdryck både innan och efter eventen för att hålla energin uppe.

- Matlusten är oftast inte på topp så det är viktigt att få i sig energi även om man inte är speciellt hungrig eller sugen på mat. Då är snabba kolhydrater som min egen Core Endurance väldigt bra.

Lukas tar även koffeintabletter innan de flesta event för att få en extra kick.

Lukas har idag kommit så långt inom sin sport att han numera kan leva som idrottare efter många år av hårt slit.

- Det jag tror är nyckeln till att det gått så bra är att jag har gjort rätt val i träningen och fokuserat på rätt saker. Mitt fokus är att prestera så bra som möjligt och inte lägga energi på vad alla andra gör och se större än bara Sverige och Instagram.

Lukas rekommenderar

 
Core Power
 
Core Endurance
 
Core Recovery
 
Core Caffeine

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej