Därför ska du dricka örtte

Ett örtte består av olika smakrika örtblandningar som alla har olika effekter i kroppen. Örtteer blir mer och mer populära, inte minst eftersom de är koffeinfria och vill du dricka te för hälsans skull är det örtteer du ska dricka.

  • Vad är ett örtte?
  • Vilka olika sorter finns?
  • Hur brygger jag ett örtte?

Vad är ett örtte?

Ett örtte kommer inte från tebusken som vanligt te gör. Istället består det av olika örtblandningar, där sammansättningen bestämmer vilken effekt teet har i kroppen. För att ett örtte ska få kallas just örtte måste majoriteten av innehållet utgöras av torkade delar från örter av olika slag. Vissa örtteer innehåller små mängder torkade teblad från tebusken, men många är helt utan teblad. De örtteer som inte innehåller blad från tebusken är naturligt fria från koffein, medan de teer som innehåller teblad även innehåller små mängder koffein.

En kopp örtte med ingefära.

Örtteer kan bestå av de flesta olika örter och det finns inga direkta regler för vilka örter som får användas. Det enda är att örterna inte får vara skadliga att äta. Trots att örtteer inte innehåller några giftiga ämnen kan vissa örter ha starka effekter på kroppen, vilket kan vara negativt om man är gravid eller äter mediciner. I dessa fall bör man alltid rådfråga en läkare innan man börjar använda ett örtte. Vissa örter har nämligen så starka effekter i kroppen att de används i olika läkemedel. 

Vilka olika sorter finns?

Det finns många olika örtteer på marknaden idag och de flesta teerna är framtagna för att ge vissa effekter i kroppen. Här kan du läsa mer om några av de vanligaste örterna att göra te av:

Rölleka: passar dig som vill förbättra matsmältningen eller vill lindra förkylningssymtom. Ljummet eller till och med kallt röllekate kan vara lindrande vid urinvägsinfektion.

Lakritsrot: har många effekter i kroppen och för dig som gillar lakrits kommer teet sannolikt att bli en favorit. Lakritsroten verkar slemlösande och innehåller dessutom ett ämne som liknar kortison vilket gör att ett lakritsrotte kan verka lindrande vid astma och pollenbesvär. Du som lider av högt blodtryck eller hjärt- och kärlsjukdomar bör dock inte dricka detta te eftersom lakrits har en viss blodtryckshöjande effekt.

Nässla: brännässlor är mycket rika på näring och innehåller mycket järn. Nässelte är renande och kan ha positiva effekter för dig som har hudproblem. 

Johannesört: är en mycket välkänd läke- och medicinalört som använts länge för att behandla oro och nedstämdhet. Drick morgon och kväll för bästa effekt.

Yerba Mate: ett örtte med mate (Yerba Mate) passar dig med ledbesvär. Mate är en järneksväxt som är utrensande och verkar ha positiva effekter på immunsystemet. Till skillnad från andra örtteer innehåller bladen från yerba mate koffein och dricks av Sydamerikas indianer istället för kaffe.

Hur brygger jag ett örtte?

Att brygga ett örtte är enkelt. Koka upp 1-2 tsk torkade örter med 2,5 dl vatten och låt brygga i ungefär fem minuter. Smaksätt eventuellt med lite honung för att ge teet en sötare smak.

Örtte

 
Yerba Mate
 
Brännässla-Te
 
Johannesört Örtte

Du kan även göra ditt eget örtte genom att plocka örter samt blad från bärbuskar och fruktträd och låta dem torka. Sedan brygger du teet på samma sätt som örtte du köper i butik.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Så får du solbrun hud med betakaroten

Betakaroten gör dig snygg och skyddar samtidigt mot solen, kan det bli bättre?
 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!
 

Guide: Välj rätt proteinpulver

En enkel guide till proteintillskott.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Stor guide: Så bygger du muskler

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
 

Vi guidar: Så hittar du laktosfritt protein

Laktosintoleranta har flera potenta proteinsorter att välja bland.
 

Återhämtning efter träning

Prestera på topp med rätt återhämtning efter träning.
Visa fler