Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Därför är blåbär bra för dig

Vårt svenska blå bär växer rikligt om sensommaren och innehåller ett fullt spektra av näringsämnen som kan gynna vår hälsa på flera sätt. Idag är det lätt att få tag i blåbären året om som frusna, torkade och pulvriserade.

  • Vad innehåller blåbär?
  • Vem ska äta blåbär?

Vad innehåller blåbär?

I slutet av sommaren täcks mellan 15-20 % av landets yta av blåbär. De är lätta att känna igen och har en fruktig sötma som uppskattas av de flesta. Blåbär är tacksamt att använda i köket och kan tillagas med allt från söta bakverk, sylt och saft till näringsrika smoothies och på frukostgröten. Blåbär är inte bara gott utan innehåller också ansenliga mängder näringsämnen.

Blåbär är ett av våra mest antioxidantrika livsmedel, med en riklig mängd av antocyaniner och flavonoider. Antioxidanter är ett samlingsnamn på ämnen som har förmåga att bekämpa de fria radikaler som skadar våra celler. Antocyaniner är en typ av antioxidanter som förekommer i röda och blå frukter och bär, och en bra riktlinje är att ju mer färg ett födoämne har, desto högre halt antioxidanter finns tillgängliga. Blåbär med sin kraftfullt blå färg har med andra ord ett mycket högt värde.

Blåbär innehåller även polyfenoler, som både fungerar som antioxidanter och verkar antibakteriellt. Mycket tyder på att dessa kan motverka skadliga tarmbakterier och minska risken för att inflammationer uppstår.

Inte minst har blåbär ett omfattande näringsinnehåll av vitaminer, mineraler och karotenoider. Här ingår vitamin C, E, B6 och mineralerna järn, magnesium och fosfor med fler. Blåbär innehåller även betakaroten, ett förstadium till vitamin A som lagras under huden och används när det behövs.

Vem ska äta blåbär?

Blåbär är både ett välsmakande och naturligt sätt att fylla på med näringsämnen, en billig försäkring för allmänhälsan. Det finns även några specifika tillfällen du kan äta lite extra mycket blåbär för att få del av dess effekter.

Du har kanske hört talas om att blåbär sägs vara bra för synen och det finns flera belägg för detta påstående. Antocyaniner kan möjligen hjälpa till att skydda ögat och i blåbär förekommer även ett ämne som kallas lutein. Denna karotenoid tros kunna bromsa åldersrelaterade synförändringar, så som gråstarr och försämring av gula fläckens funktion. Det är ingenting som är bevisat i dagsläget, men lutein i koncentrerad form används ofta i tillskott för synen.

Blåbärssoppa är ett gammalt husknep mot magsjuka och blåbär anses kunna motverka en jäsande mage och underlätta för magens balans. Den generella rekommendationen är att äta blåbärssoppa eller torkade blåbär vid lös mage, medan färska bär lämpar sig bättre vid en hård och gasig mage. Om det fungerar för dig är upp till dig själv att testa!

Vill du ta del av blåbärets näringsinnehåll i en mer koncentrerad form finns både torkade blåbär och blåbärspulver, där vätskan har avlägsnats men näring och smak är bevarade. Gott att strö över frukosttallriken eller blanda i en smoothie.

Blåbär torkade och pulver

 
Blåbärspulver
 
Blueberry

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

  Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
  Träningsprogram: Styrketräning för elitmotionär

Träningsprogram: Styrketräning för elitmotionär

Fullspäckat träningsprogram med 5 pass, för dig som tränar ofta!
  Recept: Blåbärspaj med protein

Recept: Blåbärspaj med protein

En god och nyttig paj gjort på blåbär och mättande proteinpulver.
  Recept: Blåbärssmoothie

Recept: Blåbärssmoothie

Nyttigt smoothierecept med lutein, karotenoider och antocyaner. Mixa och njut!
  Så fungerar synefrin och fettförbränning

Så fungerar synefrin och fettförbränning

Syefrin kommer från pomeransskal och används i tillskott för fettförbränning.
  Recept: Glutenfria Blåbärsmuffins

Recept: Glutenfria Blåbärsmuffins

Glutenfria blåbärsmuffins med smak av blåbär och hasselnöt.
  Nybörjarupplägg - träningsschema 2 dagar i veckan

Nybörjarupplägg - träningsschema 2 dagar i veckan

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
  Bli av med ballongmagen

Bli av med ballongmagen

Vad ska man egentligen göra för att bli av med svullen mage? Tipsen får du här!
  Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det finns många anledningar till att börja träna helkroppsträning.
  Beach 2011: träningsprogram - tjejer - del 4

Beach 2011: träningsprogram - tjejer - del 4

Drömer du om den vältränade kroppen till beachen? Då har vi övningarna för dig!
  Träningsprogram: Styrketräning medelnivå

Träningsprogram: Styrketräning medelnivå

Komplett styrketräningsprogram för dig som ligger på en medelnivå.
  Stor guide: Så bygger du muskler

Stor guide: Så bygger du muskler

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
  Recept: Proteinrik blåbärssmoothie

Recept: Proteinrik blåbärssmoothie

En läskande smoothie med protein och chiafrön.
  Beach 2011: träningsprogram killar

Beach 2011: träningsprogram killar

Kom i beachform snabbt och effektivt.
  Allt om: Antioxidanter

Allt om: Antioxidanter

Lär dig mer on antioxidanter och var du hittar dem i våra livsmedel.
  Kosttillskott för ögon och synen

Kosttillskott för ögon och synen

Vad ska man äta för att ta hand om sina ögon och sin syn? Här får du svaret.