Crossfit-atleten och tyngdlyftaren: Alice Mille

Alice Mille tillhör den svenska eliten inom Crossfit och även tyngdlyftning där hon i år tog SM-guld i sin viktklass i totalen, stöt och ryck. Hennes stora mål med träningen är att en dag kvala till Crossfit Games. Lär känna henne lite närmre!

Alice Mille.

Vad har du för träningsbakgrund?
Jag har hållit på med friidrott, ridning och innebandy. Slutade med friidrotten för cirka 5 år sedan. Tävlade då i löpning 800 meter som min främsta gren och har även testat 400 meter.

Hur kom du in på Crossfit och hur länge har du hållit på med det?
Jag kom in på Crossfit i och med att min pojkvän introducerade mig i det för 4 år sedan och har tränat och tävlat Crossfit sedan dess.

Vad har du för tävlingsmeriter?

  • SM-guld 2018 i tyngdlyftning i 69 kg-klass, i totalen, stöt och ryck
  • Vann totalen i Finnkampen 1/9-18 i 69 kg-klass
  • Delad 6:e plats i Europe Regionals lag 2018
  • 2:a plats på MK Open lag
  • 3:e plats på Tyngre Tango 2017 lag
  • 1:a plats på MK Open 2017 lag

Hur kan en vanlig träningsvecka se ut?
Jag kör omkring 10 träningspass i veckan. Tycker om att variera min träning och kör gärna styrka på morgonen och gymnastik och workouts på kvällarna. Ett pass brukar ta omkring 1-3 timmar beroende på hur mycket tid och ork jag har. Jag försöker lyssna på min kropp och vilar om jag känner mig sliten.

Vad är det roligaste med att träna och tävla i Crossfit?
Roligaste är variationen i min träning, finns alltid moment att utvecklas inom. Det bästa med tävlingar är att man sällan vet vad som kommer att komma, det gäller att vara förberedd på allt!

Hur behåller du träningsmotivationen?
Att ha sponsorer som Svenskt Kosttillskott håller mig motiverad då jag vet att jag blir stöttad. Sen att ha stöttande familj, pojkvän och vänner gör det lättare att träna hårt och hålla mig mentalt stark. Ibland unnar jag mig lediga dagar då jag stänger av allt som har med Crossfit att göra, detta för att hålla motivationen stark under tuffare perioder.

Vad har du för framtidsmål inom din sport?
Mina mål med min träning är att kvala individuellt eller med lag till Crossfit Games. Det har skett en del förändringar inom sporten som har medfört att Regionals har tagits bort, vilket egentligen var mitt främsta mål. Men med förändringar kommer också nya möjligheter. Tävlingar framöver är bland annat Dubai Crossfit Championship och French Throwdown.

Hur tänker du kring kosten? Följer du någon speciell kost?
Jag ligger på omkring 3000 kcal på mina träningsdagar och 2500 kcal på vilodagar. Under vardagarna går jag på kostprogram skapad av företaget BBrosfit. Svenskt Kosttillskott hjälper mig att underhålla och bygga muskler genom produkter såsom BCAA, kasein, vassleprotein och proteinbars med mera. Jag är en riktig gottegris!

Vilka kosttillskott använder du?
Mina favoriter bland kosttillskott måste jag säga är Core BCAA Powder i smakerna Tropical Ice Tea och Sura remmar. MUMMA! Jag brukar dricka BCAA tillsammans med maltodextrin under träningspassen.

Rekommenderade produkter

 
Core Casein
 
Core BCAA Powder
 
Core Protein Bar
 
Core Whey Protein

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej