Ersätt fett och kolhydrater med nyttigare alternativ

Att gå ned i vikt men samtidigt behålla muskler kräver lite planering och är egentligen ingen "quick fix" Det finns däremot några enkla regler att följa och alternativ till nyttigare mat som kan underlätta. I grund och botten handlar det om att dra ned på fett och kolhydrater samtidigt som träningsintensiteten går in i en mer fettförbrännande fas.

  • Planering är nyckeln till snabb viktnedgång
  • Lågkalorimat som hjälper dig lyckas
  • Använd fettdepåerna

Produktrekommendationer

 
Kalorifri Majonnäs
 
Diet Protein
 
Better Noodles

Hur går jag ner i vikt snabbt?

När vi närmar oss beachsäsongen eller semestertider så vill många snabbt nå fram till sin målbild av en deffad och vältränad kropp. Men med bara ett par månader kvar så är det därför dags att lägga in en högre växel för att få bort det där extra fettet som sitter på kroppen. Att gå ner i vikt fort genom att öka fettförbränningen är då målet. Genom att se över kosten kan du göra en hel del för att underlätta fettförbränningen. Grunderna i att gå ner i vikt snabbt är att kombinera fettförbrännande träning med mat som har lågt kaloriinnehåll. Alltså äta mat som innehåller lite fett och mindre kolhydrater.

En god planering är a och o för att lyckas oavsett om det gäller träning eller mat. När hungern slår till är det svårt att stå emot den där chokladkakan eller snabbmaten. Genom att planera veckans meny så ökar du chanserna att lyckas hålla en strikt diet. Här ger vi dig några tips på hur du kan byta ut din mat mot bättre alternativ och därmed lyckas med att gå ner i vikt snabbare.

Bantarsoppa och lågkalorimat

Då det gäller att dra ner på kolhydraterna finns det idag många alternativ på marknaden så som pasta utan kalorier t.ex. shiratakinudlar, lågkalorisoppor så kallad "bantarsoppa" och sötningsmedel av olika slag. Förutom att köpa färdiga alternativ av pasta och ris så kan du även prova att göra blomkålsris eller zucchinipasta.

Blomkålsris

blomkålsris

Ingredienser:

Ett stort blomkålshuvud

Näringsinnehåll100 g
Energi20 kcal
Protein2 g
Kolhydrat3 g
Fett0 g

Tillredning blomkålsris:

Riv eller mixa ett blomkålshuvud i en matberedare eller på ett rivjärn.
Lägg ner blomkålsriset i kokande vatten i ca 10 sekunder.
Häll av vattnet i ett durkslag. Servera som ersättning till ris.

Zucchinipasta

zucchinipasta

Ingredienser:

En zucchini

Näringsinnehåll100 g
Energi16 kcal
Protein1 g
Kolhydrat3 g
Fett0 g

Tillredning zucchinipasta:

Hyvla zucchinin tunt med en potatisskalare eller mandolin. Koka i lättsaltat vatten i ca 1 minut. Häll av vattnet i ett durkslag. Servera istället för pasta.

Fettfri mat - använd fettdepåerna istället

Även fett är något som är bra att dra ned på så att kroppen börjar använda sig av fettet som finns lagrat istället. Fortsätt äta nyttigt fett som det som finns i avokado och lax, sedan kan du kombinera dessa med kalorifria livsmedel som fettfri majonnäs, fettfri dressing eller varför inte byta ut en måltid mot en proteinshake. Det finns många populära maträtter och recept för dig som vill deffa och det vanligaste är kanske att laga mat på kyckling. Kyckling är proteinrikt men har en mycket låg andel fett. Även vit fisk eller kött som innehåller lite fett som rostbiff är populära alternativ.

Det är viktigt att bibehålla ett högt intag av protein i denna fas då man vill tappa fett eftersom proteinet hjälper till att bibehålla befintliga muskler. Protein ger dessutom en bättre mättnadskänsla så du äter mindre och håller dig mätt längre.

Receptförslag: PROTEINRIK KYCKLINGSALLAD

Glöm inte bort träningen!

Till sist vill vi påminna om träningen. Det är ändå den som ger bäst förutsättningar till att du kommer till målbilden på det mest effektiva sättet. Med rätt kost går man ner i vikt och med träningen kan man boosta förbränningen. Så här precis innan sommar och semester så kan det dock vara bra att rikta in sig på lågintensiv träning som bränner mer fett. Att bygga muskler och bränna fett samtidigt är svårt men för att bibehålla muskelmassan är det bra att fortsätta styrketräna utan fokus på muskelökning. Nu får du lita på att träningen du lagt som grund finns där och att det är musklerna som skall komma fram nu och fettet som ska bort.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej