Därför är tranbär bra

Vaccinium oxycoccos

Det röda tranbäret är mest känt som ett husmorsrecept mot urinvägsinfektion, men faktum är att det är mycket mer än så. Tranbäret är rikt på antioxidanter, C-vitamin och flera mineraler. Dessutom smakar det gott både till saft, sylt och i mysli.

  • Tranbärets egenskaper
  • Tranbär och urinvägsinfektion

Torkade tranbär på träslev

Tranbärets egenskaper

Tranbäret har fått sitt engelska namn cranberry tranor och det latinska namnet är Vaccinium oxycoccos. Tranbär är starkt röda, runda bär som växer i krypande ris över öppna myrar och mossar i Sverige. Bäret har en frisk och syrlig smak som påminner lite om lingonet, och används både till att torkas, saftas och syltas. Idag används även extrakt av tranbär till kosttillskott, och främst marknadsförs dessa kosttillskott för urinvägarna.

Tranbärsprodukter

 
Tranbärskapslar
 
Tranbärsbrus
 
Cranberry
 
Gullris/Tranbär

Tranbär är rikt på flera antioxidantgrupper, bland annat antocyaniner med sin rödblå färg, polyfenoler och katekiner. Tranbär innehåller även reservatrol, som även det fungerar antioxidativt i kroppen och som tros kunna motverka angrepp från bakterier. Även en riklig mängd C-vitamin, järn, zink och folsyra ingår i tranbär, och det är med andra ord en riktig näringsskatt.

Tranbär och urinvägsinfektion

Att dricka osockrad tranbärssaft är ett gammalt husmorsknep för att motverka urinvägsinfektion, och det har även fått visst stöd från modern forskning även om det inte är bevisat att det verkligen har någon effekt. Man tror att det låga pH-värdet försvårar för bakterierna att få fäste, men i teorin skulle det då fungera även med citronsaft.

För att undersöka effekten av tranbärsjuice för personer som drabbas av återkommande urinvägsinfektioner, lät man i en forskningsstudie* en grupp med liknande symtom och återfallsrisk att testa tranbärsjuice. Patienterna delades in i två grupper med 22 personer i vardera gruppen. Den ena gruppen fick tranbärsextrakt på daglig basis, medan den andra gruppen inte fick det. Undersökningen pågick under två månaders tid och man jämförde sedan resultaten med de två månader som varit före testperioden. I gruppen som fått tranbärsextrakt visade resultatet att frekvensen av urinvägsinfektioner hade minskat med 73 % efter testperioden, medan det för kontrollgruppen bara minskat med 15 %. Sju personer i testgruppen blev helt symptomfria, medan det i kontrollgruppen inte fanns någon som blivit symptomfri. Man jämförde även den genomsnittliga varaktigheten för urinvägsinfektionen, vilket för testgruppen var 2,5 dagar, i jämförelse med kontrollgruppen som hade 3,6 dagar i genomsnittlig tid. Totalt tre personer ur testgruppen fick gå vidare till medicinsk behandling, medan det var hela åtta personer ur kontrollgruppen. Utifrån denna studie kunde man dra slutsatsen att tranbärsextraktet fick effekt, men fler studier behövs för att undersöka hur det verkligen kan påverka infektionsrisken.

Tips! Ät en näve torkade tranbär per dag, eller blanda dem i mysli, smoothies eller sallader för att få ta del av de hälsosamma näringsämnena som tranbär ger.

*Referenser: Cranberry supplementation in the prevention of non-severe lower urinary tract infections: a pilot study. A. Ledda, A. Bottari, R. Luzzi, G. Belcaro, S. Hu, M. Dugall, M. Hosoi, E. Ippolito, M. Corsi, G. Gizzi, P. Morazzoni, A. Riva, L. Giacomelli, S. Togni. 2015.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Recept: Goji och morotsmarmelad

Det är poppis att sylta och safta själv! Här kommer två goda recept!
 

Hemmagjorda chokladbitar

Ett gott supergodis som gärna avnjuts med en kopp kaffe!
 

Stor guide: Gå upp i vikt

Hög ämnesomsättning? Så lägger du upp din kost för att gå upp i vikt.
 

Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Rätt sorts gainer ger dig bättre resultat i din träning.
 

BeachForm för killar - Del 1

Kom i form till sommaren med detta fyrstegsprogram! Här är del 1 för killar.
 

Allt om muskel- och ledhälsa

Så ska du träna och äta för att förbättra din muskel-och ledhälsa.
 

Guide: Välj rätt kreatintillskott

En guide som hjälper dig välja rätt kreatintillskott.
 

Det här är beta-alanin

Fungerar Beta-alanin och i så fall hur? Kan det hjälpa dig i din träning?
 

Vad är pre-workout (PWO) bra för?

Varför behöver du en pre-workout och vilken ska du välja?
 

Kosttillskott för ökad lust

När lusten inte är på topp finns det flera ämnen som påstås kunna hjälpa.
Visa fler